Avatar billede hanneshannes Nybegynder
31. oktober 2007 - 15:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Gendannelse af farvekoder/fonter fra en pdf fil til i InDes/Illus

Hej,
jeg skal til at lave om på et layout. Jeg har pdf filen men ikke den originale InDesign fil, som jeg gerne vil bruge men ikke kan få fat i.
Jeg har prøvet at save pdf filen som eps og åbne i Illustrator, men der kan jeg ikke se farvenr. på farvene. Al tekst er også som billede.
Kan man på en måde lade pdf filen "gå tilbage" til sin oprindelige form (indd.) uden at miste oplysninger om farver og fonte etc.?
På forhånd tak
Avatar billede prodic Mester
31. oktober 2007 - 17:45 #1
Farverne på de enkelte elementer kan du "fremtrylle" ved at åbne pdf'en i Acrobat.
I Acrobat vælger du Advanced->Output preview.
Via den dialogboks og pipetten kan du se farvekoderne på alle elementer.

Hvis teksten er indsat som et billede, så er det umuligt for dig at redigere i teksten eller finde ud af hvilken font det er skrevet med.
Hvis du vil se hvilke fonte, hvis der er nogen, der er anvendt i pdf'en så kan du i Acrobat vælge File->Properties(ctrl+d) og vælge fanebladet Fonts.
Der vil du kunne se navnet på fonten, hvis der er nogen.

Ud over det så kan du måske med lidt hjælp fra Tool->Advanced Editing->Touchup Object Tool få held til at vælge de enkelte elementer enkeltvis.
Kan du det, så kan du højreklikke og vælge enten Edit Object eller Edit Image.
Alt efter hvad du vælger, så åbner Photoshop eller Illustrator og du kan redigere og evt. gemme det enkelte element.

Samlet set noget af en proces som grænser til det komplekse og dermed tidskrævende, men det kan nok lade sig gøre. Ikke nemt og hurtigt men alligevel...
Avatar billede hanneshannes Nybegynder
31. oktober 2007 - 21:54 #2
super. Ctrl+d fungerer perfekt.
Der er en ting dog, jeg har ikke under Advanced en som hedder Output preview, kun Overprint preview... er det fordi jeg ikke har den nyeste version måske... jeg har Adobe Acrobat 6.0 professional.
Avatar billede prodic Mester
31. oktober 2007 - 22:27 #3
I version 6.0 mener jeg den gemmer sig et andet sted.
Præcist hvor kan jeg dog ikke huske.
Der er tilmed en mulighed for at den slet ikke er der.
Du må nok ty til hjælpefunktionen, og undersøge det nærmere for din specifikke version.
Avatar billede hanneshannes Nybegynder
31. oktober 2007 - 23:02 #4
svar accepteret