Avatar billede thomasmyg Nybegynder
28. oktober 2007 - 17:36 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

ASP.NET Configuration

Jeg kan ikke oprette forbindelse til min database når jeg prøver og tilgå den via ASP.NET Configuration.

Når jeg er kommet ind på siden ASP.NET Configuration og klikker på fanebladet Sikkerhed så får jeg følgende fejl:

Der er et problem med det valgte datalager. Det kan skyldes et ugyldigt servernavn, ugyldige serverlegitimationsoplysninger eller utilstrækkelige tilladelser. Det kan også skyldes, at funktionen til rolleadministration ikke er aktiveret. Klik på knappen nedenfor for at komme til en side, hvor du kan vælge et nyt datalager.

Følgende meddelelse kan hjælpe med at diagnosticere problemet: Der kan ikke oprettes forbindelse til SQL Server-databasen.

Når jeg er i VWD 2005 EE og er i Database Explore, så kan jeg godt få forbindelse, jeg kan se alle de tabeller jeg har oprettet og se deres egenskaber.

Jeg sidder på en winXP SP2 og min database ligger på en win2K3 SP1 og det er en ms sql 2000 server.
Avatar billede sherlock Nybegynder
28. oktober 2007 - 18:10 #1
Har du registreret din database i asp.net?

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms229862(VS.80).aspx
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
28. oktober 2007 - 18:14 #2
det har jeg ikke, for jeg vidste ikke engang man skulle/kunne det.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
28. oktober 2007 - 19:38 #3
jeg er altså stadig grøn, så kan du forklar mig hvordan jeg skal registere min sql server?
Avatar billede sherlock Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:25 #4
Udfør C:\windows\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\aspnet_regsql.exe

Så er der en wizard.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:30 #5
hvad så med alle de muligheder, som fx. -C <connection string>
?
Avatar billede sherlock Nybegynder
28. oktober 2007 - 23:03 #6
Det er til den database, som du vil bruge til datalager for dine brugere og roller
Avatar billede sherlock Nybegynder
28. oktober 2007 - 23:04 #7
Men hvis du bruger den som Wizard, behøver du ikke at bekymre dig om parametre.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
29. oktober 2007 - 21:04 #8
nu har jeg registeret databasen, men jeg kan stadig ikke komme ind i sikkerhed på ASP.NET Configurations siden.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:14 #9
Er du der sherlock?
Avatar billede neoman Novice
30. oktober 2007 - 21:32 #10
Hej thomasmyg - jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål lige her, men tænkte lige på at gøre dig opmærksom på hvorfor jeg slet ikke har lyst til at svare på nogen af dine spørgsmål overhoved. Jeg har nemlig set nogle af dem, og for mig er det som at træde ud i en sump - men bliver bare draget dybere og dybere ind i det. Mit gæt er, at mange andre herinde har det lige som mig.

Har du overvejet en mere gængs tilgang til tingene: gå ud og hent nogle eksempler på nettet(brug google eller f.ex. www.asp.net er fyldt med dem) arbejd lidt med tingene, og derpå spørg når du kører fast ?

Man kan heller ikke lære et fremmedsprog i et forum; man er nødt til at arbejde med tingene selv, og SÅ er der hjælp at hente når man strander på noget som ikke er klart.
Avatar billede sherlock Nybegynder
31. oktober 2007 - 08:00 #11
Jeg er her. Check i din database og se om der er 11 tabeller, som starter med "aspnet_".

Og til dit andet spørgsmål. Det virker også med Sql Server 2000.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
31. oktober 2007 - 17:41 #12
det er der ikke.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:27 #13
ups, kom til og kigge i den forkerte database, der er 11 taballer som du sagde med asp_ foran
Avatar billede sherlock Nybegynder
01. november 2007 - 00:25 #14
Så skal du nok bare ind og lave en connectionstring til den database via admin-funktionen.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
01. november 2007 - 21:31 #15
og hvor finder jeg den admin.funktion?
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
04. november 2007 - 22:40 #16
Jeg ved godt det er irreterende jeg hele tiden spørg, men jeg ved ikkehvor jeg skal finde den admin-funktion du snakker om, jeg har ledt og søgt i selv editoren og jeg har søgt og læst på msdn.microsoft.com og jeg kan ikke finde nogen løsning.

Ved du det?
Avatar billede sherlock Nybegynder
04. november 2007 - 23:22 #17
Det er, såvidt jeg husker, under ASP.NET-fanen i IIS administrationen.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
04. november 2007 - 23:57 #18
kan du guide mig lidt, har aldrig pillet ved noget på det faneblad.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
06. november 2007 - 22:49 #19
Så fik jeg det sgu' til og virke.

Jeg gik ind på min server åbnede min IIS og gik ind i egenskaber på det website jeg arbejder på, der valgte jeg fanebladet ASP.NET og derfra gik jeg ind i Edit Configuration.

På det første faneblad "General" kan man se hvilke forbindelses typer der er og vælge imellem, og deri blandt vil der være en som man selv har lavet. Jeg gik videre til fanebladet "Authentication", først gik jeg ind i "Manage Providers..." under Membership. Under den eneProvider der er kan man se alle de typer der findes for den provider, blandet andet connectionstring, som stod til LocalSqlServer, jeg rettede den til DefaultSqlConnection. gemte det og gik videre til "Manage Providers..." under Roles, der gjore jeg det sammen rettede connectionstrings værdi fra LocalSqlServer til DefaultSqlConnection. Skal lige sige at DefaultSqlConnection er navnet på min forbindelse til min database.

Sherlock, hvis du gider og ligge et svar så kan vi dele pointene
Avatar billede sherlock Nybegynder
07. november 2007 - 07:09 #20
Fred :) Og undskyld, jeg ikke har været mere aktiv.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
07. november 2007 - 14:55 #21
det er ok, man lære jo sådan set også mest af og gøre tingene selv.