Avatar billede goose Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Se om tidspunkt er optaget

Jeg har en MYsqldatabase hvori jeg gemmer et starttidspunkt og et sluttidspunkt

Eksempel:

start_tid: 2007-10-25 09:30:00
slut_tid: 2007-10-25 11:30:00

Når jeg så jeg vælger at oprette en ny tid,
f.eks.: 2007-10-25 10:30:00

så skal jeg bruge en SQL streng der checker om tiden allerede er optaget i forvejen således at der ikke opstår 2 aftaler på samme tid i databasen.

Bruger ASP hvis det skulle have noget indflydelse.

Jeg skal sikkert bruge noget between-halløj, men jeg kan ikke få det til at lykkedes ....

Haster lidt, derfor 200 point

/Goose
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:14 #1
select .... where start_tid < NYTID and slut_tid > NYTID
If rs.EOF Then
  strWrite="Så findes tidspunktet ikke.."
Else
  strWrite="Tidspunkt optaget."

End If
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 14:37 #2
For at undgå overlaps så skal du sammenligne både start og slut

SELECT .. WHERE nySlutTid < start_tid OR nyStartTid > slut_tid

returnerer ingen records, hvis den nye tid for en aftale, nySlutTid og nyStartTid, ikke overlapper nogen bestående aftale. SÅ skal du blot blive enig med dig selv om om kriterierne skal tillade at en aftale må slutte på samme tidspunkt som en anden starter  - ændr på > til >= efter behov
Avatar billede goose Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:51 #3
soerenlyn >> smid et svar, syntes ellers jeg havde prøvet dette, men havde åbenbart byttet rundt på et eller andet :o(

/Goose
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 14:56 #4
hrmp det er noget som ikke virker - jeg har algoritmen begravet i min kode et stedd. Anyway - hvis du ikke checker på overlaps så er det lige meget med at grave det frem:)
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 15:08 #5
Oki - her.
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 15:53 #6
takker :)