Avatar billede rune1 Nybegynder
18. oktober 2007 - 09:58 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

XP starter automatisk op 2 min. efter jeg har lukket pc helt ned

Hej.

Jeg har lige geninstalleret XP på min pc. Jeg har original version. Her er mit problem:

Når jeg slukker for pc´en, så lukker den korrekt ned og er helt slukket - men efter 2-3 min. så starter pc´en automatisk op.

Hvad gør jeg for at undgå at den automatisk starter op??
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
18. oktober 2007 - 10:01 #1
Kunne godt tyde på, at din XP ikke har helt styr på din PC's hardware og "fumler" rundt i sleep funktionen. Prøv at installere seneste chip set driver fra din hardware leverandør. Evt opdatere din BIOS.

/ Peter Brøsted Jensen
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
18. oktober 2007 - 10:02 #2
Hov - Prøv også i din BIOS at slå " Wake up lan fra".
Avatar billede rune1 Nybegynder
18. oktober 2007 - 10:04 #3
Hej PBJ
Jeg er ikke så teknisk..

Kan du ikke lige forklare hvordan man gør dette med at "installere seneste chip set driver" og slå " Wake up lan fra".
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
18. oktober 2007 - 10:12 #4
*POOH* - skal prøve, uden at det bliver til et fordrag ;-) Det er desværre ikke ens på alle maskiner.
Ville hjælpe, hvis jeg vidste, hvad det var for en PC du har? Kan du poste et link til den?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
18. oktober 2007 - 10:21 #5
Du kan også hente og installere denne - så fortæller den dig, hvilket bundkort og BIOS din PC har.
http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml
Avatar billede fromsej Praktikant
18. oktober 2007 - 10:58 #6
Du skriver geninstalleret, har du overhovedet installeret driverne?
Avatar billede rune1 Nybegynder
18. oktober 2007 - 11:20 #7
Hej Fromsej
Ja, jeg har installeret drivere - har brugt samtlige 4 CD´er ved installation af XP.
18. oktober 2007 - 11:58 #8
.. havde PC'en også den tendens FØR geninstal ?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2007 - 12:29 #9
Du kan også prøve noget nemt. Højreklik på "Denne computer" og gå ind på "Avanceret"
Den nederste "Indstillinger" Fjern flueben i "Genstart automatisk"
Avatar billede Jensen DK Novice
18. oktober 2007 - 13:35 #10
asgotbo din vejledning er misvisende når du har h klikket skal du først i egenskaber
så avangseret så passer det.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2007 - 13:49 #11
Ja du har ret, den glemte jeg at få med:)
Avatar billede rune1 Nybegynder
18. oktober 2007 - 15:46 #12
>Karise Larry
Nej, den havde ikke dette problem FØR geninstall

>Asgtobo
Har fjernet markering i "Genstart automatisk". Virker stadig ikke.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
18. oktober 2007 - 16:04 #13
OK - så hit med spec. på din PC, så går vi vidre derfra ;-)
Avatar billede rune1 Nybegynder
18. oktober 2007 - 17:48 #14
Her er info:
Microsoft Windows XP
Home Edition
Version 2002
Service Pack 2

Compaq Computer Corporation
Compaq Presario 6182EA
AMD Athlon(tm) XP 2000+
1,66 Ghx, 256 Mb RAM

Behøver du mere info?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. oktober 2007 - 09:22 #15
Nej – det rækker ;-)

Du finder drivere til din maskine her: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3299600&lang=en
Gem dette link til en anden gang. Principielt burde du gå alle driverene her igennem og sikre, at du har de seneste.

Hent først denne: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-39732-1&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3299600&os=228&lang=en
Klik på knappen: ”Download only” og gem den f.eks på dit skrive bord. Dobbelt klik den hentede fil og følg vejledningen. Genstart herefter.

Hent så denne her: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-52323-1&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3299600&os=228&lang=en
OBS: det er vigtigt, at du har tilsluttet strømforsyningen. Du må IKKE køre denne unden. ALT andet skal så vidt mulig lukkes ned inden du starter BOIS opdatering.
Klik på knappen: ”Download only” og gem den f.eks på dit skrive bord. Dobbelt klik den hentede fil og følg vejledningen. Genstart herefter.

BIOS ændring/check.
Tryk F10 LIGE efter du har tændt din PC. Den starter nu din CMOS opsætning.
Find menuen "System Configuration Menu"
Find punktet : Internal Network Adapter boot – sæt den til ”Disable”.
Tryk ESC og Exit > Exit Saving Changes
Avatar billede rune1 Nybegynder
19. oktober 2007 - 14:22 #16
tak - jeg går i gang med at se på det. Jeg skriver så snart jeg har fundet ud af om det virker, så du kan få dine point. Foreløbig mange tak for hjælpen.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. oktober 2007 - 14:27 #17
Ro på, Buller - ikke points, der driver mig, men om det virker for dig ;-)
Bare du melder tilbage :-)
Avatar billede rune1 Nybegynder
20. oktober 2007 - 00:33 #18
Det gik fint med at downloade og installere den første, men da jeg ville intallere nr. 2 kom denne fejl meddelelse: "system Bios upgrade utility - You must be logged in with administrator privilege in order to update the Bios system. The system Bios will not be updated.

Hvad gør jeg???

FYI: Det er min private pc´er og jeg er den eneste der bruger pc´en.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. oktober 2007 - 10:22 #19
Ser ud til, at du ikke har administrator rettigheder? Når du starter den og skal til at logge ind, er der flere log ind at vælge imellem? Er der en "administrator" ? Prøv at vælge den.
Når du er kommet ind i adm login, klik START->kontrolpanel->Brugerkonti.
Klik "
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. oktober 2007 - 10:24 #20
Hov - fik klikket send? :-O - ikke færdig.
Klik "Ændreing af en konto"
Vælg din normale log in
Vælg "skift konto type"
Marker " computer administrator". og klik skift.
Log herefter ud og log ind på din normale konto.
Avatar billede rune1 Nybegynder
20. oktober 2007 - 10:42 #21
min brugerkonto står allerede til "Computer administrator" og jeg kan ikke ændre til noget andet.

Har du andre forslag?
Avatar billede rune1 Nybegynder
20. oktober 2007 - 10:44 #22
hvad mente du forresten med "OBS: det er vigtigt, at du har tilsluttet strømforsyningen. Du må IKKE køre denne unden. ALT andet skal så vidt mulig lukkes ned inden du starter BOIS opdatering." ???
For det forstod jeg ikke helt...
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. oktober 2007 - 11:08 #23
Gem BIOS opdaterings filen i roden af din PC ( eller tæt på ) f.eks c:\bios – ikke i dokumenter eller på skrive bordet. Log så ind på en anden konto med adm rettigheder og kør den.

BIOS opdateringer roder med grund programmet i din PC  ( den der starter selve bundkortet og enheder )– hvis den bliver forstyrret i det og ikke bliver færdig, kan du ikke starte din PC mere og den skal så til rep. for at få lagt en ny ind.
Derfor – kobbel 220V strømforsyning på ( så du er sikker på, at der ikke kommer en strøm afbrydelse midt i det hele) og luk alle de programmer og services du kan, inden du kører opdateringen.
Bem - når du genstarter efter, kan der stå " CMOS checksum error" - det er ikke en fejl i sig selv. Tryk F10 og vælg "EXIT, saving changes". Så holder den op med det ;-)
Når du har opdateret den, tjekker du "Internal Network Adapter boot"  som nævnt tidligere.
Avatar billede rune1 Nybegynder
20. oktober 2007 - 11:58 #24
det eneste jeg kan oprette er er "gæste konto" og det hjælper vel ingenting. Min pc står til "computer administrator" og bør have adgang til det hele.. Men får som sagt ikke lov at installere nr. 2

Jeg forstår stadig hvad du mener med "kobbel 220V strømforsyning på ". Jeg har en helt alm. strømstik fra pc´en med et normalt stik til stikkontakt.
Avatar billede rune1 Nybegynder
20. oktober 2007 - 11:59 #25
*rettelse:
"Jeg forstår stadig IKKE hvad..."
Avatar billede fromsej Praktikant
20. oktober 2007 - 12:20 #26
Det er i tilfælde af hvis det er en bærbar du har, når man opdaterer BIOS er det ikke ret sjovt, hvis maskinen lukker ned under processen.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. oktober 2007 - 13:00 #27
Ha, ha :-O ..mig der tænker bærbar PC, undskyld. Din er jo en desktop - GLEEEEEM det ( pinligt).
Hmm …. Som nævnt, prøv at kopiere filen ud til en mappe udenfor din dokument mappe. Den kan nogle gange drille lidt.
Prøv at højre klikke filen og check, at der IKKE er kryds i ”skrive beskyttet”

Prøv at oprette en ny administrator konto ( med et password) – log in i den og kør filien.

Noget kunne tyde på, at din konto måske har mistet sit medlemskab af Administratorer.
Klik START->kontrolpanel->Adninistration->Computeradministration.
Et vindue med et træ åbner.
Klik på + ud for ”lokale brugere og grupper”-> klik på ”Brugere”.
Klik på din konto – højre klik herefter og vælg ”egenskaber”
Vælg fanen ”Medlem af” – Her skulle gerne stå ”Administratorer”  og ”Debug Users”?

Hvis ikke: Klik ”Tilføj->Avanceret->Søg nu.
Dette viser nu en liste. Vælg ”administratorer”
– gentag ovenstående, hvis ”Debug Users” mangler.
Avatar billede rune1 Nybegynder
20. oktober 2007 - 13:25 #28
ja - det er en desktop jeg har. Ikke bærbar.

Har oprettet en ny ny administrator konto ( med et password) – logged in i den og kørt filen - den kommer med samme fejl:
""system Bios upgrade utility - You must be logged in with administrator privilege in order to update the Bios system. The system Bios will not be updated."

Når jeg åbner Computeradministration står der ikke noget om "lokale brugere og grupper"...

”Tilføj->Avanceret->Søg nu" kan jeg heller ikke se nogle steder...

Har du flere tips??
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. oktober 2007 - 13:31 #29
Øhhh - nej. Hvis du ikke kan se lokale brugere og grupper, er du ikke administrator på din pc? der er noget galt her :-/
Hvad kan du se i Computeradministration?
Avatar billede rune1 Nybegynder
20. oktober 2007 - 13:36 #30
jeg kan se:
Compureadministration
-systemværktøjer
--logbog
--Delte mapper
--Ydelseslogger og -beskeder
--Enhåndshåndtering
-Lager
--Flytbare lagermedier
--Diskfragmentering
--Diskhåndtering
-Tjenester og programmer
--Tjenester
--WMI kontrol
--Indekseringstjeneste
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. oktober 2007 - 16:58 #31
Hmm - og der står "computer administrator" under dit bruger navn i START->kontrolpanel->Brugerkonti ? Nå - lad den BIOS ligge lidt - tilbage til det oprindelige problem:

BIOS ændring/check.
Tryk F10 LIGE efter du har tændt din PC. Den starter nu din CMOS opsætning.
Find menuen "System Configuration Menu"
Find punktet : Internal Network Adapter boot – sæt den til ”Disable”.
Tryk ESC og Exit > Exit Saving Changes

Prøv at som om din PC så ikke holder op med de der genstarter?
Avatar billede rune1 Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:10 #32
jeg har ikke noget der hedder "System Configuration Menu" i min bios.

Under "Security" har jeg noget der hedder "Network Security Boot", der er sat til "Disable".
Avatar billede rune1 Nybegynder
22. oktober 2007 - 23:00 #33
har du/I flere råd? jeg har stadig ikke fået løst problemet...
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
23. oktober 2007 - 06:53 #34
Hmmm, nej desværre - begynder at knibe. Finder heller ikke rigtig svar, ved at Google det selv.
Kunne godt være noget om det asgotbo nævner, men så skal den genstarte med det samme og der går jo 2-3 min.?
- kunne også være så simpelt, at du har en defekt power eller reset knap - altså fysisk? Prøv at skille dem ad, rens dem med kontakt spray og sikre, at de er samlet ordentlig.
Ellers er det vidst tid til, at kontakte HP support direkte. Både hvad angår, at den genstarter selv og hvorfor du ikke kan opdat. din BIOS. :-(
Avatar billede Jensen DK Novice
23. oktober 2007 - 07:14 #35
Prøv at gå ned i start og kør skriv( eventvwr.msc )og tryk ok,når den har genstartet burte fejlen stå først i program eller system, det er muligt at du her kan læse dig til fejlen.
Avatar billede Jensen DK Novice
23. oktober 2007 - 07:18 #36
Har du prøvet at fjerne det runde batteri fra bundkortet i 5 min?
Avatar billede rune1 Nybegynder
23. oktober 2007 - 21:21 #37
til info har jeg McAfee som Antivirus program.

Jeg har prøvet "eventvwr.msc":

i program er hændelserne oftest "5000", "1800" og "0". I den seneste står der:
1800: Tjenesten Windows Sikkerhedscenter er startet.
5000 :  Tjenesten McShield er startet.
0 : Beskrivelsen for hændelses-id ( 0 ) i kilden ( McAfee HackerWatch Service ) blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Du kan muligvis bruge flaget /AUXSOURCE= til at vise denne beskrivelse. Se i Hjælp og support for at få flere oplysninger. Følgende oplysninger er en del af hændelsen: Service started.

i system står der oftest hændelse "7035" og 7036", :
7036: Tjenesten Remote Access Connection Manager skiftede tilstand til kører.
Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

7035: Tjenesten Remote Access Connection Manager modtog en start-kontrol.
Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Avatar billede rune1 Nybegynder
23. oktober 2007 - 21:25 #38
min bios ser således ud:
FILE

STORAGE
-device configuration
-storage options
-IEDE DPS soft-test
-boot order

SECURITY
-Setup password
-power on password
-device security
-Network service boot (SAT TIL DISABLE)
-system IDs
-master boot record security (SAT TIL DISABLE)

ADVANCED
-Power on options
-onboard devices
-PCI device
-bus options
-device option
Avatar billede rune1 Nybegynder
23. oktober 2007 - 21:34 #39
jeg kan også lige tilføje at der ikke er noget system i hvor lang tid der går før pcén automatisk tændes og opstartes.. de fleste gange går der 1-3 min. , men nogle gange kan der godt gå 8-10 min. ... mystisk.
Avatar billede rune1 Nybegynder
23. oktober 2007 - 22:34 #40
silbidor>
Jeg har fjernet det runde batteri fra bundkortet i 10 min. Det hjalp desværre ikke noget...
Avatar billede Jensen DK Novice
24. oktober 2007 - 06:33 #41
Det var kedeligt.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
24. oktober 2007 - 07:49 #42
Tror efterhånden mere og mere på en mekanisk defekt i power/reset knap (løs forbindelse) eller en direkte defekt i bund kortet.
Prøv at tjekke de små ledninger, der går ud til fronten af dit kabinet fra bundkortet. Sikre, at ingen af dem sidder i klemme og at de er trykket ordentlig ind i kontakterne og det samme på bundkortet.
Kontroller, at den isolering, de har ved stikkene, er intakt.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
24. oktober 2007 - 08:54 #43
HOV - får pludselig en "hjerne-blødning". OK, måske et skud i tågen.... men hvis din BIOS understøtter RTC Alarm, kan det være den der driller. Prøv at kigge i ADVANCED -Power on options ( prøv at kigge efter den i andre menuer). Hvis du kan finde sådan en, prøv at disable den.
Avatar billede rune1 Nybegynder
24. oktober 2007 - 21:59 #44
NU VIRKET DET SGU!! PBJ du kan sende anmodning om pointene, så godkender jeg.

jeg gik ind i BIOS. Der var ikke noget der hed RTC Alarm. Men under "Advanced" > "Device options" så jeg noget der hed "PME Wakeup Events" - og den ændrede jeg til "Disable". Og så virkede det. Ved ikke om det kan måske også skyldes at jeg i går havde fjernet batteriet fra bundkortet og sat stikkene ordentligt i fjernet lidt støv... Det vigtigste er jo det virker nu!

MANGE TAK FOR HJÆLPEN !!
mvh. Rune
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
25. oktober 2007 - 05:26 #45
Velbekomme ;-)
*POOH* - den var en sej nød, at få knækket. "PME wakeup" er Intel's udgave af Network Adapter boot ( altså, hvor man kan tænde pc'en udefra via netkablet), så det er nok den der har drillet. se http://support.intel.com/support/network/sb/cs-008459.htm
Avatar billede rune1 Nybegynder
25. oktober 2007 - 09:45 #46
tak!
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
25. oktober 2007 - 10:01 #47
Hov - silbidor kom jo også med en del input.

--> silbidor - skal du have nogle for dit "fod arbejde"? Smider gerne et spm. med nogle til dig ;-)
Avatar billede Jensen DK Novice
25. oktober 2007 - 14:34 #48
Hej glem det.