Avatar billede johansen3360 Nybegynder
17. oktober 2007 - 22:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

hjælp min pc vil ikke starte xp

Hej alle på Ekserten.dk

Sidder med et underligt problem.. har skiftet kabinet og kølere og nu vil den ikke starte op... eller jo den stopper inden den skal loade windos xp, ved ikke hva der er galt? nogen der kan hjælpe ...

PÅ forhånd tak
Avatar billede a1a1 Novice
17. oktober 2007 - 22:17 #1
hvis du kun har skiftet kabinet (med strømforsygning) og blæsere, kan det (nok) kun være at kabinettet er defekt (strømforsyningen) eller at den ikke "passer" til dit mb (main/mother-board), ELLER at du har sat dine kabinetstik forkert på mb.
Avatar billede johansen3360 Nybegynder
17. oktober 2007 - 22:18 #2
hmm... det sidder rigtigt ..  så det kan ikke være der for... det er samme strømforsyning som jeg havde i før ..
Avatar billede johansen3360 Nybegynder
17. oktober 2007 - 22:21 #3
det er derfor jeg ikke forstår det
Avatar billede off-line Nybegynder
17. oktober 2007 - 22:25 #4
Når du har skiftet kabinettet, har du måttet sætte alle mini stikkene på MB.
Dem som hedder sådan noget som "hdled-reset-powerled" mf. Hvis de ikke vender
rigtigt, kan du ikke starte computeren. Og du har vel husket, at der skal  to
strømstik i bundkortet. Det brede plus et lille firkantet.
Avatar billede johansen3360 Nybegynder
17. oktober 2007 - 22:28 #5
Jepper ... så må det være de små der ikke sidder rigtigt..
Avatar billede off-line Nybegynder
17. oktober 2007 - 22:35 #6
Det står ofte på bundkortet - når man ser rigtig godt efter - hvordan de
skal sidde, men ellers har du jo manualen. Jeg havde selv det samme problem
i går, på mit nye Asus, men da jeg vendte powerled, var alt i orden.
Avatar billede johansen3360 Nybegynder
17. oktober 2007 - 22:51 #7
har ikke manual mere og kan ikke finde den på nette ... det er et Asus p4gv-fsc
Avatar billede off-line Nybegynder
17. oktober 2007 - 23:23 #8
Ok, men så prøv, at se på bunkortet. eventuelt med lup.
Men de sidder ofte sådan, når man har den lille sokkel lige foran sig:
Nærmest mod kabinettet - og dig - fra venste: HDLED og lige efter RESET.
På den anden side, lige over for HDLED sidder POWERLED efterfuldt af PRWSW.
Så vidt jeg husker, skal navnet vende mod dig selv.
Avatar billede c-holst Novice
18. oktober 2007 - 08:43 #9
maskinen burde kunne startes uden disse stik monteret. evt kan du montere dem til kontakten. men er det her problemet ligger burde den vel ikke nå så langt som du beskriver.

andre muligheder
din blæser på cpu sidder ikke ordentligt
der er kontakt mellem bundkort og kabinet
du mangler strøm, tag nogle "unødvendige" ting fra
tag alle kort og ram ud og sæt dem i igen
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2007 - 10:57 #10
Disse ledninger er jo kontakter til kabinettetkontakterne, og det nytter ikke, at
trykke på en kontakt, hvis der ikke er nogen ledninger til den.
Men man kan selvfølgelige lege med kortslutninger - hvis man tør:)
Avatar billede c-holst Novice
18. oktober 2007 - 12:28 #11
selvfølgelig skal man på sigt have monteret de ledninger, men som fejlsøgning kan man jo starte uden og så, hvis man tør, kortslutte de to poler som et øjeblik, hvilket starter maskinen. tand slukkontakten er jo i virkeligheden en "kortslutning" af de 2 poler.
Det er selvfølgelig altid på eget ansvar at gøre den slags.
Avatar billede c-holst Novice
18. oktober 2007 - 12:31 #12
kan i øvigt lige tilføje, at nogle af funktionerne i kabinetet kræver at kablerne er forbundet korrekt i + og - mens andre kan vende som man synes. på kablerne kan man være heldig at dette er anført.

er der fundet en manual
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2007 - 12:47 #13
Ja det er korrekt. Jeg tror navnet på stikket skal vende mod nærmeste kabinetside.
Så vil HDLED have den røde+ mod venstre. Men man kan vist ikke futte noget af, ved
at vende stikkene forkert, det fungerer bare ikke. Så man kan eksperimentere.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2007 - 16:44 #14
Fandt du ud af noget?
Avatar billede johansen3360 Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:24 #15
ok
Avatar billede off-line Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:49 #16
Sådan må du, i følge reglerne på eksperten, ikke lukke et spørgsmål.