Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

opbygning af site

Nu prøver jeg og kaste mig over .NET igen, men der er nogle ting jeg ikke lige umiddelbart kan gennemskue. Hvordan opbygger jeg et site, fx. så bruger jeg css til at opbygge mit site når jeg koder med asp, men jeg har hørt at man kan/bør bruge .NET controllere. Hvordan gør man det? Og er det bedst?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:31 #1
Her kan du finde alt hvad der er værd at vide:
http://asp.net/get-started/
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:32 #2
For at lave sin struktur på siden vil man typisk bruge css, sammen med en master page og måske en asp:menu kontrol.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:34 #3
så det vil kunne lade sig gøre at lave samme design med .NET som jeg har lavet her. www.hilsoe.dk
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:36 #4
Sagtens. Du kan formodentlig genbruge din html på en aspx side.
Men du skal nok læse lidt op på masterpages. Det er det bedste sted at starte.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:43 #5
jeg har set en video på asp.net hvor har bruger tabeller, men jeg havde fået den forståelse at tabeller er ved at blive udfaset.
Avatar billede w13 Novice
15. oktober 2007 - 22:45 #6
Nej, der vil stadig være behov for tabeller til visning af tabeldata, sådan som de oprindeligt var ment. Men design i tabeller holder snart ikke meget længere.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:47 #7
hmm... hvordan skal jeg så lave en forside i .net som den jeg har med alm. asp?
Avatar billede w13 Novice
15. oktober 2007 - 22:48 #8
Det kan vel laves med samme kode. Bortset fra asp-delen naturligvis.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:59 #9
ja men hvordan "former" jeg min masterpage så dan ligner den forside jeg har nu?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:59 #10
Smider din nuværende kode ind på den og linker den til evt style sheet.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. oktober 2007 - 23:00 #11
Personligt bruger jeg selv tabeller.
Bruger kun sjældent div's.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. oktober 2007 - 23:05 #12
I den del hvor du har dit content skal du bare ligger din contentplaceholder.
Du kan herefter højreklikke på selve masterpagen og vælge add contentpage.
Så tilføjer den en ny aspx side og her tilføjer du det content du vil vise.

Du linker direkte til contentpage også vil alt fra masterpagen blive lagt ind uden om.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. oktober 2007 - 23:07 #13
ok, er stadig meget forvirret, men må jo prøve
Avatar billede keysersoze Guru
15. oktober 2007 - 23:11 #14
om du bruger tabeller eller divs - css eller ikke css er ikke forskellen på at bygge i asp.net fremfor asp.old.

Meget simpelt set så vil du som altid skulle bruge tabeller eller divs (alt afhænger af præferencer og formål (somregel tabeller til tabulerede data og divs til design)) - dette uanset om vi taler asp.old, asp.net eller helt andre typer som fx php. Der hvor den nok største forskel kommer ind fra asp.old til asp.net er behandling af data - i stedet for at lave en masse kode omkring nogle html-elementer i asp.old har asp.net nogle kontroller du let kan bruge uanset om vi taler simple ting som fx en tekstbox eller mere avancerede ting som fx kalendre og lister.

Derfor - alt hvad du kan af html og css fra dine asp-dage kan du genbruge i asp.net og først når vi kommer ind og tale data begynder det egentlige .net. Udover det har .net nogle værktøjer der kan gøre ting lettere for dig, fx masterpages i stedet for include files.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. oktober 2007 - 23:20 #15
nu sidder jeg lige og kigger på nogle filer fra et forum lavet i asp.net, der er en default.aspx uden noget, men så er der en masse der ser ud til og linke til en masterpage. er det normalt.
Avatar billede keysersoze Guru
15. oktober 2007 - 23:55 #16
det er i hvert fald meget normalt at bruge en masterpage - men hvad der er normalt udover det er svært at sige da man kan opnå den samme ting på flere måder. Lad være med kun at kig på ét eksempel - kig på flere (se fx http://asp.net/downloads/starter-kits/) og forstå i hvert fald lidt af hvad der sker og forsøg dig så lidt frem ud fra det.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
16. oktober 2007 - 11:16 #17
Har lige et spørgsmål, jeg sidder og følger guiden Get Started with Visual Web Developer og der er der mulighed for at downloade en tabel man kan sætte ind i sin 2005 express database og bruge under guiden, jeg køre sql server 2000 kan jeg godt ligge den tabel ind i den database?
Avatar billede keysersoze Guru
16. oktober 2007 - 18:06 #18
Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en tabel - måske, måske ikke. Mange af de nyere eksempler med SQL 2005 benytter sig af nogle nye datatyper og derfor kan du ikke uden videre gøre det... men er det bare den ene tabel kan du jo bare prøve at køre den og ellers vel bare lave din egen lignende tabel. Så længe det ikke er en hel database overleves det nok.
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2007 - 10:57 #19
kommet videre?
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
25. januar 2008 - 16:21 #20
ja det er jeg, bare lig et svar.
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2008 - 20:08 #21
svar :)