Avatar billede madsrosborg Nybegynder
06. oktober 2007 - 15:18 Der er 5 kommentarer

Rigtig forstærker til højtalere??

Hej Eksperter.

Jeg har været ude og invistere i nogle nye højtalere http://www.prisguide.no/product.php?product_id=28363

Desværre kunne min gamle forstæker ikke klare dem, og er nu brændt sammen.

Hvordan finder man forstærkeren der passer perfekt til ens højtaler sæt? er det ohm, watt eller Hz man skal kigge efter???
Avatar billede martin_moth Mester
06. oktober 2007 - 20:02 #1
Jo mere effekt (watt) jo bedre håndterer de højtalerne. Og pas på med effektopgivelser - watt er ikke altid watt - kan være målt forskelligt.
Avatar billede martin_moth Mester
06. oktober 2007 - 20:10 #2
Engang havde hifiklubben en rigtig god kort og letlæselig artikel om højtalere og forstærkere, hvad man skal se efter, hvor stor en forstærker skal være i forhold til en given højtaler osv.

Sådan lidt om grundprincipperne...

Men kan ikke finde den lige nu - har dog linket til den i en anden tråd engang, så måske kan du selv søge efter den - får du læst den, har du med garanti fået besvaret 99% af dine spørgsmål og tilmed lært lidt.

PS. effekt (watt) opgives ved en given modstand (ohm). Smut ned i HiFiklubben og spørg hvad du skal købe.
Avatar billede madsrosborg Nybegynder
07. oktober 2007 - 19:19 #3
Så altså, hvis mine højtalere har 100 wat, skal jeg kigge efter en forstærker der kan klare 100 watt, eller derover?
Avatar billede martin_moth Mester
08. oktober 2007 - 12:41 #4
Er din højtaler 100w? Er det så vedvarende, eller peak? Og målt i hvilken modstand?

Fx. en 200w forstærker er fint til 80 watt højtalere...

Tag ned i HiFiklubben og bliv klogere - det er i øvrigt nok der, du får flest watt for pengene (fx. NAD)
Avatar billede madsrosborg Nybegynder
09. oktober 2007 - 14:16 #5
I peak peformance har de 350.. Nå men alt i alt lyder rådet, køb en forstærker der kan klare 100 watt mere end dine højtalere har?