Avatar billede lanse Nybegynder
05. oktober 2007 - 16:16 Der er 6 kommentarer

Vista problemer med forbindelsen til LAN/WAN (IP netværksfejl)

Vi er et netværk, med ca. 45 computere, der deles om en ADSL pro forbindelse hos TDC.
Vores netværk har kørt fint, indtil for 14 dage siden, hvor de 6 der har computere med Vista begyndte at få problemer med at komme på netværket.
Når de prøver at komme på netværket, skriver Vista først, "netværket ikke identificeret" og derefter kommer der et vindue frem "IP adressen kan være optaget af en anden computer"
I loggen fra netværkets router, står der at den "leaser IP" til computeren og straks efter "releaser IP".  Dette gør den 20-25 gange.
Det er kun de computere der har Vista, der har problemer, andre PCér med XP og MAC kører uden problemer.
Problemet kommer og går, så der kan være 1 dag, hvor det virker fint og næste dag, kan problemet være der i 4 timer, så være væk i 2 timer, så være der i 5 timer o.s.v.      Jeg har prøvet følgende.
Prøvet med en anden router, det hjalp ikke.
Prøvet med en fast IP adresse, det hjalp ikke.
Tjekket hos TDC, de har ikke lavet nogle ændringer.
Driveren til netkortet er den samme, så det er nok ikke en"Windows update" fejl.
Har tjekket for Twinge og Synflood angreb for at se om det fik routeren i knæ, men ingen sammenhæng, mellem angreb og problemet.
Der er ingen sammenhæng, mellem antallet af computere på netværket og problemets opståen.
Når jeg tjekker routerens log, kan de samme brugeres computere være på, uden at problemet opstår, som når det opstår.
Har prøvet ipconfigdns/flush , det hjalp ikke.
Genstart af computeren, hjælper generalt ikke, men det er sket en gang at der kom forbindelse til netværket.
Isoleret 3 Vista computere, så de fik deres egen router, der blev forbundet til netværkets router, det hjalp ikke.
Den eneste måde, jeg hidtil har kunne få det til at virke på, er ved at forbinde Vista computerne via en trådløs router, der sidder til netværkets router, så virker det uden problemer.
Jeg har ledt på internettet, uden at finde andre der har samme problem, men det kan selvfølgelig være fordi, det er af så ny dato.
Som et ps: Vil jeg lige nævne at 2 nye D-link trådløse routere også har givet problemer. Når man satte kablet i routeren og til en Vista PC og startede installation CDen, skrev programmet der var fejl på kablet, nyt kabel imellem , samme resultat. Over på en anden Vista PC, samme resultat. Over på en XP PC, ingen problemer.

Er der nogen gode ideér, til hvad man så kan prøve. ?
Avatar billede j-jensen Nybegynder
10. oktober 2007 - 08:33 #1
Med på en lytter, har samme problem.
Avatar billede lanse Nybegynder
11. oktober 2007 - 22:55 #2
Seneste udvikling.
Den 8-10, var der kun sporadisk forbindelse til internettet fra kl 16 til kl 23.
Den 9-10, ringede jeg til TDC og vores ADSL linie blev sat under overvågnning og typisk nok, kørte forbindelsen perfekt både den 9 og 10.
Den 11 begyndte problemerne igen, først med små udfald og derefter helt lukket af til internettet. På dette tidspunkt, kunne både Vista og XP computere logge på det interne netværk, men efter 1.1/2 time, begyndte Vista computerne at lease og release IP adresser, mens XP computerne, godt kunne logge på det interne netværk.
Jeg kontaktede TDC og fortalte om problemet, men de havde fjernet overvågningen fordi der ikke havde været problemer den 10-10, men de tjekkede lige ADSL linien og kunne se at der var en fejl på linien. Sagen blev nu overført til teknisk afdeling.
Jeg blev ringet op af en teknikker, der havde resat deres hardware og så kom der hul igennem til internettet.
Mens jeg snakkede med teknikkeren, lagde han mærke til, at det skete "underlige" ting, så det endte med, at de senest imorgen fredag (12-10) vil skifte vores forbindelse over på noget andet hardware.
Det er nu bare underligt, at Vista computerne ikke kan logge på, når XPérne kan.
Til: j-jensen  jeg skal nok opdatere mit spørgsmål med info, om hvad der videre sker og så håber jeg, at det er noget der måske også kan løse problemet hos dig. :-)
Avatar billede lanse Nybegynder
14. oktober 2007 - 22:20 #3
14-10, TDC har været her og der blev målt støj på linien, samt en ukendt spænning.
Forbindelsen blev skiftet over på en anden kabellinie og samledåse, så nu skulle støjen være væk.
Der har ikke været udfald på DNS serverne, så det lader til at det prb. er løst.
MEN, der er stadig samme prb. med Vista computerne, eller rettere nogle af dem.
Der kommer en Vista PC på og den får en IP og releaser, XPére der logger på, kommer fint ind imellem Vistaens realeaser og får en IP adresse.
Så kom der en Vista til på, som fik en IP adr. uden prb. mens den første Vista stadig blev ved med at release. Efter at have "brugt" 100 IP adresser, stoppede den og brugte den sidste IP adresse, der blev leaset til den.
Det er sket 2 gange nu og det har været forskellige Vista PC, der har startet prb.
Så stadig ingen løsning på problemet.
Avatar billede lanse Nybegynder
19. oktober 2007 - 13:07 #4
19-10, Stadig samme problem, Vista pcérne får tildelt IPér som før, men kan så godt finde på at beholde en IP, efter de har fået tildelt feks. 50 andre IPer inden.
Forbindelsen til DNS serverne, virker fint nu.
Avatar billede lanse Nybegynder
05. november 2007 - 11:40 #5
3-11. Stadig samme problem. Men det lader til, at man i mange tilfælde kan provokerede det frem. Man tager en bærbar med Vista og klapper skærmen ned, så den går i default hvile tilstand, venter et par timer, klapper skærmen op, så vil den i 80 % af tilfældene, komme ud med, at den har fået en IP adr. der bliver brugt af en anden computer.
Vista vil så prøve at reparere forbindelsen, men det kan den ikke.
Jeg har prøvet forskellige "lease time for IP adr." i routeren, lige fra 1 time, til en uge, men ingen forskel.
Alle forslag er velkomne. :-)
Avatar billede lanse Nybegynder
18. november 2007 - 18:35 #6
18-11, Problemet vokser efterhånden, som der kommer flere Windows Vista computere på netværket.
Er den eneste løsning virkelig, at købe et trådløst netværk til hver lejlighed, der bruger Vista.!