Avatar billede mjmjmj Nybegynder
30. september 2007 - 21:41 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

PC'en vil ikke tænde

Hej Eksperter!
Jeg har for ca. 4-5 måneder siden købt en pc hos Topdata.dk med disse spec.:

- INTEL CORE 2 DUO E 6600 CPU, BOX, 64BIT (4MB CACHE), Conroe
- ASUS P5N-SLI (NFORCE 570) BUNDKORT
- 640MB DDR3 GEFORCE 8800GTS, TVOUT, HDTV (INNO3D)
- 2GB DDR2 KINGSTON *DUAL CHANNEL* RAM, PC5300, 667MHZ
- 250GB SATA2 HARDDISK, 7200RPM *SILENT FLUID* (MAXTOR)
- SATA2 CONTROLLER
- NEC 18x DUALLAYER DVDBRÆNDER (BRÆNDER: DUALLAYER, DVD+, DVD-, CD'ER)
- 550W XILENCE-POWER ULTRA LOWNOISE STRØMFORS. 120mm FAN (ATX2.2 )
- KABINET (VÆLG MELLEM FLERE)
- 5.1 SURROUND SOUND LYDKORT
- CPU KØLER INTEL ORIGINAL BOXED
- 6 USB PORTE I ALT (2 I FRONT), BÅDE1.1,2.0
- 10/100M/1000M BIT LAN (GIGABIT)
- (UNDERSTØTTER 2 SAMTIDIGE GRAFIKKORT, SLI)

------------------------------------------------------------------

Først på mit windows xp virkede lyden ligepludselig ikke så jeg opdaterede driver og prøvede at finde hjælp på eksperten.dk men intet virkede så jeg besluttede mig for at formatere og instalere windows xp på ny. Efter den havde formeteret og kopiret nogle filer til min computer og så skulle den genstarte. Da den startede sagde den 4x !BIP! og viste på en sort skærm hvor der stod:

*** Warning: Your computer CPU Fan fail or speed to low***
    You can also disable this warning message in SETUP

Press F1 to continue, DEL to enter SETUP
------------------------------------------------------------------

Jeg turde ikke at trykke F1 nu så trykkede DEL og kom ind i biosen hvor jeg kig ind i Power --> Hardware Monitor hvor der stod følgene:

CPU Q-Fan Control              [Enabled]
Chassis Q-Fan Control        [Enabled]
Vcore Voltage                    [  1.31V]
3.3V Voltage                      [  3.32V]
5V Voltage                          [  5.08V]
12V Voltage                        [ 12.28V]

CPU Temprature                        49 C (Den her stiger jævnligt den har nået 51 C mens jeg skrev det her)
M/B Temprature                        43 C
CPU Fan Speed                      0 RPM
CHA_FAN1 Speed              1674 RPM
CHA_FAN2 Speed                    0 RPM
CPU Fan Speed Warning      [ 600 RPM]

------------------------------------------------------------------

Så jeg slukkede computeren og startede igen og fik samme meddelse som sidst!
Ved ikke rigtigt hvad der kan være galt.
Håber i kan hjælpe mig med det!
200 point til problemløseren!

På forhånd tak
Michael Jørgensen
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
30. september 2007 - 21:44 #1
håber i forstår de mærkelige æøå'er (AE, OE, AA'er)

Haeber i forstaar de maerkelige AE, OE, AA'er
Avatar billede enya Nybegynder
30. september 2007 - 21:44 #2
Du vil gøre det meget lettere for evt. hjælpere, hvis du skriver spørgsmålet igen.. Mvh.
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
30. september 2007 - 21:45 #3
Sidder ved en pc paa arbisk og det var en kopiret tekst jeg havde skrevet til topdata som jeg kopirede her ind fra min email derfor alle de maerklige bogstaver!
Avatar billede enya Nybegynder
30. september 2007 - 21:47 #4
Håber da nogen kan/vil hjælpe - trods besværet med at læse hvad du skriver.. Mvh.
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
30. september 2007 - 21:53 #5
Hej Eksperter!
Jeg har for ca. 4-5 maeneder siden koebt en pc hos dig med disse spec.:

- INTEL CORE 2 DUO E 6600 CPU, BOX, 64BIT (4MB CACHE), Conroe
- ASUS P5N-SLI (NFORCE 570) BUNDKORT
- 640MB DDR3 GEFORCE 8800GTS, TVOUT, HDTV (INNO3D)
- 2GB DDR2 KINGSTON *DUAL CHANNEL* RAM, PC5300, 667MHZ
- 250GB SATA2 HARDDISK, 7200RPM *SILENT FLUID* (MAXTOR)
- SATA2 CONTROLLER
- NEC 18x DUALLAYER DVDBRAENDER (BRAENDER: DUALLAYER, DVD+, DVD-, CD'ER)
- 550W XILENCE-POWER ULTRA LOWNOISE STROEMFORS. 120mm FAN (ATX2.2 )
- 5.1 SURROUND SOUND LYDKORT
- CPU KOELER INTEL ORIGINAL BOXED
- 6 USB PORTE I ALT (2 I FRONT), BAADE1.1,2.0
- 10/100M/1000M BIT LAN (GIGABIT)
- (UNDERSTOETTER 2 SAMTIDIGE GRAFIKKORT, SLI)

----------------------------------------------------------------------------

Foerst på mit windows xp virkede lyden ligepludselig ikke så jeg opdaterede driver og proevede at finde hjaelp på eksperten.dk men intet virkede saa jeg besluttede mig for at formatere og instalere windows xp på ny. Efter den havde formeteret og kopiret nogle filer til min computer og så skulle den genstarte. Da den startede sagde den 4x !BIP! og viste på en sort skaerm hvor der stod:

*** Warning: Your computer CPU Fan fail or speed to low***
    You can also disable this warning message in SETUP

Press F1 to continue, DEL to enter SETUP
--------------------------------------------------------------------------------------

Jeg turde ikke at trykke F1 nu saa trykkede DEL og kom ind i biosen hvor jeg kig ind i Power --> Hardware Monitor hvor der stod følgene:

CPU Q-Fan Control              [Enabled]
Chassis Q-Fan Control        [Enabled]
Vcore Voltage                    [  1.31V]
3.3V Voltage                      [  3.32V]
5V Voltage                          [  5.08V]
12V Voltage                        [ 12.28V]

CPU Temprature                        49 C (Den her stiger, den har naaet 51 C mens jeg skrev det her)
M/B Temprature                        43 C
CPU Fan Speed                      0 RPM
CHA_FAN1 Speed              1674 RPM
CHA_FAN2 Speed                    0 RPM
CPU Fan Speed Warning      [ 600 RPM]

-------------------------------------------------------------------------------------

Saa jeg slukkede computeren og startede igen og fik samme meddelse som sidst!
Ved ikke rigtigt hvad der kan vaere galt.
Haaber i kan hjaelpe mig med det

Med venlig hilsen
Michael Joergensen

Oversættelse og rettelse til ovenstånde
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
30. september 2007 - 21:55 #6
Oversaetelse og rettelse til ovenstaende

Sry fejlen igen :D
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
30. september 2007 - 22:02 #7
Retelser:

på            = Paa      (Forekommer 3 gange)
følgene:      = Foelgende
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
30. september 2007 - 22:02 #8
Haaber det hjalp
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
01. oktober 2007 - 08:01 #9
Ehhh - prøv at kigge ind på dit bundkort, når du starte den op. JF. ovenstående kører din CPU køler ikke. (CPU Fan Speed                      0 RPM)
Tjek, at ledningen fra køleren til bund kortet ikke bare er faldet af - kan være så simpelt.
Prøv at hardware nulstille dit bundkort. Fjern strøm kabel til din PC. Med en lille skruetrækker, pil back up batteriet ud (stort flat rundt batteri) i min. 1 min. Sæt det så i igen. Herefter starter din PC sikkert med F1 ( nogle modeller F2) fejl. Indstil tid og dato korrekt og start normalt.

Hvis ikke det giver noget - skift køleren.
Hjælper det heller ikke, skal du ned og klage over fejl på dit bundkort.
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
05. oktober 2007 - 20:56 #10
Nu har jeg proevet alt hvad du sagde og intet virkede desvaerre :( Men CPU-Blaeseren ser ud til at blaese fint inde i maskinen !
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
06. oktober 2007 - 08:54 #11
Lugter altså lidt af, at sensorerne i dit bundkort er busted. Det kan du ikke gøre ret meget ved, da CMOS softwaren vil lukke PC'en ned i den tro, at den er overophedet.
I nogle BIOS opsætninger, kan man slå CPU/FAN warning fra, til brug ved overclocking. På nogle trykker man DEL eller F1,F2 lige efter man har tændt for at komme ind i denne. Det er så lidt forskelligt, hvor denne menu ligger. ( se din manual )
Men jeg vil ikke anbefale det - du bør kontakte din bundkort leverandør i stedet.

/Peter Brøsted Jensen
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
06. oktober 2007 - 09:02 #12
Prøv også at opdatere din BIOS - måske hjælper det? Du kan finde den her http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-dk
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
06. oktober 2007 - 17:54 #13
Men har aldrig prøvet før at opdatere bios... Er det ikke farligt og sådan. Og ved slet ikke hvad man skal gøre!
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
07. oktober 2007 - 07:21 #14
Man skal bare tænke sig lidt om. Har du ikke en god ven, der har prøvet det?
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:45 #15
Nope!
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
07. oktober 2007 - 18:38 #16
Har fået opdateret biosen desværre uden held. Den vil stadig ikke så jeg startede computeren ved at trykke F1 og nu er den godt nok tændt men er bange for der er noget galt så hentede speedfan som også siger at kølerene ikke virker og temp. er som følger:

Temp1  46C
Temp2  44C
Temp3  25C
HD0    37C
Temp1  40C
Core 0  43C
Core 1  43C
Core    56C
Ambient 0C
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
07. oktober 2007 - 18:39 #17
Der er en flamme foran core 56C
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
08. oktober 2007 - 06:41 #18
:-(    Regnede jeg heller ikke med. BIOS opdat. var et skud i tågen.
Desværre ....så det ned til din leverandør med det bundkort. Forklar ham problemerne.
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
08. oktober 2007 - 17:18 #19
okay men er det farligt at have min pc tændt når den er så varm!?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
09. oktober 2007 - 06:45 #20
Lige i overkanten for dit kabinet. Nu står din PC frit og ikke gemt værk i f.eks et reol system etc?
51-70 grader på en CPU er ikke alarmerende ( alt efter type).
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:00 #21
Den står ved siden af en sofa! Den er ikke lukket inde! Og core er det cpu?
Avatar billede mjmjmj Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:04 #22
Det onboarde netværkskort og lydkort virker ikke så den skal ned til reperation. Tak for alt din hjælp. Lig et svar og du får pointene!
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:12 #23
Velbekomme - ked af at det var udfaldet :-( - men sådan er det jo nogle gange.