Avatar billede kube Nybegynder
27. september 2007 - 14:31 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Framework erfaringer?

Hej

jeg har i mange år søgt efter "det bedste Java framework", og mange forskellige frameworks har været under søgelyset.

Det sidste jeg har set på er RIFE ( http://rivers.org )
men der er dog nogle ting, som jeg synes kunne være bedre :-)

Hvad er Jeres erfaringer mht sådanne frameworks. Hvilke er I faldet for??

Eller benytter I jeres eget hjemmelavet/opsat framework?

Mvh
Kasper
Avatar billede kube Nybegynder
27. september 2007 - 14:32 #1
ahh.. linket er selvfølgelig http://rifers.org
Avatar billede kube Nybegynder
27. september 2007 - 14:40 #2
noget jeg ligger meget vægt på er indbygget form validering
Avatar billede mfalck Praktikant
27. september 2007 - 14:50 #3
der er en diskussion af at vælge et java-framework hos Matt Raible:

http://raibledesigns.com/rd/entry/choosing_a_jvm_web_framework

Jeg tror næsten uanset hvilket framework du ender med at vælge så kan du med fordel kigge på AppFuse (eller AppFuse Light) fra Matt .. det er et projekt opstartsprogram der understøtter de fleste webframeworks.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
27. september 2007 - 15:02 #4
jeg ville afgjort satse på et web framework med en del aktive brugere.  kunne f.eks. være:
- struts2 (ikke så mange brugere endnu som struts1, men et meget kompetent udviklerteam)
- wicket
- tapestry
Avatar billede kube Nybegynder
27. september 2007 - 20:57 #5
rigtig interessant link, mfalck!!

kigger på det.

Waffle ser også spændende ud:
http://paulhammant.com/blog/Waffle-Java_web_action_framework_with_smallest_lines_of_code_count_for_action_methods.html
Avatar billede arne_v Ekspert
28. september 2007 - 02:01 #6
Der er nærmest uendeligt mange web frameworks til Java.

På den baggrund virker det helt overflødigt at lave sit eget framework.

Jeg mener også at du skal undgå "andres hjemmelavede" d.v.s. frameworks der reelt
er lavet af en eller to personer uden nogen større opbakning.

Hvis det er et mindre projekt kan du godt tillade dig at vælge et spændende framework
i mellem kategorien midt imellem en mands projekterne og det som IBM/BEA/Oracle/JBoss
supporterer.

Men er det et stort projekt, hvor der skal mange folk involveres, hvor man må forvente
at projektet skal vedligeholdes og videreudvikles over en længere år række, så vil
jeg anbefale at være meget konservativ.

Hvis det er et eksisterende projekt som bruger Struts 1, så er det absolut en
mulighed at fortsætte med det. Det virker.

Men til et sprit nyt projekt ville jeg vælge at basere løsningen på portlets og JSF.

Det er store komplekse frameworks som kræver at man sætter sig ind i en
forfærdeligt masse men:
  - de har en god funktionalitet
  - de har solid opbakning fra de store
  - du kan forvente at kunne få folk med de kompetancer både idag og om 5 år
Avatar billede kube Nybegynder
28. september 2007 - 08:51 #7
jeg kommer fra JSF (Oracle ADF) og JDeveloper, men vil gerne have noget mere lightweight!

Og tanken om "Convention over Configuration", samt at lave GUI i html frem for JSF componenter er det der tiltrækker mig som udvikler på nuværende tidspunkt.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
28. september 2007 - 09:46 #8
hvis du ønsker at lave GUI i html fremfor JSF/JSP skal du nok kigge på wicket eller tapestry
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2007 - 03:16 #9
Så er det jo nok mere noget http://grails.codehaus.org/ du leder efter.

Men jeg vil stadig ikke anbefale det til de tunge opgaver.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2007 - 02:45 #10
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede kube Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:06 #11
no answers! please do
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2007 - 01:23 #12
en deler i 3 portioner ?

et svar fra mig
Avatar billede mfalck Praktikant
29. oktober 2007 - 07:25 #13
ok :-)