Avatar billede ulykken-smed Juniormester
23. september 2007 - 19:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen

Hvad er forskellen på en dxf fil og en dwg . Hvad bruger man de forskellige til.

Mvh

Ulykken-smed
Avatar billede kirstineka Nybegynder
24. september 2007 - 07:29 #1
Go'morgen "smed".
Her er hvad de skriver på "LT-klubbens" hjemmeside:
Når du bruger filformatet DWF™, kan du elektronisk udveksle 2D- og 3D-konstruktioner og -design med andre, der skal bruge dem. DWF-filer fylder mindre som følge af multilagskomprimering, og de er smartere, fordi de indeholder detaljerede konstruktionsdata.

De er oven i købet lettere at bruge end noget andet format. Eller hvad siger du ellers til udgivelse med et enkelt klik? Udnyt fordelene ved AutoCAD® og andre programmer til konstruktion og design. Og det bedste er, at DWF-formatet er gratis!

Ideelt til deling

"DWF-filer byder på flere fordele ved deling af konstruktionsinformationer:
* Kompakte, men alligevel indholdsrige DWF-filer omfatter tegningsskala, visninger og hyperlinks.
Stærkt komprimerede DWF-filer er en fordel ved overførsel af store konstruktionsmodeller via e-mail eller internettet. DWF-filer kan fylde 1/20 af størrelsen på AutoCAD® DWG-filer og 1/25 af størrelsen på Autodesk Inventor®-filer.
Formatet understøtter 3D, hvilket muliggør en fuldt interaktiv præsentation af konstruktionsmodellen.
Formatet understøtter flere tegningssæt, så konstruktøren kan opbygge et komplet sæt med komplekse konstruktionsdokumenter i én enkelt DWF-fil.
Det åbne DWF-formatet kan udgives og vises i mange forskellige konstruktions- og designprogrammer.
Du behøver ikke være cad-bruger for at gennemgå DWF-filer. Både med Autodesk® DWF™ Viewer (gratis) og DWF Composer kan du få vist DWF-filer og arbejde med dem.
Det er helt uden omkostninger at oprette DWF-filer. Funktionen er indbygget i alle konstruktions- og designprogrammer fra Autodesk. Du kan endda hente en gratis version, Autodesk® DWF™ Writer, på internettet."

Personligt har jeg kun meget lidt erfaring med dwf-filer. Jeg har kun modtaget nogle få stykker - de minder meget om plotfiler, men man har mulighed for at tænde og slukke lag m.m., kommenterer tegningen, men ikke rette i den.

Du kan hente den GRATIS her: http://www.autodesk.dk/adsk/servlet/home?siteID=445226&id=514925
og se om det er noget for dig
Avatar billede dla Praktikant
24. september 2007 - 08:57 #2
Så vidt jeg kan se spørger "smeden" om forskellen mellem dwg og dxf, ikke dwf, som du skriver en masse om kirstineka.

DXF står for drawing interchange format, og det bruges hvis man skal udveksle tegninger mellem forskellige typer af tegneprogrammer, man kan gemme i dxf, og så kan den åbnes i andre cad-programmer end lige AutoCad. Dwg er en alm. AutoCad tegning.

Mvh Dorit
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
24. september 2007 - 18:39 #3
Hej og tak for svarene til jer begge . Jeg har fået nyt job og så når jeg gemmer tegningerne så skal de helst gemmes som dxf filer , så maskinerne kan læse dem . Så var jeg jo lige lidt nys efter hvad der var forskellen på de to ting . Kirstineka jeg takker også for dit svar selvom at det var om dwf filer .

Mvh
Ulykken-smed
Avatar billede kirstineka Nybegynder
25. september 2007 - 07:35 #4
Go'morgen igen.
Ja, jeg kan godt se at jeg fik svaret på noget helt andet - det må du altså undskylde. Håber du bliver glad for dit nye job.
dla har FULDSTÆNDIG ret i sit svar.
Avatar billede dla Praktikant
25. september 2007 - 08:31 #5
Mange tak for point'ene!
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
25. september 2007 - 20:30 #6
hej kirstineka , jeg håber også selv at jeg bliver glad for det. Arbejder du kun med autocad , eller  arbejder du også med inventor eller solidworks .
Avatar billede kirstineka Nybegynder
26. september 2007 - 07:31 #7
Go'morgen "Smed"
Jeg sidder netop og installerer AutoCad Architecture 2008. Har tidligere arbejdet i både LT og Auto-Cad, men kun den rå version - så jeg har meget at lære endnu.
Det gik ikke helt så godt med at installere i går, så jeg forsøger igen i dag. Jeg vil nemlig gerne have dansk-hjælp-menu med over i det nye. Jeg synes altid at der går en dags tid inden en nyinstallation er på plads med opsætning af menuer og plotterkonfiguration.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
27. september 2007 - 19:33 #8
Hej kirstineka , ja jeg fik ikke svaret i går, var på noget aften skole .
Ja jeg tror gerne at der går noget tid inden man er helt på plads med et nyt program.
Tegner du så også i 3d og hvad bruger i så til at udfolde projekter med .

Smeden
Avatar billede kirstineka Nybegynder
28. september 2007 - 07:38 #9
Jeg tror snart at vi får en bemærkning om at dette forum ikke er til private "samtaler", men inden det sker vil jeg lige svare.
Jeg er ansat i et lille ingeniørfirma. Vi beskæftiger os mest med konstruktioner/stål/beton. Jeg har desværre aldrig haft tid til at "kaste" mig ud i 3d, men håber med det nye program at komme til at "snuse" lidt til det. Så bliver det nok mig der stiller en masse spørgsmål om 3d ;-)
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
28. september 2007 - 17:00 #10
Ja det kan da godt være at vi får det. Det lyder da meget spændene , og jeg tror ikke at du får svært ved 3D nu du er god til 2D , men vi snakkes jo nok ved i et andet spørgsmål .

;-)