Avatar billede kak Nybegynder
17. september 2007 - 08:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Danek tegn i et gridview

Jeg har et gridview, hvor dataene kommer fra en MS SQL database. Der er danke tegn (æ, ø, å, osv) i nogle af dataene, og på skærmen bliver de også vist fint.

Problemet er, at dataene skal lægges ned i en tekst-fil, hvis brugeren ønsker det, og her bliver de danke tegn ikke vist (f.eks. vises ø i stedet som ø

Ved at se kilden på siden, kan jeg se at det også er indholdet i de enkelte celler i mit gridview. Men hvordan undgår jeg det?
Avatar billede neoman Novice
17. september 2007 - 08:58 #1
normal_tekst=Server.HtmlDecode(tekst_i_gridviewcelle)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
17. september 2007 - 09:12 #2
Hvis du bruger bound fields kan du prøve med:
<asp:boundfield datafield="ditfelt"
            htmlencode="false"
            headertext="Dit felt"/>
Ellers skal du ud i noget som neoman foreslår.
Avatar billede kak Nybegynder
17. september 2007 - 09:19 #3
Fint, nu kommer jeg lidt videre! Men tegnene i tekstfilen er stadig lidt underlige. Nu vises et ø f.eks. som ø

Hvis jeg sætter en msgbox ind, og får vist dataene før de skrives i tekstfilen, så vises de danske tegn som forventet.

Jeg skriver til tekstfilen via IO.StreamWriter. Skal der også sættes noget der?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
17. september 2007 - 09:21 #4
du skal formodentlig lege lidt med encoding på din streamwriter
Avatar billede kak Nybegynder
17. september 2007 - 09:21 #5
Min kommentar var egentlig til neoman, men det samme sker med begge jeres forslag.
Avatar billede kak Nybegynder
17. september 2007 - 09:34 #6
Det virker ved at sætte encoding til unicode og sætte htmlencode="false" på alle felterne i gridviewet.

Tak for hjælpen!

dr_chaos, opretter du et svar, så du kan få point?!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
17. september 2007 - 09:37 #7
svar :)