Avatar billede shadownes Nybegynder
16. september 2007 - 13:48 Der er 13 kommentarer

Boot device (ny hdd)

Hej alle sammen
Jeg har lidt problemer med min boot device. Jeg købte en ny harddisk her for en uge siden hos Data Discount. Da jeg kom hjem for at sætte den i og for at formatere harddisken så jeg kunne lægge windows xp pro ind så gider min computer ikke indlæse harddisken eller noget. Jeg har sat den til main og ikke slave. Data Discount sagde jeg skulle bare sætte harddisken ind og gå ind på BIOS system og sætte first boot device på CD-ROM og second boot device på harddisk. Men den vil stadig ikke indlæse harddisken og jeg må ikke få lov til at installere windows på den. Jeg har aldrig oplevet dette problem før.
Jeg har spurgt folk inde på hardwareonline.dk, men deres svar fatter jeg hat af. Jeg får af vide at jeg skal aktivere harddisken med fdisk? jeg aner ikke hvad de snakker om. Jeg fik bare at vide jeg skulle sætte den ind, main også formatere.
Er der nogle af jer der kan hjælpe mig med dette problem?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. september 2007 - 14:10 #1
Hvis du har sat harddisken til master, er det i orden, men hvis der sidder
andet på samme kabel, må det ikke også være master, men slave.
Med dit CD/DVD drev som 1.boot, skulle du kunne komme i kontakt med din harddisk.
Kabler og strømstik sidder vel rigtigt? Din harddisk skal stå til auto i bios.
Hvor langt kommer du når du starter op?
Avatar billede shadownes Nybegynder
16. september 2007 - 14:16 #2
okay. Jamen det vil så sige jeg skal tage min slave harddisk af (lagerdisk)?
kabler og strømstik sidder som de skal og den der lille ting der sidder på harddisken hvor man skal sætte den til main eller slave er også sat rigtigt.
Der hvor jeg skal sætte harddisken på auto er det under der hvor man sætter first boot device til?
Jamen når jeg sætter harddisken i, så har jeg jo sat alle de instillingerne rigtig (first boot device = CD-ROM, og second boot devide = hdd.
Men når jeg så genstarter, så vil den ikke lade mig gå ind og formatere så går skærmen bare i sort.
Der plejer nemlig at stå > Tast på en tast for at boot fra cd (windows xp med boot i)
ellers fører den mig til en sort skærm
Avatar billede off-line Nybegynder
16. september 2007 - 14:32 #3
Skærmen går i sort? Det forstår jeg ikke. Du har jo været i bios, så skærmen må
have fungeret. Var det med eller uden den nye HD? Ja prøv at tage din slavedisk fra.
Nej auto sættes under advanced, men den står formodenlig til auto. Du skal dog også
kunne se harddisken i bios.
Avatar billede shadownes Nybegynder
16. september 2007 - 14:35 #4
altså skærmen går i sort når jeg prøver at gå hen til formatering siden efter jeg har sat harddisken ind. hehe jep skærmen virker skam fint ^^ Jeg prøver lige det der med at tage slave harddisken ud og bare sætter den ny hdd ind og ser hvad den gør. Jeg skriver lige senere ^^
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2007 - 14:38 #5
Sæt din nye disk som MASTER på der primære kabel - sæt din gamle disk som SLAVE på det samme kabel - - sæt din Cd /DVD som MASTER på det sekundære kabel

Sæt BIOS til LOAD SETUP DEFALT og derefter sæt BOOT PRIORITY til CD er 1. boot device og HD er 2. bootdevice
Avatar billede shadownes Nybegynder
16. september 2007 - 17:04 #6
Er der noget jeg skal lave om inde på IDE channels f.eks der står dette her inde i bios

IDE Channel 1 master (maxtor 6L160P0)
IDE Channel 1 slave  (maxtor 6E03L0)

er der noget jeg skal lave om der inden jeg piller ved noget?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2007 - 17:09 #7
Det vil jeg mene ser rigtigt ud
Avatar billede shadownes Nybegynder
16. september 2007 - 17:11 #8
okay ^^ så går jeg i gang med skidtet
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 07:53 #9
Og hvordan gik det så ??
Avatar billede shadownes Nybegynder
18. september 2007 - 13:06 #10
Hey helgec
fik ikke lortet til at virke :/
tror bare jeg tager harddisken ind til Data Discount og får dem til at kigge på det.
Fik bare nok igår. Det hele det gik bare i kaos.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. september 2007 - 14:05 #11
Hvis du ikke får lys på skærmen, selv om du tager harddisken fra, så kan det jo
ikke være harddiskens skyld. Hvis det forholder sig sådan, og harddisken ikke fejler noget, kan DataDiscaunt kræve betaling for at undersøge harddisken. Hvis der derimod
kommer lys på skærmen når du tager harddisken fra, så er det muligvis HD.
Avatar billede shadownes Nybegynder
20. september 2007 - 00:28 #12
Der kommer lys på skærmen, men alt det helgec har guidet mig igennem har jeg gjort. Men fik ikke harddisken til at virke. Så det burde være noget med hdd at gør, men pyt da. Kan overleve med en gammel hdd indtil videre ^^ Og man må sige at I er bedre til at guide igennem sådan nogle ting end hardwareoneline.dk :)
Har da hvertfald fået lært en del ting ang. min pc :)
Avatar billede off-line Nybegynder
20. september 2007 - 01:16 #13
Ja hvis computeren kan køre med en anden harddisk, så har du selvfølgeligt ret i,
at den første fejler noget. Og det er helt fint du har lært noget, så har du da
fået andet end ærgrelser:)