Avatar billede sevencomplex Nybegynder
03. september 2007 - 20:53 Der er 15 kommentarer

2 vejs kryptering med asp.net (c#)

Hey eksperter, jeg er rimelig ny til asp.net og c# og vil rigtigt gerne hvis i kunne give et eksempel på en kryptering (256bits).

Det kryptede data skal bruges til storage i en MySQL/MSSQL database.

Skal bare vide hvordan jeg nemt krypterer og dekrypterer mine data, og husk nu en begynder venlig forklaring ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2007 - 21:25 #1
Kode snippet:

    private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
    private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
    private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
    public static string Encrypt(string plain, string key)
    {
        ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key)
    {
        ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
03. september 2007 - 22:19 #2
Som sagt så er jeg pænt ny til det her så forstår slet ikke hvordan man får det der til at virke.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2007 - 22:32 #3
Hvor har du det som skal krypteres og hvor skal det hen ?
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
03. september 2007 - 22:59 #4
Atm har jeg det på test.aspx i en textbox og det skal gerne i en sql param til at blive indsat i en sql db.

og så skal det self den anden vej fra min sql og ud i fx. Et label på en anden test side.

Man må jo prQve sig frem og spQrge om hjaelp ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2007 - 23:15 #5
string datasomskalgemmesidb = Encrypt(textBox1.Text, "superhemmeligtkodeord");

og

label1.Text = Decrypt(datasomerhentetfradb, "superhemmeligtkodeord");
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
03. september 2007 - 23:41 #6
Ok det ligner da noget der kunne virke.

skal koden

    private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
    private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
    private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
    public static string Encrypt(string plain, string key)
    {
        ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key)
    {
        ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }

bare indenfor et namespace der hedder Encoding eller?

så er vi helt nede hvor det naesten er pinligt at spQrge...
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
03. september 2007 - 23:46 #7
Eller måske en referance der lige skal laves fQrst.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2007 - 23:53 #8
De skal indenfor din code behind klasse.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2007 - 23:54 #9
Og du skal have fat i namespace System.Security.Cryptography !
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
03. september 2007 - 23:58 #10
ja, ok virker nu til den fQrste.

yup, thought that til den anden.

men stadig en lille fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2007 - 23:59 #11
hvilken fejl ?
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
04. september 2007 - 07:31 #12
Argh nettet gik ned.

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using System.Security.Cryptography;

    public partial class _Default : System.Web.UI.Page
    {
        private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
        private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
        private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
        public static string Encrypt(string plain, string key)
        {
            ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
            return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
        }
        public static string Decrypt(string cipher, string key)
        {
            ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
            byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
            return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
        }

        protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            string test = "sygt";
            string Krypteret = Encrypt(test, "superhemmeligtkodeord");
            Label lbl = new Label();
            lbl.Text = Krypteret;

            label1.Text = Decrypt(test, "superhemmeligtkodeord");
        }

Vil væde med at det ikke skal ligge der.

Compiler Error Message: CS0246: The type or namespace name 'Encoding' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)

Line 12:    public partial class _Default : System.Web.UI.Page
Line 13:    {
Line 14:        private static Encoding utf = new UTF8Encoding(); // <--- der
Line 15:        private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
Line 16:        private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
04. september 2007 - 07:49 #13
arh, manglede using System.Text;
Avatar billede sevencomplex Nybegynder
04. september 2007 - 10:04 #14
Men hvor stor en kryptering er det og kan man ændre i hvor kraftig krypteringen er?
(Burde give ekstra point for det her.)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2007 - 15:07 #15
aes.KeySize indeholder styrken