Avatar billede baldr Nybegynder
29. august 2007 - 18:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Defekt PSu eller bundkort

Hej,

Min PC vil ikke starte længere. Jeg har fjernet sidebeklædningen og kan se at de forskellige fans, bevæger sig et lille ryk ca. en gang i sek. Jeg har prøvet og kortslutte den grønne og den sorte ledning på ATX stikket, og så starter den fint op. Kan jeg nu med sikkerhed sige at PSU'en er OK og fejlen ligger påundkortet???.

Mvh

Baldr
Avatar billede hottadpole Nybegynder
29. august 2007 - 18:35 #1
Med 99% sandsynlighed er din psu i orden. Dernæst bør du hive alt ikke essentielt ud således, at du kun har cpu og ram tilbage. Hvis blæserne her efter spinder er det i med grafikkortet og her efter 1 ting af gangen.
Avatar billede baldr Nybegynder
29. august 2007 - 19:19 #2
OK. nu har jeg prøvet kun med cpu og ram, og problemet er der stadig. Tror du det er bundkortet?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
29. august 2007 - 19:56 #3
Det kunne det godt tyde på. Næste skridt er at lave en "reset cmos" hvilket kan gøres enten v. h. a. en jumper oftest benævnt jbat (grib manualen) eller ved at hive batteriet ud i 10 minutter. Gør dette med bundkortet afmonteret liggende uden for kabinettet for at eliminere muligheden for en kortslutning mellem kabinet og bundkort. Husk for himlens skyld at lægge bundkortet på noget ikke elektrisk ledende. En bordplade er fortrinlig til dette.
Avatar billede baldr Nybegynder
29. august 2007 - 20:03 #4
Done, men desværre ingen ændringer
Avatar billede hottadpole Nybegynder
30. august 2007 - 00:38 #5
Som sidste del af seancen forsøges med ramklodserne 1 ad gangen. Hvis kun har 1 er løbet nok kørt. Bundkort eller cpu er stegt.
Avatar billede baldr Nybegynder
30. august 2007 - 09:47 #6
Jeg skifter bundkort og cpu. Tak for hjælpen hottadpole. Smid et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
30. august 2007 - 10:09 #7
En skam der ikke kom liv i dyret.
Avatar billede baldr Nybegynder
30. august 2007 - 11:08 #8
Ja, men det er jo en god chance for at få opgraderet dyret
Avatar billede hottadpole Nybegynder
30. august 2007 - 11:43 #9
He he. Jeg tror jeg vil benytte den forklaring næste gang jeg skal have nyt.