Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 17:01 Der er 2 kommentarer

Kan ikke gruppere objekter

Hej eksperter.

Jeg har købt en model på Turbosquid, jeg skal arbejde videre på.
Imidlertid vil MAX i dette tilfælde ikke gruppere mange af objekterne.

Se f.eks. et screendump her: http://files.turbosquid.com/Products/L1709987/64EL52KJJQ/no_grouping.gif

Som det ses, har jeg markeret 4 objekter - der alle tilsyneladende er kollapsede gittermodeller - men "group" er inaktiv.

Har I en forklaring herpå?
Avatar billede qijana Nybegynder
26. september 2007 - 09:00 #1
Da vi ikke kan rigtig kan se på billedet om der er noget specielt ved de 3d objecter drejeledet er sat sammen af, kan jeg kun gætte på at der muligvis er noget "linking" eller nogen "Constraints" på nogen af objecterne som blokerer gruppering.

Hvis du brød linkne og/eller de constraints der måske er der burde det være muligt at linke igen.

Student of 3dCollege Denmark.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2007 - 11:17 #2
Hej Qijana - og tak for indlægget.

Modellen var, som nævnt, en jeg købte på Turbosquid - og som nok skal erstatte min egen på http://www.vandret.dk der har kørt en hel del år efterhånden.

Jeg kan stadig ikke se, hvad årsagen kan være, men det lykkedes mig alligevel at gruppere objekterne ved at vælge et objekt - og herefter gruppere flere objekter til dette i modify-menuen. Problemet var blot, at objekterne tabte deres texturemapping samt vendte vrangen ud på enkelte andre. Og det var samtidig også denne uforklarlighed, der gik mig på.

Jeg kontaktede Turbosquid's support og fik fat i ophavsmanden - og her bliver det lidt mystisk: Han kunne ikke selv kunne forklare det, men fik en 3d-ven til at ordne det, der ligner en 3DS MAX-bug. Han sendte mig samtidig den nye fil. Hermed citat:

"in fact it was a friend of mine who found a solution to the problem (he's a real 3dsmax veteran). Unfortunately I can't contact him within the next days or weeks (he's on holidays in Turkey).
As far as I have understood from what he has told me, he has merged some of the objects to simplify the scene and also had to use some strange work-around (seems like a 3ds max bug). He created simple cubes (?) for the different parts and attached the geometries to those cubes for grouping. This is all I can recall."