Avatar billede neoman Novice
25. august 2007 - 00:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bitmasking i VB

Jeg laver noget bitmasking og har fundet noget kode som gør præcist hvad jeg ønsker.

Nu er jeg nået til det punkt hvor jeg også gerne vil forstå hvad jeg gør:)... og har ikke fundet det rigtige at proppe ind i google. Har simpelthen brug for en forklaring på nedenstående, så jeg forstår &H.. , men især hvad Column_E og Column_F er sat til ( A-D er blot de første 4 bits, men hvad er E & F ?)

Const COLUMN_A As Integer = &H1
Const COLUMN_B As Integer = &H2
Const COLUMN_C As Integer = &H4
Const COLUMN_D As Integer = &H8
Const COLUMN_E As Integer = &H10
Const COLUMN_F As Integer = &H20
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 00:25 #1
Det er bit 1-6 der er sat i de 6 konstanter.
Avatar billede neoman Novice
25. august 2007 - 00:27 #2
Tada ... løsningen kommer altid efter jeg poster her. &H10 er tydeligvis hex(-erei) for 16 og &H20 er så 32 ... men igen, en lille stump af en manual ville gøre underværker:)
Avatar billede neoman Novice
25. august 2007 - 00:29 #3
Jeg - skulle bare lige gruble over det, for er slet ikke inde i hex i vb - du skulle vel ikke ha et link til noget skriftligt ?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 00:36 #4
Jeg tvivler på at det er de decimale værdier der er interessante.

Når man bruger hex på den måde er det normalt fordi det er bitmasker.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 00:39 #5
Der er ikke meget at fortælle.

decimal: 0-9, 1'ere, 10'ere, 100'ere

hexadecimal: 0-9A-F, 1'ere, 16'ere, 256'ere
Avatar billede neoman Novice
25. august 2007 - 00:43 #6
Jeg skal maske en Int64, og for mig er decimal-tal bare en støtte så jeg kommer frem til de rigtige hex-numre... (vha min windows lommeregner)... var egentligt slet ikke klar over, oprindeligt, at &H1 var hex i VB..

anyway, tak for hjælpen og læg et svar, så må jeg selv slås med at skrive de rigtige hex-tal op
Avatar billede neoman Novice
25. august 2007 - 01:04 #7
hehe det må være sent - det er jo ti gange nemmere at omregne fra binær til hex:)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 01:08 #8
jep

1 hex ciffer = 4 binære cifre
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 01:08 #9
og et svar