Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 21:06 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Sprogfejl ved æ og ø og å

Hej folkens.

Jeg står med et stort problem.
Min hjemmeside www.base2.dk har pludselig besluttet at ændrer mine æøå med tegn istedet for.
Tegnene gælder kun for data hentet fra databasen. Hvis jeg skriver æøå viser den de normale tegn.

Jeg har virkelig brug for hjælp asap. :)

Mvh Thomas
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. august 2007 - 21:18 #1
Du må jo spørge dem der har lavet det "Kodning og design, 2mas.org"

Men ellers så er det jo blot at der ikke er angivet korrekt tegnsæt, som ser ud til mest at være iso-8859-1. Så kan det være der er noget tekst i andre tegnsæt, men det må vise sig.

Desuden mangler der en DOCTYPE.

De to ting kan du roligt be' 2mas.org om at fixe.
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 21:33 #2
Kan se, at sitet er hostet hos One.com. D. 15.8.2007 opgraderede www.one.com MySQL fra version 4.1 til version 5.0. Det kan måske være ifm. denne opdatering det er sket.
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 21:38 #3
Jeg har adgang til koden og databasen. Er der en måde jeg kan rette dette til på?
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 21:47 #4
Du kan da prøve at logge på
http://phpmyadmin.base2.dk

Så kan vi sammenligne vores tegnsæt:
Mit tegnsæt, som jeg ser på hovedsidens venstre spalte, er: utf8_unicode_ci.
Kan du så ikke også tjekke via phpmyadmin, om tegnene står rigtigt der.

Jeg ved ikke så meget om tegnsættene, men der kan vel ikke ske noget ved at prøve.
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 21:50 #5
Jeg kan også se, at vi bruger forskellige tegnsæt til phpmyadmin. Ses på login-siden.
Jeg anvender:
Dansk (utf-8)
Du anvender:
Dansk (iso-8859-1)
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 21:57 #6
Umiddelbart viser den utf-8 når jeg logger ind?

Det står som æøå i databasen.
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 22:02 #7
Så må jeg desværre melde pas. Kan du ikke kontakte one.com support. Mener de har 24 timers live support via chat.
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 22:11 #8
De bad mig skrive en mail.
Har fundet ud af at den ændrer tegnene når jeg opdaterer hjemmesiderne.
Kan det være noget med koden ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. august 2007 - 22:24 #9
"Kan det være noget med koden ?" Ja det kan det jo ;) Du mangler at angive hvilket tegnsæt siden skal vises med - så må browseren gætte sig frem.
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 22:28 #10
hvordan kan jeg gøre dette :)?
Ville være rart hvis jeg kunne få det op at køre inden i morgentidlig.
Avatar billede dkfire Nybegynder
21. august 2007 - 22:35 #11
Jamen du skal bare rette din html til så der i toppen er en doctype og så den bruger et charset på iso-8859-1.

Når jeg i Firefox ændre tegnsættet fra utf-8 til iso8859-1 så ser din side helt rigtig ud.
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 22:38 #12
I min top, står der:

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
Avatar billede dkfire Nybegynder
21. august 2007 - 22:38 #13
Noget ala det her hvis du bruger xhtml

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

og for charset :
<meta http-equiv="Content-type" content='text/html; charset="iso-8859-1"' />
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 22:44 #14
Så tillader jeg mig lige og spørge, da jeg er i tvivl.
Er min defination i toppen forkert?? Se kommentar kl. 22:38:01
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 23:00 #15
det ser ud til at din (nemlig) ser ud til at virke tildels - den viser hvertfald ikke flere underlige tegn ved min.
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 23:04 #16
Men går ud fra at grunden til, at alle mine æøå og lign tegn er erstattet med �, er pga. den tidligere kode uden <meta ...> ?

Det er bare underligt at det sker ligepludselig.
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 23:04 #17
Jeg har lige kigget på din side, og der er stadig underlige tegn - set fra min Internet Explorer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. august 2007 - 23:07 #18
tanis13: du har tre tegn stående øverst:   som tegn på at du bruger utf-8. Skal du gøre noget fornuftigt med tegnsæt er der en gylden regel: altid det samme tegnsæt hele vejen igennem.  Og så mangler du en DOCTYPE - bruger du HTML 4.01 Transitional?
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 23:13 #19
Så dem også lige selv..

Går jeg ud fra jeg gør - ved det ik med sikkerhed.
Avatar billede nemlig Professor
21. august 2007 - 23:16 #20
Nu står teksten korrekt, men din titel står forkert.
Avatar billede dkfire Nybegynder
21. august 2007 - 23:16 #21
nemlig: tvivler på at windows-1252 er en standart som andre operativ systemer end windows forstår.
Brug i stedet de isostandarter som findes, enten uft-8, iso-8859-1 eller iso-8859-15 alt efter hvilket tegnsæt du skriver din tekst i.
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 23:20 #22
Har rettet min titel igen.

Har smidt en DOCTYPE ind aswell nu.

Ser ud til at det virker nu, nu må jeg bare bruge aftenen på at gennemse hjemmesiden for tegn fejl og rette disse.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. august 2007 - 23:26 #23
Nu er din side åbenlyst ikke skrevet til XHTML - derfor spørger jeg til HTML 4.01 - læs mere på http://www.alistapart.com/stories/doctype/
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 23:30 #24
Jeg kigger under HTML 4.01:
Strict, Loose & Frameset..

Hvilken skal jeg bruge eller alle 3 ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. august 2007 - 23:36 #25
Loose - kun een DOCTYPE, allerøverst. De store fede browsere er fænomale til at gennemskue hvad du mener, og du vil næppe se nogen forskel. Det føles bare så godt indeni at gøre noget helt rigtigt. Næste stop på vejen må vel være http://validator.w3.org/ så du kan se om der er HTML-fejl på siderne.
Avatar billede tanis13 Nybegynder
21. august 2007 - 23:43 #26
Det må man sige :)

Tusind tak for hjælpen - du må meget gerne poste et svar, så vi kan få afsluttet diskutionen :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. august 2007 - 09:46 #27
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede tanis13 Nybegynder
05. oktober 2011 - 11:30 #28
Lukket