Avatar billede huvohu Nybegynder
19. august 2007 - 19:38 Der er 6 kommentarer

dualbooting med windows vista og Kubuntu

Jeg har en computer med Vista præinstalleret. Nu har jeg også installeret Kubuntu på computeren og begge styresystemer kører godt nok. Når jeg tænder for computeren går den igang og efter et stykke tid får jeg valget mellem styresystemerne og det virker også godt nok. Men hvis jeg ikke får valgt, vælger maskinen selv Linux. Det kan godt være lidt uheldigt, da resten af familien bruger maskinen og de ønsker ikke at have dette valg.
Er det muligt at ændre boot-rækkefølgen, så maskinen vælger at boote i Windows, hvis jeg ikke foretager mig noget og kun starter i Linux, hvis jeg bevidst vælger det?
Avatar billede wittchen Nybegynder
19. august 2007 - 19:54 #1
Der findes en udemærket guide til hvodan man gør det i Ubuntu på:
http://ubuntuguide.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=1012853&side=&webside=6437533
Om det virker i Kubuntu tør jeg ikke sige..
Avatar billede huvohu Nybegynder
22. august 2007 - 21:59 #2
Jeg fandt denne side, som virker meget overskuelig. Jeg skrev den første kommando i teksten, der krævedes password, det skrev jeg og så skrev jeg den næste kommando linie ind. Den indeholdt gedit og det blev ikke akcepteret. Så fandt jeg i Google at editere i Kubuntu hed kwrite og prøvede med det, men katastrofe. Der kom en lang remse, der startede som følger:
XError: Bad device, invalid or uninitialized
input device 169
major opcode 145
minor opcode 3
ressource id: 0x0
failed to open device
og så en lang række error meddelelser.
Nu er jeg nybegynder, så dette forstod jeg absolut intet af.
Hvad mon der er galt?
Avatar billede huvohu Nybegynder
22. september 2007 - 19:54 #3
Hej derinde!
Jeg går stadig og håber på, at der er en, der kan hjælpe mig med mit spørgsmål om dual-booting med Vista og Kubuntu.Forhåbentlig er der en af jer eksperter, der kan løse problemet.
med venlig hilsen
Huvohu
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. september 2007 - 13:40 #4
Ved du hvad bootloader der ligger på den ?.. Grub eller Lilo ?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2007 - 14:08 #5
Jeg kan da godt hjælpe dig hvis du stadig mangler hjælp
Avatar billede huvohu Nybegynder
26. september 2007 - 20:57 #6
Hej kære eksperter.
Jeg havde skrevet et svar, men skulle så se på gode råd vedrørende formalia ved svar og point og væk var mit indlæg, da jeg kom tilbage. jeg prøver igen.
Jeg har Grub som bootloader.
Men mit problem har lige løst sig. Jeg brugte en anden vejledning om ændring af dualbooting end den som wittchen først anbefalede. I denne vejledning skulle jeg ikke skrive kommandoen  sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_backup, men blot en kommando: sudo kwrite /boot/grub/menu.lst. Så kom der godt nok også en række fejlmeddelelser, men tilsidst også skærmen, hvor jeg kunne ændre rækkefølgen for bootloading, så nu virker det.
Jeg takker alle for velvilje og hjælp og afslutter hermed spørgsmålet.
Point til wittchen
Huvohu