Avatar billede frosty-dk Nybegynder
14. august 2007 - 22:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Masterpage ikke refresh

Hej eksperter,

På min side har jeg en masterpage med én content placeholder, jeg vil gerne have så når jeg klikker på linksene i menuen er det kun content placeholderen der refresher/loader og ikke masterpagen.

er dette muligt?
næsten sikker på man kan, men hvordan?
håber i kan hjælpe
Avatar billede keysersoze Guru
14. august 2007 - 23:08 #1
som udgangspunkt så nej, det er ikke muligt - kun vha frames/iframes kan en del af siden refreshe.

Der findes dog et alternativ, men let er det ikke og derudover går man glip af ting som fx søgemaskinoptimering og direkte linking. Et (ikke alt for godt men simpelt) eksempel kan du se her; http://www.w3schools.com/ajax/ajax_intro.asp
Avatar billede neoman Novice
14. august 2007 - 23:15 #2
Der er bedre eksempler på http://www.asp.net/ajax/

Det kræver faktisk ikke vildt meget - skal blot installeres, og så kan du smide din content placeholder ind i en ajax UpdatePanel, og så er det kun placeholderen som refreshes.
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
14. august 2007 - 23:17 #3
ah det med ajax lyder fedt, det må jeg prøve at se om jeg kan få til at virke, har fumlet lidt med den refresh før men havde ikke lige tænkt på den, smid et svar neoman, tak til jer begge for svar
Avatar billede neoman Novice
14. august 2007 - 23:21 #4
her er en vejledning for hvordan man gør hvis du vil konvertere et eksisterende website til ajax :
http://codebetter.com/blogs/jay.kimble/archive/2007/01/26/How-To_3A00_-Enable-Microsoft-ASP.NET-Ajax-Extension-V1.0-_2800_and-Jan.-2007-CTP_2900_-on-an-existing-site-.aspx

det er ikke så slemt som det lyder.

Alternativet er, efter at have installeret det, at åbne et nyt så kaldt AJAX Enabled website, og så starte på et nyt projekt der:)
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
14. august 2007 - 23:25 #5
okay må jeg lige kigge på for tænkte nemli lige på hvordan man lige konverterede det :P
Avatar billede neoman Novice
14. august 2007 - 23:28 #6
Jeg har selv fulgt denne vejledning og det virkede for mig. En anden havde problemos, og var nødt til at smide det hele over i en AJAX Enabled-ting for at få det til at køre..prøv ad.
Avatar billede neoman Novice
14. august 2007 - 23:30 #7
men inden du kaster dig ud idet - husk lige at kigge på www.asp.net - der er mange videoer, vejledninger, fora, + , ikke mindst, så er det der du kan hive .NET AJAX ned.
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
15. august 2007 - 08:55 #8
ville teste det med en masterpage og content placeholder, så smed den content placeholder ind i UpdatePanel og så kommer den med fejl, som siger at man ikke kan putte  UpdatePanel ind i content placeholder
Avatar billede neoman Novice
15. august 2007 - 12:00 #9
Det var da også en gevaldig omgang sludder jeg fyrede af sent ude på aftenen :-( - keysersoze havde nemlig 100 % ret.

En masterpage er faktisk ikke en side for sig selv, men en del af den side du navigerer til vha links, så bliver den refreshet når du går til en ny side.

Keysersoze har ret i at den eneste måde at gøre det på er at bruge frame/iframe.

Du kan "snyde" en smule: jeg har set et projekt, hvor det hele blev programmeret sådan, at hver "side" var en user control, som blev indlæst dynamisk afh af hvad brugeren klikkede på i menuen i masterpagen. På den måde blev masterpagen faktisk stående, mens kun indholdet af placeholderen blev ændret. Prisen herfor er, at url'en ikke ændrer sig på nogen måde, da det i princippet er samme side man står på, men ændrer sidens indhold dynamisk.
"...den content placeholder ind i UpdatePanel og så kommer den med fejl, som siger at man ikke kan putte  UpdatePanel ind i content placeholder..."

placeholder ind i updatePanel eller updatePanel ind i placeholder ? Jeg tror ikke der er noget i vejen for at smække placeholderen ind i en UpdatePanel. Men iht. ovenstående, så kommer der ikke noget ud af det, eftersom hele siden, som inkluderer masterpagen, skal refreshes når du navigerer til en ny side.

Hvis du har mod på at lave alt om til user controls, så kan du godt, men med de konsekvenser som keysersoze påpegede.

Nu har jeg taget points for et forkert svar - vil du have dem, eller skal jeg give til Keysersoze ?
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
16. august 2007 - 12:01 #10
må du godt ved ikke hvordan man gør det :)

ser bare mange sider der har sådan at hele siden ikke uplader, men må lige se om jeg kna få noget til at virke af det overstående.
Avatar billede neoman Novice
16. august 2007 - 16:25 #11
jeg har oprettet et nyt spørsgmål http://www.eksperten.dk/spm/792036 hvor keysersoze kan hente sine points.