Avatar billede mfj31 Nybegynder
07. august 2007 - 12:41 Der er 10 kommentarer

Hvordan oploader jeg billeder til MySql?

Hi
Jeg er lige begyndt at "lege" med PHP og har brug for, at kunne oploade billeder til MySql, men hvordan gør jeg det?
/mfj31
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. august 2007 - 13:19 #1
Først skal du starte med at uploade filer normalt, når du har styr på det, så kan du begynde at gemme filen i mysql.

Kig f.eks. på: http://www.eksperten.dk/artikler/1098
Avatar billede mfj31 Nybegynder
07. august 2007 - 14:37 #2
Tak for det, men hvordan får jeg så "fortalt" MySql hvor de ligger?
/mfj31
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. august 2007 - 15:10 #3
Spørgsmålet er om du vil gemme selve billedet i mysql eller "bare" gemme filnavnet i mysql.
Der er trods alt en del til forskel.
Avatar billede mfj31 Nybegynder
07. august 2007 - 16:57 #4
Det er for så vidt underordnet - jeg ved alligevel ikke hvad forskellen er, men billedet skal kunne forstørres ved dobbeltklik når det vises.
Det som jeg er igang med kan du se på f.eks. http://www.aluminiafajance.dk/viewpage.php?page_id=19
og da jeg har fået adgang til omkring 12 - 1300 data/billeder (ca. 2 - 4 billeder tilhverenhed)  som skal sættes op blev det for stor en opgave udelukkende at lave hver enkelt manuelt derfor har jeg brug for at lave det via en database, med mindre at du/i har bedre forslag.
/Mfj31
Avatar billede mfj31 Nybegynder
07. august 2007 - 17:00 #5
tilføjelse: det skal ikke laves i PHP-fusion, men under eget design.
/mfj31
Avatar billede htx98i17 Professor
08. august 2007 - 10:19 #6
Ulempem (synes jeg) ved at gemme i DB er at den kommer til at fylde mega og såfremt man skal tage backup via eksempelvis phpmyadmin , er det træls at have med at gøre.

Men ellers er min mening at det er nemmere at gemme i DB end i en folder.
Du kan bruge jakobdo's link og i stedet for linjen

move_uploaded_file($_FILES['myFile']['tmp_name'],$uploadDir . basename($_FILES['myFile']['name'])))

Laver du
mysql_query("INSERT INTO tblbilleder (data) VALUES ('$_FILES[myFile][tmp_name]') ")

hvor feltet data er af typen BLOB
Avatar billede mfj31 Nybegynder
08. august 2007 - 11:37 #7
Hej htx98i17
Tak for det.
Jeg er lidt i tvivl om (data) er lig-med feltnavnet? se db på: http://www.aluminiafajance.dk/alum-db.jpg
Jeg forstår bar ikke rigtig hvordan mysql vil kunne forbinde selve de indtastede data på den pågældende genstand med det/de oploadede billeder når der er tale om 2 forskellige script som ikke relaterer til hinanden?
Hvordan kan jeg indsætte to/flere billeder?
mvh/mfj31
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. august 2007 - 08:01 #8
data er et navn på et felt i tabellen tblbilleder.
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. august 2007 - 08:02 #9
For at indsætte flere billeder, skal du enten kalde koden 2 eller flere gange.
Og hvis vi snakker i samme funktion, så skal selve formen udbygges, så der er flere input type="file" felter.
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. august 2007 - 22:43 #10
Jeg kommer ikke rigtig nogen vegne så hvad skal det koste i rigtige menneskepenge, at få lavet scriptet komplet samt et script som kan vise de indtastede data.
Slutbilledet skal se nogenlunde ud som på:
http://www.aluminiafajance.dk/viewpage.php?page_id=19 og med mouseover.
Send mig din pris til m@e3.dk

Mvh
Mfj31