Avatar billede peterfloee Nybegynder
06. august 2007 - 21:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows Vista's ydelse mod XP's

Hej

Jeg overvejer efter en længere brugsperiode af windows vista business 64-bit at skifte tilbage til windows XP pro igen. Simpelthen fordi at det går for langsomt på min computer: http://www.thinkwiki.org/wiki/9456-HTG.

Det hele virker forholdsvist hurtigt når selve systemet er startet op, så derfor slog det mig at det kunne være fordi jeg har installeret alle lenovo's tilføjelsesprogrammer til styring af batteri-levetid, passwordmanager, accessconnections osv. at opstarten evt. var langsom?
Er disse bedre end de indbyggede funktioner som vista har? (tænker på batteri-levetid, styring af trådløst netværk osv.)

For hvis de ikke er, så burde jeg måske bare lave en ny installation af Vista Business 64-bit istedet for winXP pro? Også skippe programmerne fra lenovo.

Når computeren ikke bliver brugt bruger den 560 mb ram (hvilket er med win2k look og uden sidebar), det tog alt for langtid med det grafik halløjet.

Er i vildrede om hvad der er bedst, at gå tilbage til winXP + programmer fra Lenovo eller lave en ny installation af Vista uden programmer fra Lenovo? En ting er sikkert, der SKAL gøres noget ved problemet...
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. august 2007 - 22:40 #1
Genneralt bruger vista flere resurser end XP,så du vil nok opleve at xp bruger mindre med lenovos.
Avatar billede peterfloee Nybegynder
06. august 2007 - 22:53 #2
Okay, tak for svaret.

Syntes I egentlig at Lenovos programmer er resurserne værd?
Avatar billede langthjem Nybegynder
07. august 2007 - 00:01 #3
Når det kommer til 3. parts programmer, er min erfaring, at de sjældent er ressourcerne værd. Både XP og Vista kan administrere batteri, WLAN og andre ting mindst ligeså godt.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. august 2007 - 00:13 #4
Angående de 560MB RAM, så er det såmænd bare SuperFetch i aktion:

  * SuperFetch

Hvis din Windows XP maskine har stået for sig selv og lavet et virus scan, eller en defragmentering, eller noget andet med intensiv harddisk aktivitet har du sikkert oplevet at når maskinen skal benyttes igen er den langsom i den første periode. Dette er fordi alle åbne programmer skal indlæses fra harddisk igen. Når Windows XP står og passer sig selv gives RAM automatisk til processer, og tages væk fra programmer.
For at imødekomme dette har Microsoft videreudviklet deres Prefetch teknologi og givet den navnet SuperFetch. Denne sørger for i baggrunden at holde øje med hvilke programmer du oftest benytter og hvad tid på dagen du benytter dem. Hvis det første du gør hver morgen er at åbne din FireFox webbrowser, vil Vista have den klar og indlæst til dig og det vil virke som om FireFox åbner hurtigere. Samtidig kan den konstatere hvis du typisk kommer tilbage fra frokost klokken 13, og have Outlook klar efter middagens virusscan.
SuperFetch baserer sine beslutninger på .pf filerne i c:\windows\prefetch, og den vil sørge automatisk for at mængden af tilgængelig RAM er næsten 0 idet den konstant vil søge at udnytte RAM mængden optimalt ved at cache så meget som muligt i den. Med Windows XP gav det ikke forbedret hastighed at sætte 4GB RAM i maskinen når man typisk kun benyttede 1GB, men med Vista er det nu muligt på grund af semi-intelligent caching teknologi.

http://www.it-bruger.dk/doku.php?id=nyt_i_vista
Avatar billede peterfloee Nybegynder
07. august 2007 - 11:13 #5
Tak.

Langthjem: XP har da ikke strømstyringsmodeller, der kan ændre batterilevetiden? Eller er det noget jeg har overset?

Strych9: Det vil altså sige at når jeg åbner et program lige i opstarten flere gange så precacher den det i rammene under opstarten af Vista = harddisken kommer alvorligt på arbejde i starten. Oplever at kunne vente 5-7 minutter på at harddisken blev færdig med at arbejde som en sindssyg, lige efter opstarten. Dette fænomen gør at jeg har meget svært ved at lave noget på computeren under opstarten...

---------------------------

32-bit mod 64-bit:
Jeg har fået 2 versioner fra lenovo med hendholdsvis 32-bit vista og 64-bit vista af business udgaven. Dette var egentlig en fejl fra deres side, men jeg brokker mig ikke. :)
Jeg har kørt med 64-bit versionen og denne har været træls at arbejde med. Enten fordi at det var vista eller fordi at det var 64-bit versionen. Så syntes I at jeg skal vælge 32-bit versionen frem for 64-bit versionen, og vil det overhovedet gøre nogen forskel ydelsesmæssigt? Er med på at mange applikationer ikke kan fungere under 64-bit versionen, men det kan jeg godt leve med...
Avatar billede strych9 Praktikant
07. august 2007 - 14:09 #6
Prøv at deaktivere disse på skift, med en genstart imellem, og se hvilken der virker:

SuperFetch servicen
Windows Defender
Windows Search/Indexing

Angående 64 bit, så skal du kun bruge det når du har 4GB eller mere RAM i. Med stor fed fed streg under kun. Lad de andre være Microsofts beta testere...
Avatar billede langthjem Nybegynder
08. august 2007 - 09:55 #7
peterfloee: Du kan manuelt sætte dine strømbesparende parametre i kontrolpanelet. Det eneste er dog at den ikke kan kende forskel på AC og batteri. Så i det tilfælde er det nok en ok idé at bruge 3. part.
Avatar billede peterfloee Nybegynder
08. august 2007 - 17:02 #8
Tak for svar

Jeg valgte at gå tilbage
Avatar billede peterfloee Nybegynder
08. august 2007 - 17:03 #9
Tak for svar og tak for hjælpen

Jeg valgte at gå tilbage til winXP med lidt af lenovos gejl. Kan klart mærke en forskel.