Avatar billede mfj31 Nybegynder
06. august 2007 - 17:45 Der er 12 kommentarer

Billeder i MySql?

Hej
Jeg er i gang med at oprette en MYSql databse for første gang og indtil ser det nogenlunde ud, men jeg skal kunne indsætte/oploade billeder til databasen også, hvordan skal jeg oprette disse felter? og hvad skriver jeg i PHP filen for at oploade billederne?
Mvh
Mfj
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 18:40 #1
det er vist ikke almindeligt at man gemmer billederne direkte i MySQL databasen. Dem gemmer man på disk og gemmer stå stien til billedet i databasen.

Så dit spørgsmål hører sikkert bedre til under PHP
Avatar billede youngmann Nybegynder
06. august 2007 - 20:06 #2
Du kan gøre det på flere måder. 1. du kan oprette et varchar felt og kun gemme selve stien til dine billeder og så lade dit program hente billedet fra stien, eller 2. Du kan bruge typen blob som står for Binary Large Objects. Her ligge så selve billedet i databasen, men det betyder jo også at din database kan komme til at fylde en krig hvis du har mange billeder. Jeg kan desværre ikke svare på dit PHP spørgsmål, men mon ikke du kan få svar på det hvis du stiller det i Programmering/PHP forummet.
Avatar billede mfj31 Nybegynder
07. august 2007 - 12:24 #3
Hvordan gemmer man stien?
Jeg har kikket ind i databasen for oScommerce hvor det sådant ud:

Rækker  products_image
1 winfaxpro4.jpg
1 winfaxpro3.jpg
1 winchetit.jpg
2 wiinblad-sommer-1.jpg

er de oploadet eller er det stier?
/Mfj31
Avatar billede youngmann Nybegynder
07. august 2007 - 20:15 #4
Det er navnene på de enkelte billeder der ligger i tabellen. I osCommerce, som jo er en webshop, gør man som så mange andre websites. Man lægger sine billeder i en folder eks. /images og derefter henter man selve billedenavnet fra databasen. Du/dit program ved så hvor billederne ligger og databasen fortæller hvilket billede der skal vises. Det samme gøres typisk for stylesheets og javascripts og hvad men ellers har lyst til at gruppere for sig. Dette gør det lettere at gennemskue for webudvikleren.
Avatar billede mfj31 Nybegynder
07. august 2007 - 21:56 #5
Hvordan foræller man så MySql hvor billederne er og hvad de hedder??
Jeg vil sætte syot pris på om du vil skrive koden da jeg som tidligere nævnt ikke har den store forstand på PHP eller MySql.
Mvh/mfj31
Avatar billede youngmann Nybegynder
08. august 2007 - 12:06 #6
Her er et glimrende eksempel, som nok lige passer til dig !!

http://www.anyexample.com/programming/php/php_mysql_example__image_gallery_(blob_storage).xml
Avatar billede mfj31 Nybegynder
08. august 2007 - 21:31 #7
Jeg har nu forsøgt, at sætte det eksempel som du sendte op, men får følgende fejl:
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'servagenet' (1) in /mounted-storage/home59b/sub004/sc37314-TYNG/aluminia.net/upload2.php on line 17
Can't connect to database
Det skal siges at informationerne til at connecte til databasen er korrekte nok da de er kopieret direkte fra databaseopsætningen på serveren.
/mfj31
Avatar billede dkfire Nybegynder
09. august 2007 - 13:53 #8
Jamen din host information er forkert, det er hvad den fortæller dig.
Sikker på din host ikke er localhost, hvilken gælder for de fleste webhoteller.
Avatar billede mfj31 Nybegynder
09. august 2007 - 23:18 #9
Jamen informationerne fra min host er korrekte - de fungerer i selve uploadscriptet.
/Mfj31
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 23:24 #10
<ole>

Hvis DB-informationerne er korrekte, kan du ikke få den fejl. Der skal stå 'servage.net' ... ikke 'servagenet'  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. august 2007 - 18:07 #11
Der står følgende:
$connection = mysql_connect("mysql1046.servage.net",
                            "mitbrugernavn",
                            "mitpassword");
mysql_select_db("aluminia", $connection);

Dette er kopieret direkte over fra filen.
/Mfj31
Avatar billede mfj31 Nybegynder
12. august 2007 - 08:41 #12
Jeg kommer ikke rigtig nogen vegne så hvad skal det koste i rigtige menneskepenge, at få lavet scriptet så jeg kan bruge det samt et script som kan vise de indtastede data.
Slutbilledet skal se nogenlunde ud som på:
http://www.aluminiafajance.dk/viewpage.php?page_id=19 og med mouseover.
Send mig din pris til m@e3.dk

Mvh
Mfj31