Avatar billede jesperwerge Nybegynder
06. august 2007 - 16:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tjek af dato range

Hej Eksperter,

jeg har en DB tabel med to felter, startDato go slutDato til booking af et telt.

Når en ny booking skal registreres vil jeg gerne tjekke om den start dato eller slut dato er booket i forvejen, således at teltet ikke kan "overbookes".

hvordan ville i gøre dette?

Jeg henter data via et DataSet og viser data i et GridView, kan man opdatere et gridview således at den viser den netop registrerede booking  i gridviewt også?

DB er Access 2003
Kode er C#

med venlig hilsen
Werge
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
06. august 2007 - 17:13 #1
Hej igen

Opdatering af gridview er klaret med en gridviewNavn.DataBind();
Avatar billede neoman Novice
06. august 2007 - 19:50 #2
Hvis dit telt kun kan bookes per dag, så er den rigtige måde at gøre det på slet ikke at tibyde mulighed for at booke på de dage hvor teltet er booket i forvejen (i stedet for at lade brugeren taste noget og derpå sige "Æv bæv" :-)

Hvis du skal lave noget med datoer, så findes der en udmærket Calender kontrol dertil. Vha DayRender metoden kan du sætte de dage i kalenderen som allerede er optagne til .Enabled=False, og så kan man slet ikke booke på de dage.

Et godt eksempel på hvordan man takler kalenderen i det hele taget er vist her:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms228044(VS.80).aspx
Avatar billede neoman Novice
06. august 2007 - 20:20 #3
Nårh... . den hed IsSelectable (om en dag skal være klikbar eller ej) : http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/k4t1kwcd(VS.80).aspx
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
07. august 2007 - 08:37 #4
Hej neoman,

jeg benytter mig af en calender control når man skal vælge start dato og slut dato. Teltet skal kunne lejes i flere dage af gangen, men mon ikke et arraylist kan hjælpe mig med at få flere datoer fravalgt i Calender controlen.

jeg tester det en af dagene og så melder jeg tilbage.

tak for din hjælp for nu.

/Werge
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
13. oktober 2007 - 12:40 #5
lukker
Avatar billede neoman Novice
13. oktober 2007 - 17:09 #6
At lukke to måneder efter uden nogen feedback danner ikke noget incitament for at hjælpe dig fremover.

Desuden, læs lige http://www.eksperten.dk/regler.phtml, hvorfra følgende er taget:

...
10. Finder man selv svaret på sit spørgsmål, og dermed ønsker at tage de udlovede point retur, er man forpligtet til at skrive, hvordan problemet blev løst. Det kan f.eks. være et link eller en nærmere beskrivelse. Ekspertens grundlag bygger bl.a. på de svar, der er på de mange spørgsmål. Derfor er ens egen
løsning også til gavn for andre.

...
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
13. oktober 2007 - 17:28 #7
Hej Neoman - undskyld min uforskammethed, jeg tænkte mig ikke lige om, jeg har oprettet et spørgsmål til dig så du kan få points. jeg har endnu ikke en løsning, men har heller ikke arbejdet på opgaven siden, da andre ting er kommet i vejen.

Nyt spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/800842

Undskyld