Avatar billede fun22 Nybegynder
28. juli 2007 - 18:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Unik id for hver bruger?

Hej

Jeg er ved at lave et brugersystem, men er stødt på grund..

Jeg har nu fået lavet opret bruger og login.. Så har jeg en side hvor man kan uploade et billed.. Her gemmer jeg lige nu sådan her:

BrugerensGUID_BilledeNavn.jpg

Problemet er så at jeg ikke kan hente billedet frem med mindre at jeg er logget ind som den bruger..

Jeg vil gerne at alle de andre brugere kan se det.. Så kan man bruge noget ala:

GetUserBy(GUID) ligesom man kan med Username? Eller skal jeg bruger username i stedet for guid så det kommer til at hedder UserName_BilledeNavn.jpg eller findes der noget andet smart?
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 15:05 #1
Jeg bruger ikke de indbyggede providers af forskellige årsager, så har ikke den vilde erfaring.

Meen: hvad er dit specifikke problem ? "Kan ikke hente billedet" betyder hvad ? Er det  fordi du ikke kender guid'en for andre brugere mens du er logget på som en given bruger? oder was ?
Avatar billede fun22 Nybegynder
29. juli 2007 - 15:11 #2
Ja nemlig.. Jeg kender jo ikke guid'en for bent når jeg er logget på som jens.. Alternativt skal man jo til at kode sine egne login funktioner, som i det gamle asp...
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 15:16 #3
Så hut jeg visker er der en funktion i membership så man kan få fat i listen af alle brugere i form af membershipuser eller sådan noget. Ud af hver af dem må man kunne lirke GUIDen ud.

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.web.security.membershipuser.provideruserkey(VS.80).aspx

value = instance.ProviderUserKey
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 15:19 #4
Og denne her henter en collection af alle userobjects
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/dy8swhya(VS.80).aspx
Avatar billede fun22 Nybegynder
29. juli 2007 - 15:50 #5
i forbindelse med membership funktionen har jeg mulighed for at henter brugeroplysningerne, men kun ud fra brugernavn, eller email.. Hvilke problemer kunne det give hvis jeg brugte brugernavnet til identifikation i stedet for guid?
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 16:01 #6
såfremt en bruger har unik Id, om det så er i form af guid, navn eller email, så er det ret lige meget, så længe der er en 1<->1 relation imellem dem alle. Jeg mener at have læst et sted at membership provideren funker på denne måde, altså at ingen af de 3 kan ændres efterfølgende. Hvis dette er rigtigt, så kan jeg ikke se noget problem i at bruge navn/email som ID. Rent personligt så synes jeg at der er større chance for at nogen ændrer email end navn, så navnet må vel være et bedre bud.
Avatar billede fun22 Nybegynder
29. juli 2007 - 16:07 #7
Ja men jeg tænker så på hvis de bruger æøå i deres navn? Giver det så ikke problemer med urls når jeg skal hente: profile.aspx?ProfileName=Åge eks..
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 16:12 #8
Keine ahnung - i givet fald er der altid Server.UrlEncode og UrlDecode du kan lege med.
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. november 2007 - 17:13 #9
smider i et svar?
Avatar billede fun22 Nybegynder
12. juni 2010 - 21:38 #10
Lukker...