Avatar billede bmads Nybegynder
26. juli 2007 - 22:03 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

Skærmdriver

Min nyinstallerede WinXP er sat op til standardskærm og ikke min LG skærm.
Installationsvejledningen fra LG angiver, at jeg skal opdatere min driver i egenskaber for skærm.
Problemet er, at når jeg skifter til Egenskaber for skærm er knappen med Egenskaber grå, og jeg kan ikke klikke på den.
Jeg har heller ikke mulighed for at opdatere egenskaber for Kort.
Kræver det virkelig, at geninstallerer hele Windows, eller er der en smartere måde at få opdateringsmulighederne tilbage på.
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. juli 2007 - 01:11 #1
du skal bare have installeret en gfx kort driver, hvilket gfx kort har du?
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juli 2007 - 05:39 #2
Fulgte der ikke en cd-rom/diskette med til din LG skærm med en driver på? Evt. i form af en .exe-fil som blot skal køres.

Driver til skærm og til gfx kort er ikke det samme, jfr. drqonzo kommentar.
Avatar billede bmads Nybegynder
28. juli 2007 - 17:28 #3
Hvad mener du med en gfx driver.
Og jo, der fulgte en installations CD med skærmen, men der er ingen exe-filer. Den eneste program-fil, der er på skiven starter et menuprogram med pdf-filer, der fortæller, at jeg skal opdatere skærmen via egenskaber - altså dem, jeg ikke kan få adgang til.
Jeg formoder, at de andre fileer på CD'en så bliver kaldt af Windows.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 17:49 #4
En gfx driver fortæller dit OS hvordan dit gfx kort skal benyttes og det er driveren der giver dig indtillingsmuligheder for dit gfx kort, så, hvilket gfx kort har du?
Avatar billede bmads Nybegynder
28. juli 2007 - 18:00 #5
OK, men hvordan kommer jeg så videre
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 18:04 #6
ved at fortælle mig hvilket gfx kort du har
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2007 - 18:09 #7
Jammen, du har vel installeret driveren til dit grafikkort? =gfx i forkortet form.
Avatar billede bmads Nybegynder
28. juli 2007 - 18:10 #8
Du må altså lige hjælpe lidt. Jeg har en LG-skærm, men jeg kan ikke umiddelbart fortælle, hvilket gfx kort jeg har. Hvor står det beskrevet?
Avatar billede bmads Nybegynder
28. juli 2007 - 18:18 #9
Jeg har lige formateret min HD og Windows XP sagde på et tidspunkt, at den opdaterede skærmen til det optimale.
Men "det optimale" giver en langsom opdateringsfrekvens (med lidt bølgegang) og derudover en manglende mulighed for at udskifte skærmdriveren.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2007 - 18:20 #10
Fulgte der ikke en cd-rom med din computer med drivere til fx. bundkort, netkort og grafikkort osv. Se efter i dine gemmer.  :-)

Ved install af XP installeres typisk standarddrivere, som man efterfølgende bør opdatere til de nyeste.

Hent programmet SIW (System Information for Windows) som er gratis og kan fortælle dig alt om din PC. Hent her
http://www.gtopala.com/

Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2007 - 18:21 #11
Det du beskriver ernetop bevis for, at korrekt driver ikke er installeret til grafikkortet.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 18:29 #12
ja en chipsæt driver ville nok heller ikke være tosset
Avatar billede bmads Nybegynder
28. juli 2007 - 21:48 #13
Tak - og undskyld den lange svartid, men der var problemer med batterier til keyboard og mus.
Jeg har fundet en CD med driver til chipsættet (tror jeg nok). Vender tilbage når det er testet.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 22:00 #14
du skal altså også installere en gfx driver
Avatar billede bmads Nybegynder
29. juli 2007 - 00:43 #15
Fundet af VGA-driver CD'en til chip-sættet har gjort underværker. Indtil videre ser det ud til, at alt er OK.
Giv mig et svar, og jeg vil fordele nogle point.
Tak for hjælpen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. juli 2007 - 01:55 #16
her
Avatar billede halifax Nybegynder
29. juli 2007 - 11:57 #17
Jeps, det hjælper med rigtige dribvere installeret.

Fik du også LG skærm driveren på plads efter install af grafikkortdriveren?
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. juli 2007 - 15:31 #18
har endnu aldrig installeret en skærmdriver på de efterhånden 100 comz jeg har lavet
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juli 2007 - 02:47 #19
drgonzo - Forstår godt din undren med skærmdriver, som ikke er det normale. Jeg har oplevet noget til en Samsung 753_et_eller_andet hed den vist. Så vidt jeg husker var det noget med menu'erne eller farveindstilling. Om det så kaldes driver eller hjælpeprogram kommer vel ud på et fedt...
bmads' er måske noget i samme dur.

vh
halifax
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 04:05 #20
lyder som en ret speciel situation, de fleste skærme er jo plug´n´play, hvilket betyder netop det :) Men der er jo undtagelser til det meste i verden, så nok også computer skærme ;)
Avatar billede bmads Nybegynder
30. juli 2007 - 09:34 #21
LG driverne kommer først på PC'en onsdag. Lige nu er det en IBM skærm, der er faldet på plads efter installation af den originale VGA driver. Enig i at det er lidt af et mysterium, da jeg heller ikke har oplevet denne version før.
Men hva' ska' man sige: Boller fra ....
Tak til jer begge.
Avatar billede frewald Nybegynder
30. juli 2007 - 09:41 #22
Jeg har oplevet en SGI skærm (OEM Sony) der performede væsentligt bedre efter at der var installeret drivere til skærmen; Pludselig var der refreshrates tilgængelig som ikke var der før.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 14:00 #23
ok, refreshrates plejer ellers at være bestemt af driveren, altså GFX driveren. Men igen, ingen regel uden undtagelse.

Nu skal jeg lige have på det rene fra spørger. Hvad har du fået installeret? Du har installeret chipsæt driver? Har du ladet windows installere standard drivere til dit gfx kort? Har du installeret en rigtig GFX driver over Windows standard drivere?
Avatar billede bmads Nybegynder
30. juli 2007 - 23:57 #24
Hej drgonzo.
Sagen er den, at den maskine jeg forsøger at få til at fungere står 10 væk, så det er kun "kassen" jeg har hos mig.
Jeg har installeret XP på en helt blank HD. WIN fortæller til sidst, at den har optimeret skærmen "bedswt muligt". Resultatet er imidlertid, at der er meget lang opdatering af skærmbilledet, ligesom det tager "en krig" at starte maskinen fra start.
Det er også på dette tidspunkt, jeg konstaterer, at jeg ikke får mulighed for at installere den specielle driver fra LG.
Med PC'en fulgte en CD mærket VGA Driver. Efter installation af denne CD er der så lukket op for, at andre skærme kan tilsluttes, og min egen IBM P200 blev tilsluttet, hvorefter Windows uden videre fandt skærmen og jeg har ikke foretaget mig yderligere - alt fungere bare perfekt.
Jeg har dog kontrolleret, at jeg nu kan opdatere egenskaber for både Kort og Skærm, idet disse valgmuligheder stadig er åbne.
Derfor er jeg ret sikker på, at jeg på onsdag også vil være i stand til at installere LG-skærmen uden problemer.
Jeg håber, dette giver dig en fornemmelse af, hvad der er sket i denne sag.
BM
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 00:28 #25
Det vil sige, du har bare installeret windows? Ingen Chipsæt driver, ingen GFX kort driver mm? Installerer du ikke chipsæt driver, kan GFX kortet ikke udnyttes og driveren ikke installeres og det lyder bestemt som dit problem.

Jeg ville stadig gerne vide hvilket gfx kort der sidder i maskinen. EVT hvilket bundkort den har, kan du fortælle mig de 2 ting, laver vi lige en step-by-step guide :)

Ved du ikke nogen af delene, hent everest her og installer
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Avatar billede halifax Nybegynder
31. juli 2007 - 02:20 #26
drgonzo - Mon ikke det som er "en CD mærket VGA Driver" skulle indeholde grafikkortdriveren - siden alt nu bare fungerer perfekt?

Everest Home Edition ver 2.20 er et udmærket program, men det er jo efterhånden fra 08/2005 og udvikles ikke længer som en "free" version. Programmet er efterhånden kommet til v.4.0 som købeprogram fra producenten www.lavalys.com .

Jeg har allerede 28-07-2007 (se ovenfor) henvist til SIW som et program i samme genre, blot med langt flere features end Everest, det er også gratis. Det består af en enkelt .exe-fil som skal downloades og køres direkte, altså der er ikke nogen installation.
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 11:02 #27
Jo det kan da sagtens tænkes, men derfor ville det nok ikke være en skade at sørge for nyeste chipsæt + gfx driver er installeret

Ved godt hvornår de stoppede med everest, men det virker nu fint for mig, Kender udemærket programmet SIW, kunne da godt være man skulle gå over til det snart.
Avatar billede bmads Nybegynder
01. august 2007 - 12:07 #28
Hej igen
Jeg er temmelig overbevist om, at VGA driver-CD'en er driverne til chipsættet, men ellers vil jeg sikkert være lidt klogere, når jeg senere i aften installerer LG-skærmen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. august 2007 - 12:26 #29
vga driver cd er ikke chipsæt driver
Avatar billede bmads Nybegynder
01. august 2007 - 21:37 #30
Så er LG skærmen installeret - uden problemer
Men - men - men, vi er nu pludselig tilbage i et af de oprindelige problemer, nemlig at maskinén er umådelig længe om at starte.
Efter optælling af RAM får vi følgende melding:

Autodetecting Pri Master..ATAPI CDROM
Autodetecting Pri Slave..NOT DETECTED
Autodetecting 3 rd Master IDE HARD DISK

PRI MASTER: TSSTcorpCD/DVDW SH-SI82D
ULTRA DMA-2

3 RD MASTER: SAMSUNG HD300LJ ZT100-12
    ULTRA DMA-6, S.M.A.R.T.    Capable but Disabled

Herefter sker der absolut ingenting de næste 3 minutter, hvorefter maskinen starter helt normalt.

Det er muligt, det er et helt nyt problem, og hvis jeg skal oprette en ny raport, så gør jeg gerne det (af hensyn til point'ene)
Avatar billede bmads Nybegynder
01. august 2007 - 23:15 #31
Hmmm... Efter 69 opdateringer fra Windows er problemet forsvundet!
Jeg mener ellers, der ikke burde være forbindelse mellem den "almindelige" opstart og selve Windows opstarten.
MEN, hvis alt bliver ved med at virke nu, så endnu en gang, Tak for hjælpen.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. august 2007 - 05:57 #32
Den ulideligt lange opstarttid skyldes netop mangel på chipset drivere, herunder driver til harddisk-controleren. Info ovenfor fortæller at dit cd-rom(DVD drev kører UltraDMA 2 tilstand og harddisken Ultra DMA 6. Samt det kan udledes at den sikkert har brugt tiden til at lave en "Autodetecting" af de tilsluttede drev.
Windows Update hjalp åbenbart, men ellers bør du lige tjekke tilstanden, sådan

1. Gå i Enhedshåndtering
2. Udvid plus-tegn ud for IDE ATA/ATAPI-controler
3. Højreklik Primær IDE kanal og vælg Egenskaber
4. Vælg faneblad Avancerede indstillinger
5. Ud for "Overførselstilstand" skal være valgt "DMA, hvis den er tilgængelig".

Tjek det for både Enhed 0 og 1. Dernæst foretages det samme for Secundær IDE kanal.

Og endelig - nu hvor du er i Enhedshåndtering - der er vel ikke nogen ting, som vises med gul farve (for fejl).
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. august 2007 - 11:39 #33
pimary/secondary master/slave ser også ud til at være rimeligt underligt sat op.

Men det er stadig en chipsæt driver vi skal have installeret og VGA driver..

Så for nu at gentage mig selv for 10 gang. Hvad hedder dit bundkort, hvad hedder dit gfx kort
Avatar billede bmads Nybegynder
03. august 2007 - 09:38 #34
Halifax: Ingen gule markeringer. Vi tjekker "Overførselstilstand"
Drgonzo: Jeg vender tilbage med spec. for maskinen

Begge: Ville de mest normale ikke være, at HD sad på primær master og DVD på enten primær slave eller sekundær master, og endelig: Er 3RD master en fysisk enhed eller blot et begreb i forhold til pimary/secondary.
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. august 2007 - 10:05 #35
det normale ville være diske på primary kanalen, drev på sekundær kanalen
Avatar billede halifax Nybegynder
04. august 2007 - 15:08 #36
På comp'er med nyere chipset er placering af HD og cd-drev ikke så afgørende, fordi...

Alle nyere chipsets understøtter det der hedder 'Independent device timing'
Så selvom du har en langsommere enhed der f.eks. kører Ultra DMA mode 2, siddende sammen med en enhed der kører Ultra DMA mode 6, vil de ikke begge to komme til at køre Ultra DMA mode 2.

Så din og drgonzos mening kan være lige gode. Mange vil nok mene, det er god orden at have dem på hver sin kanal, men jeg tror der ligger noget gammel vane i det fra den tid, hvor et langsomt drev kunne svække på en hurtigere HD.

Den der 3rd Master undrede også mig - også fordi der ikke er nogen Sec Master og Sec Slave, så hva' skerder. Måske andre kan forklare.
Mit gæt er at efter en frisk install af XP gik der lidt ged i install af chipset drivere, herunder IDE-controler, men begrebet 3rd Master har jeg ikke set for. Det er næppe en fysisk enhed, men måske noget virtuelt....????

Prøv at starte op og gå straks i BIOS under opstarten. Find og udfør punktet "Autodetect IDE Devices" eller lign. Dernæst Save & Exit BIOS. Måske det sætter tingene på plads.

Ogdet kunne være interessant om du oplyste, hvad den viser i Enhedshåndtering under IDE ATA/ATAPI-controler.