Avatar billede cypher82 Nybegynder
25. juli 2007 - 18:34 Der er 6 kommentarer

Computer genstarter under opstart.

Davs

Jeg har et problem med en computer der genstarter under opstart.

Den harddisk der sider i har WinXP installeret, hvis jeg booter på den kommer den til der hvor man kan vælge normal opstart eller fejlsikkret tilstand, lige meget hvad man vælger genstarter den med det samme.

Har så prøvet med en helt ny disk.. der genstarter den ved starten af WinXP instaltionen.

Der sider 2x 512mb ram i, har prøvet med begge, og med kun en.

Har disabled onboard lydkort, hvis det skulle have noget at sige, og har taget diskette og DVD drev ud.

Ved ikke rigtig om den bliver for varm.. bios siger CPU er ca.60grader og MB er 25grader.

Håber der er nogen der kan hjælpe :)
Avatar billede alpeanden Nybegynder
27. juli 2007 - 11:31 #1
Jeg har nu to bærbare computere der gør prcis det samme... Meget mystisk og ret frustrerende.. Nogen der har oplevet det samme, og som måske har et bud på hvad der kan gøres?
MVH
Anders
Avatar billede danm Nybegynder
28. juli 2007 - 00:09 #2
60 grader lyder til at være meget, det kan godt være den kommer for højt op på et tidspunkt, og så fryser den eller genstarter.. Har computeren hele tiden gjort efter du har installeret xp, eller er det noget den lige er begyndt med?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
28. juli 2007 - 00:46 #3
60 grader er ikke nødvendigvis for meget... afhænger af hvilken CPU som er installeret.

Prøv følgende:
1. Åbn kabinetet og rens grundigt for snavs - http://fromsej.dk/html/rens.html og tjek alle ledningsforbindelser (hiv af og genmonter) inde i kabinetet.

2. Lad siden/siderne være taget af og start computeren op. Kontroller at alle blæsere kører som de skal.

Sker det fortsat når du forsøger at installere Windows XP - http://www.eksperten.dk/artikler/1104 så er det antageligt på grund af en hardwarefejl, eller en forkert indstilling i BIOS.
Avatar billede cypher82 Nybegynder
29. juli 2007 - 13:10 #4
Har tjekket for snavs, og kølerene køre som de skal, Og alt har været ude.

Har computeren hele tiden gjort efter du har installeret xp, eller er det noget den lige er begyndt med?

Noget den er startet med efter ca. 1-2 år.

Men har fået at vide det næsten kun kan være bundkortet, så det vil jeg prøve at skifte.

Tak for hjælpen ellers :)
Avatar billede danm Nybegynder
30. juli 2007 - 00:29 #5
Du kan selvfølgelig prøve at skifte bundkortet, men jeg ville nu hellere kigge på blæseren og måske skifte den...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
30. juli 2007 - 02:12 #6
Bundkort fejl kan naturligvis være en mulighed, men jeg holder med "danm" i, at andre ting bør testes først. Det være sig både RAM og CPU, der som hovedregel altid bør kontrolleres for fejl, inden udskiftning af bundkort. Du risikerer jo at stå med et nyt bundkort isat din "gamle" CPU og dine "gamle" RAM, og så få nøjagtig samme problem igen, medmindre det rent faktisk ER bundkortet.

Hent Ultimate Boot CD her - http://www.ultimatebootcd.com/download.html - start computeren op på den og test først dine RAM-blokke... én af gangen. Fremprovokeres der ikke en fejl inden for den første halve time, fejler blokken sansynligvis ikke noget.

Er rammene fejlfrie, så test din CPU.