Avatar billede musikjakob Nybegynder
24. juli 2007 - 11:52 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilke ram skal jeg købe?

Hejsa folkens. Jeg har tidligere fået rigtig god hjælp her, så nu prøver jeg igen.

jeg har en selvbygget computer, med et Asus A8N-SLI deluxe motherboard. Spørgsmålet er, hvilket ram jeg skal købe?

Jeg vil gerne have noget alla 2x1gb. Jeg ved godt de er i forskellige prisklasser, så lidt ulemper og fordele ved de forskellige (de skal selvfølgelig være så billige som muligt ;-) ).

I manualen står der følgende:

"You may install 256, 512, and 1 gb unbuffed ECC or non ECC DDR DIMMs into the DIMM sockets [...]"

og

"The motherboard comes with four 184-pin Double Data Rate (DDR) Dual Inline Memory Modyles (DIMM) sockets.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig :D

På forhånd tak.

Vh. Jakob
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 12:28 #1
Hej Jakob.

Jeg kan da personligt anbefale G.Skill's 2x1 GB PC2-6400 blokke til forskellige penge.

billig: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215639
        http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262646
Anelse dyrere: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216320

Men af andre gode mærker, er der selvfølgelig og Kingston, Corsair, Geil. Bare hold dig fra Value produkterne som stort set alle producenter laver.
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. juli 2007 - 13:52 #2
Da bundkortet max understøtter PC3200 skal du bestemt ikke købe PC2-6400, dem kan dit bundkort ikke køre med. Value ram er skam også ganske fine, så længe du ikke skal lave noget vild overclocking på din maskine, til almindeligt brug som spil, surf, film mm er value ram helt fine. De lidt dyrere ram kører som regel med nogen strammere ram timings der giver bedre mulighed for OC samtidigt med du beholder en høj ydelse på rammene.

Value Ram Kingston 2*1GB PC3200 400mhz CL3 742.00kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=73241

De lidt dyrere er dog i dette tilfælde værd at overveje da de har en væsentligt lavere latency. OCZ enhanced latency 2*1GB PC3200 400mhz CL2 998.00kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210150

Hvis du bare er almindelig computer bruger, lidt spil, surf, txt behandling osv, så ville jeg klart tage Value rammene, men er der lidt gamer i dig og ydelsen gerne lige må få en tand xtra, og budgettet er til det, ville jeg klart tage de lidt dyrere
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 14:08 #3
Ups :D tjekkede ikke lige specs for bundkortet :).
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. juli 2007 - 14:18 #4
det står i spørgsmålet

"The motherboard comes with four 184-pin Double Data Rate (DDR) Dual Inline Memory Modyles (DIMM) sockets.

;)
Avatar billede musikjakob Nybegynder
24. juli 2007 - 20:47 #5
Jeg gamer vel 10 timer om dagen, så de må gerne sparke lidt *** ;).
Avatar billede musikjakob Nybegynder
24. juli 2007 - 20:59 #6
Står pc3200 for 32bits maskine og pc6400 for 64bits? For så burde mit bundkort kunne klare 64 (eftersom det er bygget til dualcore, og kører med dualcore ^^). Men det er sikkert bare mig, der ikke fatter noget :D. hehe
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. juli 2007 - 21:28 #7
nej det står det ikke for, dit bundkort understøtter 64bit CPU, det har intet med ram at gøre. PC6400/PC3200 har noget med rammenes hastighed at gøre. PC6400 800mhz ram er DDR2 ram, du skal have PC3200 400mhz DDR ram. DDR2 ram kan dit bundkort slet ikke bruge. De har en anden socket en DDR ram. PC3200 er også max dit bundkort understøtter..

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210150 det er disse du skal have så :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. juli 2007 - 21:29 #8
har du ordentlig gfx kort så?
Avatar billede musikjakob Nybegynder
25. juli 2007 - 00:07 #9
Drgonzo, ja absolut. Smed 3k efter det for 7 mdr siden. Mit budget har bare ikke været til flere ram før nu ;)

Mange tak for forslaget btw. De ser super ud. Jeg bestiller dem med det samme ;-)

Drgonzo jeg ville gerne give dig points for det, men kan ikke da du kun har lavet en kommentar. Men opret lige et svar, så får du de 60p
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. juli 2007 - 00:13 #10
her :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. juli 2007 - 00:14 #11
jeg ville forresten bestille ved midtdata og holde mig langt fra getmore. Det er godt nok 100kr dyrere men det er helt sikkert det værd
Avatar billede musikjakob Nybegynder
25. juli 2007 - 00:33 #12
ok. Det vil jeg gøre.