Avatar billede misterbee Nybegynder
02. juli 2007 - 08:39 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Hvilke services skal køre for at Exchange fungerer optimalt

Hej eksperter,

Jeg har lige installeret en small business server 2003 (R2)og kørt SP2 på exchange.

Klienternes Outlook "fryser" ofte, og skal genstartes, og på Webmail (http://server/exchange) er der samme problem. Systemet er altså ikke helt nede, men ustabilt.

Vores miljø er at alle klienter er Outlook, og der er ikke andre gamle exchange-servere eller lignende som skal kunne logge på.

Jeg kan se at følgende 2 services som default er sat til "disabled":
-Microsoft Exchange IMAP4
-Microsoft Exhange MTA Stacks

Mine spørgsmål er:
-Burde en eller begge services sættes til "automatic"?

Hvis nej til begge - er der så andre ting som kan forårsage sløv performance.

Jeg glæder mig til at høre fra jer!
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 08:55 #1
det er vigtigere at du fortæller hvad hardware du afvikler det på, de 2 nævnte services bruges ikke i en standard opsætning, så det skal du ikke tænke på.
Avatar billede misterbee Nybegynder
02. juli 2007 - 10:21 #2
Hej Screem_brille,

Jeg har i mellemtiden fundet ud af at der ligger en hel del mails fra ukendte afsendere i vores udgående smtp-kø. Jeg fatter det ikke, vores firewall er helt lukket (vi bruger pop3 connector), relay er deaktiveret og kun authenticated users kan bruge virtuel smtp-connector).

Vores hardware er en helt ny Dell PE1900 med 4gb ram, jeg er overbevist om at den er god nok. Der er masser af plads på disken...
Avatar billede misterbee Nybegynder
02. juli 2007 - 20:31 #3
Jeg fandt fejlen, det var vores McAfee Groupshields som var holdt op med at fungere, fordi dens egen databasefil var korrupt - herved lå der nogle virusmails og blokerede for Exchangeserverens håndtering/fordeling af indkommende post (som jo i dagens danmark er 80% spam). Jeg skulle selvfølgelig have tjekket eventvieweren med det samme...