Avatar billede gurumaster Nybegynder
18. juni 2007 - 12:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Analog vs digital

På min nye skærm er der både analog og digital tilslutning. På mit nuværende grafikkort er der kun analog udgang. Ville de kunne betale sig at købe et nyt grafikkort med digital udgang, og hvad vil jeg kunne opnå ved det?  Hvad er den præcise forskel på analog og digital tilslutning. Fordele og evt. ulemper ?
Avatar billede screem_brille Novice
18. juni 2007 - 12:18 #1
fordele, skarpere billede, skarpere farver.

ulemper, nyt grafikkort (men så har man jo en undskyldning for at købe et bedre ;) )
Avatar billede gurumaster Nybegynder
18. juni 2007 - 12:32 #2
Screem brille: måske spørger jeg dumt, men hvordan kan man opnå et skarpere billede og skarpere farver hvis man i forvejen kører i max opløsning via analog. jeg mener, opløsningen bliver jo ikke større ved at man kører digitalt.
Hvilket grafikkort m. digital udgang vil du anbefale, skærmen kører max. 1680x1050.
Avatar billede screem_brille Novice
18. juni 2007 - 12:39 #3
det kan man da, signalet i et VGA (analogt signal) skal konvereres fra et digitalt på grafikkortet, og når signalet så kommer til skærmen, skal det igen konverteres til et digitalt signal, i de 2 processor er det uundgåeligt med et signal tab (graden kan variere, men et tab vil der ALTID være), hvor du med en DVI (digital udgang) kan overføre signalet digitalt, uden det skal konverteres nogen steder.

Hvis du ikke spiller eller lignende, og kun bruger det til teksbehandling, surfing på nettet osv. så kan du bruge et hvilket som helst kort med DVI.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
18. juni 2007 - 12:49 #4
Okey, Screem Brille, og tak for svarene. Points til Dig, og fortsat god dag...
Avatar billede screem_brille Novice
18. juni 2007 - 12:50 #5
tak og i lige måde ;)