Avatar billede weblance Nybegynder
16. juni 2007 - 19:14 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

Ønsker vurdering til min nye hjemmeside

Jeg ønsker en vurdering af siden www.færøerne.dk - til dem der ikke har et IDN plugin www.faeroerne.dk

På forhånd tak!

/Carl
Avatar billede mads375 Juniormester
16. juni 2007 - 19:20 #1
Jeg synes faktisk den er ganske udmærket, men har du ikke komprimeret dine billeder??. Jeg har en 5 mbit forbindelse og der går ekstremt lang tid før jeg er inde på siden og alle billederne er loadet og man bliver hurtig træt af at kigge rundt, da de tager lang tid at loade. Det er det eneste jeg lige har.
Avatar billede mads375 Juniormester
16. juni 2007 - 19:21 #2
hvis man går ind på siden "om os", virker dine hot spots heller ikke til at gå ind på de andre sider.
Avatar billede weblance Nybegynder
16. juni 2007 - 19:39 #3
Det var da underligt . . . det virker hos mig med 'Om os'
Avatar billede mads375 Juniormester
16. juni 2007 - 19:41 #4
når du er inde på siden "om os" og skal tilbage til eks: "tilmeld" eller "hjem", så virker de ikke. Havde du komprimeret dine billeder?
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. juni 2007 - 19:48 #5
Jeg synes generelt at designet er fint. Du holder farverne rimeligt konsekvente og de er bløde, så det ikke gør ondt i øjnene :-)

Jeg er enig med mads mht. loadtiden. Jeg har bredbånd og synes at det alligevel gik lidt for langsomt.

Måske er det fordi jeg ser siden på en laptop, men der hvor de runde hjørner er, kan jeg se billedfilens kant. Dette synes jeg du skulle ændre.

Jeg synes måske at højre reklamesøjle er lidt malplaceret og kunne indarbejdes lidt bedre i designet.

Du kunne måske uddybe hvad det er man tilmelder sig i kategorien. Er det nyhedsbreve? Reklamer? Det færøske folkeregister?

Endelig synes jeg at du skal være mere konsekvent med skrifttypen. PÅ nogle sider er det vist almindelig Arial, mens teksten på andre side er "fed" skrift i diverse størrelser.

Men generelt er siden pæn.
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. juni 2007 - 19:51 #6
Og lige en kommentar til om tilmelding: Hvis du vil have folk til at give alle de detaljer må du 1) forklare dem, hvad detaljerne bliver brugt til og om de opbevares sikkert (og ikke f.eks. videresælges) og 2) forklare brugerne at de til enhver tid kan melde fra igen.

Ellers tror jeg, at du får svært ved at lokke folk til.
Avatar billede weblance Nybegynder
16. juni 2007 - 20:14 #7
Takker for inputs!

Jeg kan godt se problemet i at jeg ikke har lavet en form for fortrolighedspolitik, det skal der selvfølgelig være.

Jeg vil prøve at komprimere billederne, så loadtiden bliver mindre.

/Carl
Avatar billede 17196 Nybegynder
16. juni 2007 - 20:15 #8
Ville gerne se nogle borders langs siden, og at menuen var lige så lang som bund. De billeder om reklameplads gør ondt i øjnene, dem burde du arbejde mere med.
Og billederne lige under menuen, kan måske også integreres bedre. Eller måske kan 5px padding gøre det.

Ellers et pænt stykke arbejde!

Hov, kan lige se du nok også burde klippe index_hnav_bg.gif til og lave noget repeat x derpå, som du har gjort i toppen.
Avatar billede weblance Nybegynder
16. juni 2007 - 20:24 #9
Så er billederne komprimerede . . . hjalp det?

/Carl
Avatar billede enya Nybegynder
16. juni 2007 - 20:42 #10
Ja, det hjalp det meget her... (har 2 mbit forbindelse)
Avatar billede enya Nybegynder
16. juni 2007 - 20:44 #11
Sorry - Der skulle stå: "Ja, det hjalp meget her..."
Avatar billede enya Nybegynder
16. juni 2007 - 20:52 #12
Det gik liige lidt for stærkt.. :-(
Glemte at skrive, at billederne flere gange har vendt på hovedet, når jeg går tilbage f.eks. fra "om os" til "hjem".
Om det kun sker for mig, ved jeg ikke...?
Avatar billede weblance Nybegynder
16. juni 2007 - 20:57 #13
Vendt på hovedet??? Der er et enkelt billede der forestiller nogle bådhuse der bliver spejlet i vandet, så det billede kan godt se ud som om det er på hovedet... ellers kan jeg ikke se hvordan det skulle kunne ske.

/Carl
Avatar billede enya Nybegynder
16. juni 2007 - 21:16 #14
Ved det desværre ikke.. Har ikke kendskab til programmering ol.
Men det var 2 forskellige fotos. Prøver om det sker igen - ok? enya
Avatar billede weblance Nybegynder
16. juni 2007 - 21:29 #15
Tænkte lidt på 17196's kommentar og har lavet lidt om på designet, testside her:

www.færøerne.dk/index2.php

eller

www.faeroerne.dk/index2.php

/Carl
Avatar billede enya Nybegynder
16. juni 2007 - 22:33 #16
weblance: Her må "progammerings-prof'erne" hellere udtale sig.

På: http://www.faeroerne.dk/index2.php - er det ikke sket, at fotos har vendt på hovedet.. Undtagen dem, der ser sådan ud pga. vandspejling.

NB! Synes godt om både design, farver, fotos og brugervenlighed. Mvh. enya
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2007 - 22:41 #17
Søgemaskiner kan ikke finde de sider, som du ikke har som almindelige links.
Forsiden er meget tom. På vej op for at klikke mig til noget andet, kom jeg tilfældigvis til at se, at der er mouseover på knapperne. Der skal stå noget på forsiden , fx: "Færøerne lige nu" - opdateres hver uge. Enkelte af dine links fremhæves i teksten. Resten får en lidt mindre pladskrævende placering. Syn's jeg ;)
Avatar billede weblance Nybegynder
16. juni 2007 - 22:46 #18
@ erikjacobsen > Hvad mener du lige præcis med hvad der skal stå på forsiden ("Færøerne lige nu"). Skal jeg have noget mere tekst på forsiden?

/Carl
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2007 - 23:22 #19
Nej, du skal ingenting du ikke selv synes. Men jeg synes at der skal stå noget "spændende" på forsiden.
Avatar billede 17196 Nybegynder
17. juni 2007 - 00:13 #20
Helt sikkert mere behageligt at se på. Held og lykke med det.
Ps. erik se lige mit seneste spørgsmål, så får du kage!
Avatar billede bullemand Nybegynder
20. juni 2007 - 08:15 #21
Der er helt klart noget galt med sidens load tid. Jeg har 25/25 Mbit og det går utrolig langsomt.
Avatar billede weblance Nybegynder
20. juni 2007 - 14:33 #22
Mht. siden load, så er det nok et problem med min server. Jeg har en upload hastighed på 768, som burde være nok. Jeg har haft problemer med serveren på det sidste, den er blevet meget langsom. Men jeg skal snart have skiftet HDD'erne i den, så laver jeg en frisk installation af softwaren og håber at det hjælper.
Avatar billede weblance Nybegynder
16. juli 2007 - 22:48 #23
Så er der sket en held del med færøerne.dk siden sist. Hvad synes I nu?

/Carl
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juli 2007 - 23:35 #24
Jeg kan ikke huske den præcist fra sidst. Men det er lidt det samme i forhold til kommentarerne. Jeg har så denne gang bevæget mig fra forsiden og lidt videre. Forsiden bærer stadig præg af "og hvad så?".

Men jeg klikke på kultur, og finder denne oplysning:

Gamli Prestagarðurin
Bygdarsavnið á Nesi
Tlf.: (+298) 447438/447251

Intet mere om det emne. Hvad skal jeg bruge det til? Resten af siden er på dansk. Det der ligner kinesisk for mig (ok, faktisk ikke, men det er en anden sag). Andre emner på samme side har et link der fører til en side på færøsk - mere kinesisk snak. Hvad skal jeg bruge det til?

Jeg gider ikke diskutere om siden er flot - det er ligegyldigt - men indholdet kan jeg ikke rigtig bruge - og så går jeg vel min vej. Hvad vil du med siden? Hvordan vil du holde mig interesseret?
Avatar billede weblance Nybegynder
17. juli 2007 - 07:03 #25
De 14 kategori sider indeholder en liste over forskellige aktivitetet / overnatningsmuligheder / transportmuligheder osv. De er et opslagsværk, en slags Gule Sider - ikke mere, ikke mindre. Der er ikke alle firmaer der har websider, så derfor kan du ikke altid komme videre.

Så kort og godt:

Siden 'Overnatning' indeholder en liste over div. hoteller, B&B, vandrerhjem, sommerhuse osv.

Det samme gør sig gældende for de øvrige 13 kategorier. Men det er jo rigtigt at jeg burde være mere konsekvent og have beskrivelsen på dansk, som i stedet for:

Gamli Prestagarðurin
Bygdarsavnið á Nesi
Tlf.: (+298) 447438/447251

Skulle der nok stå:

Den Gamle Præstegård
Museet på Nes
Tlf.: (+298) 447438/447251
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juli 2007 - 09:32 #26
Ja, det er da bedre ;

Hvad kan man så på præstegården?

Links til hjemmesider kun på færøsk kunne have en "(kun færøsk)" bagefter. Og igen i det tilfælde ved jeg principielt ikke hvad det handler om.
Avatar billede weblance Nybegynder
17. juli 2007 - 09:57 #27
erikjacobsen . . . ja, problemet er at sitet færøerne.dk er rettet til danskere der planlægger at rejse til Færøerne, og egentlig kun dem. Har man ikke interesse i emnet er det nok svært at se hvad sidens anvendelse er.

Det er ikke vores opgave (i hvert fald ikke en vi har påtaget os) at fortælle hvad de forskellige aktiviteter er, hvad man kan foretage sig osv. Vi formidler bare kontaktoplysningerne.

Tak for tippet med at det ville være godt at have et "(kun færøsk)" efter et link. Det vil jeg gøre.

Jeg havde tænkt mig at lave et ALT tag ved hver af kategorierne på forsiden hvor der står en lille beskrivelse til hvert link. Jeg har også bedt ejeren af hjemmesiden om at forfatte noget tekst til forsiden, hvor brugeren får en mere specifik agenda.

Så lige lidt spørgsmål til (til alle dem der kan besvare): Hvordan er siden funktionalitet mht. Google? Vi ønsker jo selvfølgelig at siden får en høj PageRank.

/Carl
Avatar billede enya Nybegynder
10. oktober 2007 - 18:02 #28
>weblance: kan der ikke lukkes her...?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. oktober 2007 - 20:59 #29
Nu den her kom op igen: "Jeg havde tænkt mig at lave et ALT tag ved hver af kategorierne på forsiden hvor der står en lille beskrivelse til hvert link." - det er der ikke meget sjov ved. Et alt-attribut kan vist kun komme på billeder, og vises hvis man ikke kan se billedet. Måske mener du en title-attribut?

(Ja, ja, der skal nok kunne graves en enkelt obskur browser op, som viser en alt-attribut som om den var en title-attribut, men det er en klar misforståelse, som ødelægger web-udviklingen for synshandikappede)
Avatar billede weblance Nybegynder
10. oktober 2007 - 21:16 #30
Yes, jeg har fundet frem til title-atributten, som jeg bruger i stedet.

Vil gerne lukke, og vil gerne give jer alle nogle point!
Avatar billede enya Nybegynder
10. oktober 2007 - 21:26 #31
Okay - "svar" her. Held og lykke med siden og øvrige projekter.. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. oktober 2007 - 21:33 #32
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede weblance Nybegynder
10. oktober 2007 - 22:14 #33
Jamen, så lukker jeg! Tak for hjælpen alle sammen!
Avatar billede enya Nybegynder
10. oktober 2007 - 22:16 #34
Velbekomme og tak for points.. :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. oktober 2007 - 23:47 #35
Også et tak herfra :-)