Avatar billede lademan Novice
14. juni 2007 - 17:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Webtilgængelighed for handicappede mv

Hej eksperter

Jeg skal lave designet til en hjemmeside for handicappede. Det er derfor meget væsentligt, at den overholder standarderne for tilgængelighed, og at den kan betjenes med hjælpemidler som fx en tekstoplæser. Jeg er med på, at følgende skal undgås:

1.    Manglende eller forkert alternativ tekst til billeder.
2.    Links, der ikke er sigende eller titler på links, der er brugt forkert.
3.    Farver, der har dårlig kontrast til hinanden.
4.    Menuer eller websider, der ikke er ensartet opbygget.
5.    Rammer, der ikke har forståelige titler.
6.    Funktioner, der kun kan bruges med musen.
7.    Formularer, der ikke følger standarden.
8.    Sprog, der er svært at forstå og som ikke fremstår klart og tydeligt.
9.    Links, der ikke kan ses, bl.a. fordi de ikke har understregning eller fordi de ikke er adskilt fra teksten.
10.    Tekst, der ikke kan forstørres.

Men er der andre forhold, jeg bør tænke på, når hjemmesiden skal være tilgængelig? Hvis jeg holder mig fra flash og andre dynamiske elementer, er det så ikke muligt at styre vha. tastaturet?

Jeg ser meget frem til at få del i jeres personlige erfaringer med tilgængelighed for handicappede.

M.v.h.

Lademan
Avatar billede w13 Novice
14. juni 2007 - 17:52 #1
Jeg tror, du har meget godt fat i det der.

Umiddelbart vil jeg dog råde dig til at undgå både rammer og IFrames, bl.a. fordi min erfaring siger mig, at mange tekstoplæsningsprogrammer har lidt svært ved håndtering af disse.

Udover dette så prøv at holde designet så simpelt som muligt og undgå alt for mange links, knapper, felter, osv., da det derved vil tage enormt lang tid f.eks. at "tabbe" ned til et link i bunden af siden kun ved brug af tastaturet. Dvs. at have en menu både i toppen og i siden af sitet vil faktisk være uhensigtsmæssigt her, da det så vil tage for lang tid at tabbe ned til selve sidens indhold.

Forsøg også at bruge så lidt JavaScript som muligt, da dette også kan ødelægge det lidt for tekstoplæsere.

Men ellers har du fint styr på det med dine 10 punkter!
Avatar billede w13 Novice
14. juni 2007 - 17:57 #2
Derudover kan du jo evt. sætte attributten "accesskey" på dine links:

<a accesskey="h" href="http://www.html.dk" target="_blank">

I dette tilfælde kan brugeren så bare trykke alt+h, så vil linket blive markeret. I nogle browsere skal man dog holde ctrl nede i stedet for alt.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
14. juni 2007 - 19:03 #3
Det du er ude i kaldes WAI (Web Accessibility Initiative) http://www.w3.org/WAI/
eller WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) http://www.w3.org/TR/WCAG10-HTML-TECHS/

WAI validering kan være i 3 grader A , AA og AAA , Normalt vil en A eller AA være mere end rigeligt for de fleste.
At lave en validator for WAI validering er næsten umuligt da meget af det der skal valideres kun kan ske ved at en person tager stilling til kreteriener er overhold (som feks dirr punkt 8). dog kan en del af WAi tjekkes pr. automatik

watchfire har et udemærket værktøj til dette kaldet webxact (også kendt som Bobby approved) http://webxact.watchfire.com/ (i skrivende stund lader den detsvære til at være ned)
ved at køre dine sider igennem denne får du en liste over egenligt WAI fejl som skal rettes og en liste over warnings som du bør tage stilling til
Avatar billede lademan Novice
14. juni 2007 - 19:37 #4
Hvor sidder i inde med fantastisk god viden - tak fordi i vil dele den. Skal baggrundsbilleder have alt-tags?
Avatar billede w13 Novice
14. juni 2007 - 19:38 #5
Nej, kun billeder, der kan markeres, behøver alt-tags. Du kan heller ikke rigtig lægge et alt-tag på en baggrund. =)
Avatar billede lademan Novice
17. juni 2007 - 19:56 #6
Er Jakob Jensens "Prioritizing Web Usability" bogen, man skal have, hvis man læse mere om emnet, eller hvilken vil i anbefale?
Avatar billede w13 Novice
17. juni 2007 - 20:41 #7
Jeg har aldrig læst en bog om det. Har læst om det rundt omkring på nettet og gjort mig nogle erfaringer der, så jeg ved det faktisk ikke. Men det er sikkert en rigtig god idé at læse en bog om det, så prøv den endelig. :)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
18. juni 2007 - 17:31 #8
Hov ... du skal da ikke give mig alle points... w13 har da også gjort sig fortjent...

Sender nogen din vej w13
Avatar billede marianne_2500 Nybegynder
19. juni 2007 - 09:59 #9
Hej
Jeg vil bare tilføje: Du kan også få hjælp hos Sensus, www.sensus.dk, som er specialister i tilgængelighed. Derudover kan du på oio.dk (OIO står for Offentlig Information Online) under emnet tilgængelighed gennem en guide få at vide, hvilke kriterier netop din hjemmeside skal opfylde. http://vkassen.oio.dk/
Og så findes der værktøjslinjer, der kan tjekke den færdige hjemmesides tilgængelighed på diverse områder, til IE kan du bruge denne http://www.visionaustralia.org.au/info.aspx?page=614. Den findes vist i en dansk udgave. Jeg kan ikke lige huske adressen, men der findes også en til Firefox.
God fornøjelse :-)