Avatar billede jacobs1 Nybegynder
13. juni 2007 - 14:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker disse sites teknisk set?

Hvordan virker disse sites teknisk set? Jeg er ret nysgerrige hvordan sådan nogle sites er opbygget.

Er der nogle der ved hvordan sites som http://www.boliga.dk/, http://www.findvej.dk/smiley får deres informationer ind på sitet, hvor henter de data fra.

Har de en aftale med for eksempel alle ejendomsmægler hjemmeside at de må søge i deres database. Eller kan de snuppe informationerne ud fra html’en eller RSS feats?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. juni 2007 - 15:28 #1
Det kan gøres på mange forskellige måder, alt afhængig af hvordan orginaloplysningerne ligger og hvilke tilladelser du har.

- Det kan gøres via adgang til databasen, men her der der så ern række udfordringer. Dels er det ikke sikkert at man er interesseret i at give direkte adgang ned i databasen, især ikke hvis den applikation/det website der skal have adgangen ligger på en anden web server, det giver simpelthend sikkerhedsproblemer.

- Det kan gøres via at du får/køber et subset af databasen. Der udtrækkes de informationer du har brug for/ har betalt for og de leveres så i et eller andet format

- Det kan gøres via en såkaldt tree-tier-model hvor du forespørger en tjeneste der er sat op, der så forespørger videre ned i databasen og efterfølgende afleverer svaret til dig. Denne løsning er meget brugt, nogle tjenester stiller hele API'er til rådighed, f.eks. google. hvor du kan anvende deres data.

- Du kan scrape oplysninger. Dette er oftest ikke lovligt, kræver som minimum tilladelse. Her laves en slags bot, der parser de nødvendige oplysninger ud af hjemmesiden. Denne parsning kan evt ske dynamisk således at når en bruger forespørger et eller andet på din side, så gårt botten ud og skraber de nødvendige informationer samme og præsenterer dem som om de kom fra din side.

Der er sikkert endnu flere muligheder
Avatar billede jacobs1 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:41 #2
Spændene tak for svaret. :) her har du dine point.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
19. august 2007 - 14:35 #3
"Du kan scrape oplysninger. Dette er oftest ikke lovligt, kræver som minimum tilladelse. Her laves en slags bot, der parser de nødvendige oplysninger ud af hjemmesiden. Denne parsning kan evt ske dynamisk således at når en bruger forespørger et eller andet på din side, så gårt botten ud og skraber de nødvendige informationer samme og præsenterer dem som om de kom fra din side."

Hvordan gør man det??
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. august 2007 - 15:03 #4
Lidt på samme måde som søgemaskinerne indexere sider. Du skriver st stykke software, der henter siderne ind og parser indholdet ud i en database, herfra genereres så dynamiske sider med indhood fra andre sider. Selvfølgelig ulovligt og ikke særligt etisk