Avatar billede kristian Nybegynder
29. november 1999 - 18:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan en CGA-monitor bruges med PC?

Min monitor er brændt af. Da jeg har en gammel Philips CM 8833 CGA-monitor (med scartstik-indgang) stående fra den hedengangne Amiga-æra, spekulerede jeg på, om denne kunne benyttes sammen med min PC, indtil jeg får købt en ny PC-monitor. Kræver det er særligt stik, er det umuligt eller er svaret et helt tredje? Jeg vender tilbage i morgen for at se, om nogen har kunnet hjælpe.

Kristian
Avatar billede spacey Nybegynder
29. november 1999 - 19:59 #1
Det kan du ikke, medmindre du har et tv-kort i din pc.

Selv hvis du har Tv-kortet er der den ulempe at du ikke vil kunne bruge skærmen i fejlsikret tilstand, eller i DOS.

/Spacey
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. november 1999 - 20:07 #2
Det kan du sagtens, så længe din PC's skærmkort har et 9 polet stik... Så skulle du være kørende igen.

Hvis ikke er du nødt til at bruge video out funktionen hvis en sådan er tilstede. Men det er ikke alle skærmkort der kan vise video out udenfor Windows, så det skal du lige finde ud af...

Men ellers god fornøjelse og prøv dig frem...
Avatar billede spacey Nybegynder
29. november 1999 - 20:16 #3
ESBEN!!!>>>>

Han skrev at den kun har scartstik!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. november 1999 - 20:20 #4
han skrev at den havde et scartstik ja, men hvis den kan køre som CGA monitor så har den også sådan et stik...

du har vist ikke haft amiga... der satte man nemlig også skærmen til med et bredt kabel, ikke med scart/video-stikket... det var der for at den også kunne bruges til C64
Avatar billede kristian Nybegynder
30. november 1999 - 15:53 #5
Cyberesben, du skriver at det kan lade sig gøre, hvis mit grafikkort har et 9-polet stik. Det har det. Men hvad gør jeg så. Kan man købe et stik med 9 ben i den ene ende og et scartstik i den anden, eller skal jeg selv lave det?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. november 1999 - 19:19 #6
der må være andet end et scart stik i din skærm... så det må du lige finde ud af først, tag evt. skærmen med og så find ud af  hvad du skal have af kabler for at sætte til en PC'er
Avatar billede spacey Nybegynder
30. november 1999 - 20:26 #7
cyberesben>>> SMARTE!! vågn nu op, hvis ikke der er andet end scart-stikket, så er mit svar jo rigtigt

/Spacey
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. november 1999 - 21:06 #8
selve smarte, han skriver at det er en CGA monitor, så må den jo passe til et CGA/EGA skærmkort
Avatar billede kristian Nybegynder
02. december 1999 - 16:59 #9
Cyberesben har ret. Der er også nogle andre stik bag på skærmen - phonostik tror jeg, de hedder - både til lyd og billede. Kan billedindgangen bruges med et 9 polet stik i grafikkortet?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. december 1999 - 20:54 #10
undskyld mig men er det ikke en Amiga Monitor? så må den både have lyd/video phonostik OG et stik til skærmsignal... (det var et bredt stik på 23 ben som man satte i amigaen og i den ende med skærmen havde det 9 ben i stikket)

hvis dit grafikkort virkelig har et 9 polet sub-D hanstik, så kan du via et andet kabel sætte den skærm til.
Avatar billede kristian Nybegynder
03. december 1999 - 09:48 #11
OK, jeg prøver. Tak for hjælpen.