Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 13:32 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Dual boot

Hej eksperter,

Jeg har formateret min harddisk, re-installeret Windows XP, men af en eller anden grund, kan jeg vælge mellem Windows XP Pro og Windows XP, når jeg starter min computer. Her er min boot.ini:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
C:\="Microsoft Windows"

Hvordan får jeg gjort sådan at den fjerner den anden valgmulighed og booter direkte op i Windows XP Pro?
04. juni 2007 - 13:37 #1
Ret:
timeout=30

til:
timeout=0
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 14:05 #2
Tak. Men hvordan kan det være, at den også lister Windows XP?
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 16:17 #3
Under start "kør" kan du skrive "msconfig" og trykke enter. Derefter trykker du
på "bootini" derinde er der en knap til venstre hvor der står "kontroller startstier"
Så vil windos se om der er stier, som ikke bliver brugt, og du kan vælge at slette
den som ikke bruges.
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 16:23 #4
team1885:
Har jeg prøvet. Den siger alt tilsyneladende er ok.
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 17:09 #5
Hvis windows også finder XP pro, så må den jo være der. Prøv at vælge den.
Avatar billede hcma Novice
04. juni 2007 - 17:14 #6
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 17:25 #7
team1885:
Ja Pro er der, og det er også den jeg altid vælger. Dog lister den også Windows XP
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 17:35 #8
Hvad sker der så når du vælger XP? Har du haft Home installeret?
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 17:45 #9
Nej, har ikke haft Home installeret.

Der sker faktisk intet. En sort skærm med en hvid "_" og så bliver jeg nødt til at force computeren ned.
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 17:53 #10
Hvad skede der, da du i Bootini trykkede på"Kontroller startstier" fand den
ingen fejl efter undersøgelsen? Hvis ikke må der være sket en fejl under install.
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 17:55 #11
Nej, ingen fejl efter undersøgelsen.

Jeg mener ellers ikke, at jeg oplevede nogle fejl under installationen. Er det noget der påvirker resten af mit system?
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 18:09 #12
Det kan være det er en ligegyldig fejl - har ikke hørt om den før.
Hvis du ikke mærker noget til fejl, kan du vælge, at computeren altid
starter op på XP pro, og så som erikjuul skrev, sætte time out til 0 eller 1 sek.
Så mærker du ikke mere til det.
Ellers kan du gå ind på C:\root, og slette xp i den tekstfil som hedder boot.
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 18:12 #13
Ja okay. Bruger timeout så.

Den sidste sætning forstod jeg dog ikke. C:\root?
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 18:21 #14
C:\root er det som ligger usynligt på c-drevet. For at se det, skal man
gå ind i foroven i Funktioner/mappeindstillinger/vis/vis skjulte filer og
mapper og midlertidig fjerne fluebenet i skjul filtypenavne for kendte....
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 18:26 #15
Ja, det har jeg i forvejen. Har ingen C:\root :)
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 18:35 #16
C:\root er bare navnet på det som ligger skjult på c-drevet.
Men jeg kom i tanke om, at der er en nemmere vej.
På skrivebordet Denne computer/egenskaber/avanceret/oplysninger om systemstart/
indstillinger. Der kan bootfilen redigers.
Avatar billede hcma Novice
04. juni 2007 - 18:36 #17
har du kigget på det link jeg lagde 04/06-2007 17:14:36 ??
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 18:52 #18
hcma:
Ja, men kan ikke ikke se nogen forskel på hvad folk foreslår i denne tråd. Jeg kan som sagt ikke se noget andet operativsystem i min boot.ini
04. juni 2007 - 20:32 #19
Med det du indtil nu har fortalt, er der ikke noget der tyder på, at der er mere end et operativsystem på computeren.

Da alt tilsyneladende fungerer som det skal, kan du roligt vælge metoden med at sætte timeout=0
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
04. juni 2007 - 20:35 #20
Ja okay. Det er gjort, og det virker efter hensigten. Tak for indsatsen alle sammen. Erikjuul smid svar. Hvis andre mener du bør have point, så skriv da. team1885?
04. juni 2007 - 21:06 #21
OK!
Avatar billede team1885 Nybegynder
04. juni 2007 - 21:22 #22
Ellers Tak:)