Avatar billede jeppson Nybegynder
01. juni 2007 - 13:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udnyttelse af kasserabet

Det er lidt tid siden jeg har haft renteberegning i skolen - og jeg har derfor brug for lidt hjælp til et forholdsvis simpel problemstilling:

Nogle af vores leverandører tilbyder kasserabat (forskellige betingelser).

Jeg vil gerne kunne beregne om det kan betale sig at udnytte den.

Der er i den forbindelse to situationer - i forbindelse med betaling og valg om man skal udnytte:
1) der er penge på kontoen
2) der trækkes på en kassekredit

Det som skal beregnes er reelt om der er fortjeneste ved at udnytte kasserabatten.

Situation 1) Ved at lade pengene stå, tjener vi en rente (variable: beløb, periode (i dage), rentesats etc.). Er renteindtægterne større en rabatten?

Situation 2) Ved at trække på kontoen betales en rente - samme som ovenfor - bare omvendt fortegn.

Er der nogen som enten kender til et regneark eller kan skrive formlerne så det kan bruges?

Det vil være dejligt!

Jeg håber ovennævnte er beskrevet ordentligt - ellers uddyber jeg gerne.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
01. juni 2007 - 21:04 #1
Beløb*(rentesats/365)/100*Dage

Hvis du har beløb i A2, dage i B2 og rentesats i C2 (rentsatsen angivet som f.eks. 7 for 7% p.a.), kommer formlen til at se således ud:

=A2*(C2/365)/100*B2

Ovenstående forudsætter dog, at der er tale om en kort periode uden beregning af rentes rente.
Avatar billede gottorp Nybegynder
08. juni 2007 - 11:36 #2
Et godt tip:

Hvis du i et excel-ark vælger -Indsæt Funktion- (betegnet ved "fx"). I den hvide rubrik efter "fx", kan du skrive en funktion til den celle du står i. Det skal du IKKE, du skal klikke på "fx" -her vælger du kategorien FINANSIEL og du kan nu vælge en række finansielle funktioner.
Der er en kort beskrivelse til hver funktion -og der er mange effektive funktioner.
(man kan desuden opdatere dvs tilføje en lang række flere funktioner til bla. statistik m.m.)

mvh
gottorp
Avatar billede jeppson Nybegynder
27. marts 2008 - 10:44 #3
Jeg fik aldrig givet point til denne - word-hajen læg et svar så kvitterer jeg :-)
Avatar billede jeppson Nybegynder
03. april 2008 - 10:48 #4
Nå - jeg lukker.

Wordhajen - du skriver bare hvis du ønsker point!