Avatar billede cwinther Nybegynder
18. maj 2007 - 11:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke slå SPDIF digital udgang fra!

Hej Eksperter

Jeg har et mærkeligt problem på min bærbare PC. Mini-jack stikket til headphones virker ikke - eller det vil sige: der kommer et rødt 'laser' lys, men jeg har ikke slået digital output til.

Jeg har prøvet at opdatere driveren til audio-kortet (onboard), der er et SiS 7012, men det har ikke hjulpet.

Jeg har set på nettet, at nogle har kunnet slå det fra i lydstyrke indstillingen under 'avanceret', men jeg har kun 'avanceret' option under '3D-dybde', og der kan man kun vælge '3D enable' og '3D bypass' (hvilket ikke ændrer noget).

Er der nogen, der kender et controller program, som kan fjerne indstillingen? Eller er det mig selv, der har lavet noget forkert?

Kan det være mekanisk (inden i stikket), at noget er blevet ødelagt/påvirket forkert? - det holdt op med at virke fra den ene dag til den anden.

PC'en er en Asus M2400E med SiS 650/961 chipset, hvis det kan hjælpe noget.

Håber, I kan hjælpe mig!
Avatar billede screem_brille Novice
18. maj 2007 - 11:24 #1
en toslink sender vil altid lyse, grundet den måde en SPDIF signal virker, så du kna ikke slå det fra.
Avatar billede cwinther Nybegynder
18. maj 2007 - 12:03 #2
Jeg er pænt sikker på, den ikke har lyst før - jeg har haft PC'en i over 4 år, og jeg mener ikke, den har været tændt altid.

Men OK, mit problem er vel reelt også at porten ikke virker. Jeg gættede blot på, at det var fordi SPDIF var slået til.

Jeg kan spørge anderledes: er mit stik gået i stykker, eller kan jeg fixe/teste det på en måde, så jeg kan bruge headphone stikket til - nå ja, headphones?

Når jeg sætter et mini-jack stik ind, skifter den ikke over til headphones - der sker ingenting. Den spiller blot ufortrødent videre på de indbyggede højttalere.
vh.
/Christian
Avatar billede screem_brille Novice
18. maj 2007 - 12:07 #3
du kan prøve i lydmixeren at se om du kan deaktivere det, men jeg tvivler meget, det tyder mest på dit stik er defekt.
Avatar billede cwinther Nybegynder
18. maj 2007 - 15:00 #4
OK, desværre var det jo det svar, jeg ikke håbede på. Så for andre interesserede, vil jeg for en god ordens skyld lige nævne, at bud der fører til en løsning, der ikke medfører indkøb af USB-lydkort-dongle, vil få den væsentligt overvejende del af pointene... ;)

PS: hvis ikke der er nogen andre, der byder ind, skal du nok få dine point, screem_brille - jeg værdsætter dine input, men de andre skal lige have en chance...
/Christian
Avatar billede cwinther Nybegynder
20. maj 2007 - 12:35 #5
Nå, jeg dropper projektet med at få den til at virke. Men tak for svarene.
/Christian