Avatar billede smons Nybegynder
17. maj 2007 - 15:12 Der er 7 kommentarer

Terminal server vs. "normal" serverløsning

Hej eksperter,

Først ganske kort:
Jeg sidder som admin i en 100 mands virksomhed som efterhånden trænger til en større it overhaling.

Jeg skal derfor finde den bedste fremtidige  it løsning for virksomheden, herunder spiller indkøbs samt driftspris ind, samt mulighed for hardware opdatering.
(Og kort og godt kender jeg intet til terminalløsninger med tynde klienter, derfor dette spørgsmål)

Til dem der kan hjælpe, læs venligst videre:

Som sagt er vi ca. 100 mand. Vi sidder 7 forskellige lokationer, og har derfor i dag 7 servere der kører win2k3 server, og indeholder 2x 3ghz xeon proc.

Vores hovedprogram som er ret regnetungt kører via serveren, alt andet kører direkte fra stationerne.

Derfor:
Hvad kan der foreslås af løsninger? Hvis terminal/klient-løsningen er den bedste, kan man så købe en meget kraftig server som behandler alle 100 klienter -selvom de 90 sidder i andre byer, eller skal man ud og købe 7 servere?

Hvilke klienter skal man i tilfældet købe?

Hvad koster systemet i drift ifht. alternativet med 100 arbejdsstationer?

Hvordan føles hastigheden for brugeren?

(Til info kører vi idag med en 4mbit shdsl forbindelse ud fra husene)

Jeg vil meget gerne uddybe hvis der er brug for det, men skriv endelig, og bring gerne links til hardware etc ;)

(Har kigget på både dell, hp og sun's systmer, men det er sk* svært at finde rundt i synes jeg!)

Pfht

Simon
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
17. maj 2007 - 23:30 #1
Hej Simon.

Hvad er det for noget i arbejder med ?
Det lyder som noget SQL.

Hvis alle 7 lokationer arbejder meget med jeres hovedprogram, og næsten alle sammen er på samtidig, ville jeg holde samme scenarie som i har i dag.
Især hvis det kræver at serverne er så store... de har sikkert en god mængde ram...

Man kan så have 1 server hvor til man replikere SQL'en over på, som en slag backup.

Man kunne så gøre det at man har 1 server stående som styrer mailen og jeres andre filer, hvis i ikke allerede har det.

Hvis det er SQL i arbejder med, vil jeg også putte en god mængde ram i dine arbejdstationer. Jeg har den erfaringer, eller synes, at på mit arbejde, har vi Navision og det halter lidt for tit. Mener kun der er 512 MB ram i de maskiner.
Avatar billede smons Nybegynder
18. maj 2007 - 01:00 #2
OMG!!
Jeg havde lige skrevet en hel roman, trykkede "Send", og alt tekst er væk -starter forfra :)

På siden http://peecee.dk/?id=46385
kan du se vores serveropsætning. Den eksterne server er ikke en del  af det vi skal købe ind..

Jeg arbejder i en ejendomsmæglerkæde. Vores hovedprogram, som sjovt nok er det program vi administrere vores ejendomme i, kører på hver af serverne -altså internt i forretningen. Jeg kan derved åbne alle sager som hører under vores 7 forretninger, men kun rette i de sager som er tilknyttet vores server i den enkelte forretning.

En gang i døgnet vil vores server uploade alle ændringerne i sagerne til den eksterne server, som de andre forretninger så henter data fra.

Selve programmet er ikke tungt at arbejde i, tværtimod er det super let. Men når jeg har foretaget eks. 5 ændringer i en ejendom skal jeg trykke "Udfør" i programmet. Herefter beregner serveren en million forskellige ting, og gemmer mine ændringer -det er meget tungt, er tager idag alt mellem 30-60 sek., alt efter hvor mange der lige arbejder i programmet samtidigt. Det er typsik 8-10 personer af gangen.

Udover vores hovedprogram, varetager serveren alle vores brugerkonti, dokumenter, billeder ol., ikke noget fancy't her. I dag fylder vores brugerdata godt og vel 40GB +data fra brugerkonti.. (har jeg ikke et fuldstændigt overblik over hvad fylder..)

Stort set alt andet software kører via nettet på de lokale maskiner (exchange, ip-telefoni mm.), den lokale regnekraft er kun nødvendig når vi skal udarbejde pdf filer, og på nogle få pc'ere arbejder vi med photoshop og har derfor et mindre grafikkort i (geforce 5600 klassen).
Vores programmer kræver til gengæld en del ram, 1GB er minimum på maskiner med XP, de der kører W2K kan klare sig med lidt mindre..

De 7 forretningers servere har i dag altså ikke noget med hinanden at gøre, heller ikke programmæssigt.

Der hvor jeg står af er, om der effektiviseres noget ved at serveren kører det hele. Eks. i tilfældet med de 1GB ram, kræver det så samme tilsvarende mængde, blot installeret i serveren (altså 10-15 GB) før at det kører i samme tempo, eller kan den spare noget når den åbner samme program flere gange?

Håber det hjalp (laver lige en copy af teksten før jeg trykker send ;)
Avatar billede smons Nybegynder
18. maj 2007 - 01:01 #3
Hehe, den gik igennem!!

Pfht

Simon
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
18. maj 2007 - 05:28 #4
Tja nu skete det samme lige for mig...

Forestil dig, at din forbindelse til nettet går ned, der hvor din hovedserver står, så har du 100 man der ikke kan lave noget som helst.

Jeg ville beholde det som du har nu, evt. få noget mere ram i serverne, hvis der kan være mere, for regnekraften er stor nok.

Måske nogle nye arbejdsstationer, med min. 2 GB RAM.

Fx. TDCs butikker, kører stort set på samme mode som du gør. Dog med lidt flere lokationer.

Kig evt. på http://www.cb.dk hvis i ikke allerede kører med det.
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
18. maj 2007 - 05:29 #5
Hvilken kæde er det, hvis man må spørge?
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
18. maj 2007 - 05:30 #6
Avatar billede smons Nybegynder
18. maj 2007 - 11:40 #7
Lige nøjagtig det problem har jeg også tænkt på, det ville klart være et problem.

Der er flere af vores servere der er temmelig kraftige, primært de store forretninger selvf., men tror nok der kan være mere ram i dem, så kunne være man skulle starte med det ;)

Mht. arbejdsstationerne, grunden til vi begyndte at undersøge det at benytte klient/terminal løsningen, var at det ville blive rigtig dyrt at udskifte alle pc'erne..
Som udgangspunkt har alle pc'erne 2ghz P4 proc., og så de der 768-1024 MB ram alt efter styresystem. Der er så en 7-8 der er blevet udskiftet som følge af en tilstrømning i medarbejderstaben, og disse har dualcore, 2GB ram mm, men det er i den grad også en dyr løsning.. men man skal nok bare indse at intet er billigt her i verden ;)

Kæden jeg arbejder i er home. Vi kører med C&B Boligsystem som du linker til nu, (gør 60% af alle mæglere) -og netop det sidste link med Bas2002 systemet er det jeg nævner med, at vi en gang i døgnet opdatere alle ændringer.. Det er også smart nok, der er bare tit fejl fordi C&B's server bliver kontaktet af alle 200 home forretninger ca. samme tid hver dag, med alle deres opdateringer :)

Jeg har netop aftalt at mødes med en franchisetager der kører terminal løsningen så jeg kan se hvordan det kører hos dem -det største problem jeg lige ser, er hvor meget kraft den enkelte bruger vil have -og så selvfølgelig prisen, men det får jeg forhåbentlig svar på. Indtil videre tror jeg dog også på vores nuværende løsning..