Avatar billede iv Nybegynder
01. juni 2001 - 14:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skrift med StyleSheet

Jeg kunne tænke mig at styre skrifttype og størrelse nogenlunde præsis med StyleSheet. Vil f.eks. ikke at brugere med \"Størst tekststørrelse\" i Explorer skal kunne gøre siden ubrugelig.
Jeg har følgende StyleSheet:
}
td,
table,
body {font-family :Verdana, Sans-serif;
color: black;
font-size: 12px;
}
p{font-style : regular}

Dette StyleSheet gør at \"brød teksten\" ikke flipper ud i størrelse, men jeg kunne tænke mig at få dette \"Sheet\" lavet om så det styrer alle skriftstørrelser, ikke kun brødtekst.

Og så kunne jeg tænke mig en forklaring på:
p{font-style : regular}
Kan ikke gennemskue hvilken funktion denne del har ?

Avatar billede Himbear Nybegynder
01. juni 2001 - 14:23 #1
regular/roman/book o.s.v. betyder at den er \"normal\" altså ikke Bold eller kursiv!
Avatar billede ras2000 Nybegynder
01. juni 2001 - 14:25 #2
p{font-style : regular} har ikke nogen function andet end at du ikke vil kunne bruge italic. For at styre de andre skrifter skal du skrive td {font-family ...osv} og gøre det samme for de andre tags, der kan indeholde tekst, p span div h1 a osv. Det kan gøres samlet, hvis de alle skal have samme font, størrelse, osv. Derudover kan du lave undtagelser i dit stylle sheet, ved at indføre classes. Det skriver du i style sheetet som .klassenavn {font-family:arial, font-size ... osv.}
I din side skriver du så eksempelvis <a class=\"klassenavn\" href=blabla ... og så bruges undtagelsen derfra.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
01. juni 2001 - 14:25 #3
bold er altså font-weight
Avatar billede Himbear Nybegynder
01. juni 2001 - 14:26 #4
Jamen kan du så bare ikke lave flere styelsheets til overskrifter osv.? Det ville da løse dit problem!
Avatar billede cba Nybegynder
01. juni 2001 - 19:26 #5
Synest ikke svarene er tilfredsstillede, så jeg blir nød til at få et konkret eksempel på hvordan man kan lave om på mit StyleSheet, hvis det f.eks. også skal gælde for font-size: 16px;

}
td,
table,
body {font-family :Verdana, Sans-serif;
color: black;
font-size: 12px;
}
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2001 - 20:34 #6
<ole>
Ehhhhh...... iv = cba - eller hvad? Har du ti identiteter her på Eksperten?
Forklaring udbedes...!
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2001 - 20:35 #7
ikke \'ti\' - men \'to\'  ;o)
Avatar billede iv Nybegynder
05. juni 2001 - 03:12 #8
lukker
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 00:00 #9
Jeg stillede dig et konkret spørgsmål iv/cba...eller vil du foretrække, jeg stiller det til Admin, der i så tilfælde sletter begge brugere...?
Du kan stadig nå at melde ud her, hvad du vil gøre ved det.
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 00:01 #10
PS: Det vil nok være klogt at melde den ene bruger fra, selv - hurtigst muligt  ;o)