Avatar billede hqst Nybegynder
10. maj 2007 - 14:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

LG - Analog udgang på en Fladskærm??

Kære med Eksperter!

Jeg faldt over et problem jeg aldrig har tænkt på før da min kollega købte en ny Fladskærm. En LG 19" Fra Zap-in.

Han spurgte mig og der var digital stik ud fra skærmen og det regnede jeg med at der var på alle fladskærme ( Da de vel er digitale???)

Men det viser sig så at stikket fra skærmen er et almindeligt skærm stik, altså et analog.

Hvad betyder dette for kvaliteten?
Vil et omfomrer stik gøre det digitalt?

Hvorfor laver man overhovedet en fladskærm med analog stik? Jeg syntes det virker dumt, det kan vel ikke være selve stikket der koster?

Håber i kan vejlede mig - Kan slet ikke se mening i galskaben.

Mvh

Mikkel
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. maj 2007 - 14:56 #1
En omformer vil ikke hjælpe. DVI kan gøre billedet op mod 20% skarpere.

Fundet på Google DVI vs VGA
DVI is better than VGA for TFTs because they are digital and VGA is analog. A TFT displayes its picture digitally, pixel per pixel. Via DVI the panel gets data for each pixel, so the picture generated in the graphics card will match exact with the pixels on the panel itself.

Not so with VGA. First, the picture is generated digitally in the graphics card. Then it's converted to analog. In the TFT they will be converted again to digital (=> senseless twice conversion => quality loss), using the phase and the clock, and it'll be calculated which pixel should display what color. As the phase and clock can't be adjusted so precisely that a pixel of a picture generated by the graphics card will be displayed by the appropriate pixel on the panel. Means that the picture will be interpolated a little bit, which again means quality loss.

The electron cannons of the CRT need analog signals, that's why VGA is the best for CRTs and DVI would make no sense here.
For TFTs, DVI is the best. I won't get a TFT with no DVI.
Avatar billede hqst Nybegynder
10. maj 2007 - 17:09 #2
Jamen du er jo genial Tak for det!

Mikkel
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. maj 2007 - 19:06 #3
ingen problem :)