Avatar billede janegil Nybegynder
30. april 2007 - 16:47 Der er 11 kommentarer

Visual Studio trial: "SQL server does not exist or access denied"

Jeg har nettopp installert en Visual Studio 2005 på en windows 2000 pc. (PC'en ahr fra før SQL server 2000 enterprise manager.)

Prøver så å fælge en walkthrough fra ms-help://MS.MSDNQTR.v80.en/MS.MSDN.v80/MS.VisualStudio.v80.en/dv_vswalk/html/ff258cfd-ccf1-4986-815e-e586809b9f51.htm,. Jeg taster inn PC'en navn som server (PC128, localhost, 127.0.0.1...) i servernavn, men når jeg trekker ned rullegardinen for "Select database on the server" blir meldingen: "[DBNETLIB][ConnectionOpen (connect()).]SQL Server does not exist or access denied." og "Login failed. Catalog information cannot be retrieved."

Jeg er logget inn som adm, og det kjører en service som heter "SQL Server (SQLEXPRESS)".

Hva gjør jeg så for å få kontakt med databasen?
Avatar billede mainz Nybegynder
30. april 2007 - 17:10 #1
prøv at logge ind som systemadministrator (default er sa:<blank>).

Ellers hent en SQL-manager og se, om du kan fange databaserne via den
Avatar billede bobber Nybegynder
30. april 2007 - 22:15 #2
Logger du ind som Windows login eller SQL login?

men hent Management studio interfacet som mainz foreslår..så kan du Connecte til SQL serveren og oprette brugere
Avatar billede janegil Nybegynder
01. maj 2007 - 10:09 #3
Jeg prøver å følge oppskriften slavisk, dvs. windows login. (Jeg glad i å vike fra kokebøker, men det skal være fordi jeg VIL, ikke fordi jeg er NØDT.)

Jeg har SQL server 2000 Enterprise Manager. Prøver å connecte derfra:
- new sql server registration....
- 8local) Add >
- Connect using SQL server login
- sa
- "does not exist or access denied"

Tror jeg prøver å reinstallere sql serveren.
Avatar billede janegil Nybegynder
01. maj 2007 - 11:47 #4
Problemet er ikke med Visual Studio, for jeg kan koble meg til en produksjonsdatabase. Altså skal jeg se mere på SQL server express.
Avatar billede mainz Nybegynder
01. maj 2007 - 12:48 #5
Såvidt jeg kan forstå, er det en database i SQL-Express du ikke kan connecte til. prøv at hente følgende:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=C243A5AE-4BD1-4E3D-94B8-5A0F62BF7796&displaylang=en

- se om du kan connecte med den.
Avatar billede mainz Nybegynder
01. maj 2007 - 14:49 #6
Supplement til forrige indlæg:

prøv at add'e SQL-Express (eller hvad din instans nu hedder) fremfor (local). se om det hjælper
Avatar billede janegil Nybegynder
01. maj 2007 - 16:43 #7
Ja, menlig. Management Studio Express foreslår navnet PC128\SQLEXPRESS, og det gir meg kontakt med serveren. (I motsetning til bare PC128 eller localhost, som var det jeg prøvde.)

Finner fortsatt ikke pubs i databaselisten, det skal nok være et spørsmål om flueben i installasjonen?
Avatar billede mainz Nybegynder
01. maj 2007 - 16:49 #8
Jeg tror faktisk godt du kan bruge dit management-tool til SQL 2000, men du skal bare vælge at registrere din instans manuelt, og derefter skrive PC128\SQLEXPRESS.

Mht at pubs og Northwind mangler, kan du bruge følgende link:

http://www.asp.net/guidedtour2/s2.aspx

Der er scripts til at generere pubs-basen.
Avatar billede janegil Nybegynder
02. maj 2007 - 12:02 #9
Nei, jeg kan ikke bruke 2000 management, når jeg gir den korrekt navn, PC128\SQLEXPRESS, så svarer den at "you must use 2005 management tools".

Dette bare til informasjon for eventuelle tilhørere, jeg HAR jo nå installert 2005 mannnnnagement også.
Avatar billede mainz Nybegynder
02. maj 2007 - 13:59 #10
Ok, det vidste jeg ikke, men den er noteret.

Kunne du bruge scriptet til oprettelse af pubs?
Avatar billede janegil Nybegynder
07. maj 2007 - 13:00 #11
Ja, skriptet gikk fint. Så gi meg et svar. (Og jeg har da besvart ovenstående før? Er ikke Eksperten helt å stole på for tiden?)