Avatar billede cooker Nybegynder
20. april 2007 - 18:45 Der er 14 kommentarer

forbruget på vores forbindelse ud af huset?

jeg adm. et lille netværk i en andelsforening.

Jeg kunne godt tænke mig at overvåge forbruget/hastigheden af vores forbindelse ud af huset.

Vi har installeret en CyberGuard/SG580 Version 3.1.2  til som DHCP-server og til at logge hvem der er på hvornår.

finders det program der kan "kigge" på en bestemt ip og se hvor meget trafik der er der??

Det skal helst vær gratis
Avatar billede janpo Nybegynder
20. april 2007 - 21:03 #1
I en boligforening vil en Linux router med "iptraf" være helt ideel.
Blander man det med Linux "tc" kommandoen så kan man også styre båndbredden på de enkelte netkort.

Til Windows kan man sikkert købe et eller andet.
Avatar billede cooker Nybegynder
20. april 2007 - 22:11 #2
Tanken er at jeg "bare" vil måle det, så jeg kan se om der er peak perioder og om vi trænger ti en opgradering af forbindelsen.
Avatar billede jazzjack Nybegynder
20. april 2007 - 22:25 #3
Tja. Det rigtigte gratis værktøj til dette er vel MRTG som kan bruges både fra windows og linux. Med MRTG kan du monitorer indgående og udgående traffik, og holde det op mod hinanden i en graf.

Det kræver at du har en snmp community du kan læse på, og intet andet.
Avatar billede cooker Nybegynder
21. april 2007 - 00:20 #4
har du et link, hvor jeg kan download det??
Avatar billede Erik Ødemark Nybegynder
21. april 2007 - 00:45 #5
Her kan du finde MRTG: http://oss.oetiker.ch/mrtg/

Bemærk du skal have softwaren kørende på en PC 24/7 for at kunne foretage kontinuerlig måling.

MRTG fungerer rigtig godt, men kan være lidt tricky at sætte op.
Avatar billede cooker Nybegynder
21. april 2007 - 13:28 #6
det er sgu lige lidt svært, skal man det der Pearl program???
Avatar billede cooker Nybegynder
21. april 2007 - 13:31 #7
det er sgu lige lidt svært, skal man havde det der Pearl program???
Avatar billede Erik Ødemark Nybegynder
21. april 2007 - 17:42 #8
Ja, det er ikke bare lige :-)

Til windows kan du anvende denne side til at få god hjælp.
http://oss.oetiker.ch/mrtg/doc/mrtg-nt-guide.en.html
Avatar billede jazzjack Nybegynder
22. april 2007 - 22:47 #9
Det er jo lige det hvis man skal monitorere noget er det enten vha delta betragtninger, eller ved kontinuere målinger. MRTG kan håndterer begge dele, og når det først kører, passer det sig selv. Programmet passer som fod i hose med Linux, og er vis lavet 100% i PERL. Så ja du kommer ikke uden om en perl fortolker, men den er jo også gratis.

Det kræver lidt fod arbejde at sætte MRTG op, men det er efter min mening øvelsen værd. Når man først har fået syntaxen ind, er det vanskeligeste at begrænse sig :-)
Avatar billede cooker Nybegynder
23. april 2007 - 22:46 #10
Nu er balladen der:
Når jeg vil lave en cfg fil, fat jeg en fejl:

SNMP Error: receiving response PDU: Unknown error

osv....

Derfor skriver den ikke noget i filen?? hvad er PDU??
Avatar billede cooker Nybegynder
23. april 2007 - 22:47 #11
jeg følger guiden slavisk
Avatar billede jazzjack Nybegynder
24. april 2007 - 09:05 #12
PDU = Package Data Unit. Der kan være flere problemer her: firewalls, snmp community, passwords osv.

Prøv først om du kan spørge på den/de snmp-variable som du vil monitorer på. Du kan evt. bruge http://www.ireasoning.com/mibbrowser.shtml som mibbrowser. Den bruger jeg og er godt tilfreds.
Avatar billede jjonsson Nybegynder
18. maj 2007 - 00:00 #13
PRTG kører på en Windows PC og virker med en CyberGuard box....
Se http://www.paessler.com/prtg/
27. april 2009 - 01:34 #14
Hvis du har snmp på din router. Eller laver et portforward til din switch med snmp kan du gratis tilmelde dig min gratismrtg.dk service og få en forbrugsmåler til jeres internet forbindelse.

Med venlig hilsen
Martin Lohse - El Design