Avatar billede cdzbnn Nybegynder
18. april 2007 - 14:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvilket styresystem til gammel laptop?

Jeg har netop købt en billig laptop til studiebrug. Det er en gammel sag fra compaq med 700 mhz 128 mb ram og 10 gb harddisk, men jeg skal egentligt bare bruge den til lidt tekstbehandling og til at surfe på nettet så det burde være fint.
Problemet er blot at der da jeg fik den var installeret windows xp professional på den. Det er i og for sig også fint nok, jeg kender systemet rimeligt godt og det er jo super nemt, ihvert fald så længe man benytter det på bruger niveau.
Men! Det tager alt for meget ram, og jeg kan ikke engang se film i en browser (det hakker). Hvilket system skulle jeg skifte det ud med? Jeg har naturligvis overvejet Linux, men da jeg ikke har tidligere erfaring med dette ville jeg ende op med noget (f.eks. ubuntu) som på brugerfladen minder om windows, og vel derfor bruger omkring samme mængde ram? Jeg har også tænkt på en ældre udgave af windows, men hvad vil køre bedst i forhold til kvaliteten af styresystemt?
Avatar billede nva Praktikant
18. april 2007 - 14:21 #1
Jeg vil foreslå at du sætter noget extra ram i - fx. 128 eller 256 MB extra.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
29. april 2007 - 23:40 #3
Problemet er lidt at det er en gammel compaq computer, helt præcist en presario 1200. Ram til en så gammel model er hamrende dyre - og desværre ret svære at opstøve brugt. Det er derfor jeg ville foretrække et ældre styresystem.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:35 #4