Avatar billede kaspersmith Nybegynder
16. april 2007 - 09:07 Der er 7 kommentarer

Dele printer mellem VLAN / lukket LAN

Hej.

Jeg har en et spørgsmål.

TDC leverer en router, denne er lukket med et sikret LAN direkte til Kirkeministeriet.
Dette gælder 4 af portene

Så er der er 2 åbne porte, som er åbne, og disse kan køre et almindeligt netværk hvor DHCP er slået til.

Herpå sidder noget trådløs så gæster udefra kan komme på nettet.

er det muligt at dele deres store kopimaskine / printer mellem alle disse workstations?
Avatar billede triton Nybegynder
16. april 2007 - 14:07 #1
at de er i forskellige VLAN betyder jo at de er separeret fra at se hinanden.
Så du skal ud i noget med at en printer skal havde netværksadgang til begge vlan's men dette ville jo omgå formålet med at separere de to netværk.
Så det kan nok godt lade sig gøre, men det er ikke tilrådeligt.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
16. april 2007 - 15:36 #2
Well, det er korrekt...

Men ellers må jeg droppe deres VLAN og få nogle statstike IP adresser fra kirkeministeriet jeg kan benytte mig af..
Avatar billede triton Nybegynder
16. april 2007 - 15:45 #3
det forstår jeg ikke lige hvad du mener med?

Det du gerne vil er at havde en netværksprinter på det ene VLAN som pc'er fra begge VLAN kan tilgå?
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
16. april 2007 - 16:07 #4
Well

Jeg har 1stk internet
en tdc router

på tdc routeren er der lukkede og åbne porte.

de lukkede tilhører kirkeministeriet, og har forbindelse direkte dertil.
de åbne kan uden videre gå på internettet.
kontoret har en stor printer som både de åbne og lukkede porte skal kunne printe til
kan vi det?
Avatar billede morhan Novice
16. april 2007 - 16:09 #5
teknisk set, kan du godt lave en bro mellem dem. Men det er jo et kæmpe sikkerhedshul. Du inviterer internettet ind på deres lukkede netværk
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
16. april 2007 - 16:16 #6
Ja, det var også det aspekt som jeg ikke kan gå med til.

Så konklusionen må være at det teknisk er muligt, men sikkerhedsmæssigt ikke er ok.
Avatar billede janpo Nybegynder
16. april 2007 - 20:24 #7
Hvad hvis du lavede et tredje VLAN ( hvorpå du stiller din kopimaskine) og så gav de to andre VLAN adgang til dette.
På den måde kan begge VLAN tilgå din kopimaskine, men ikke det andet net.