Avatar billede Slettet bruger
15. april 2007 - 11:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

I gang med ASP.NET

hejsa allesammen ..

jeg kunne godt tænke mig at se lidt på ASP.NET, jeg har meget lidt erfaring med ASP og PHP.

Kan jeg uden videre begynde at læse på ASP.NET og forstå det uden at ha erfaring med VB eller C# ?

og hvad skal jeg evt. bruge af værktøjer? hvilke versioner ad windows kan jeg køre det på?

kender i nogen gode online begynder tutorials?

mvH W.
Avatar billede neoman Novice
15. april 2007 - 13:44 #1
Se www.asp.net - der er links til diverse tutorials her http://www.asp.net/learn/default.aspx?tabid=63

og lidt oversigt lidt længere ned på siden her : http://www.asp.net/getstarted/default.aspx?tabid=61

Du kan downloade den omtalte (og gratis) Visual Web Developer Express - som er det værktøj som gør livet nemmere. (nå jo , skal nok også .net2 inden , men det kan du læse om på de henviste sider)

Hvis du er en computerhaj så kan du sikkert får det til at køre på Vista, ellers er XP nok mindre resource krævende.

VB 2005/C# kan du jo lære samtidigt. VB2005 er mere "hjemmevant" for ASP-udviklere, mens C# ligner mere PHP i måden man skriver det på. Rent funktionelt kan de begge stort set det samme, mig bekendt.

Jeg har selv oprindeligt fulgt en bog, som vist mange også har fulgt:
Beginning ASP.NET 2.0, Wiley Publishing, Inc.

ISBN-13: 978-0-7645-8850-1
ISBN-10: 0-7645-8850-8
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2007 - 17:42 #2
Okay, så det er "VB-delen" jeg skal gå efter?

er inde på asp.net og kigge efter det der MS .NET Framework V 2.0
og der er to muligheder: Framework or SDK hvilken af dem skal jeg vælge? :)

ISBN-13: 978-0-7645-8850-1
ISBN-10: 0-7645-8850-8
Hvad betyder det?:)
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2007 - 17:51 #3
Og hvad med en web server? så jeg kan teste min kode hjemme?
Avatar billede mochr Nybegynder
15. april 2007 - 22:13 #4
Jeg ville nok tage C# delen hvís jeg var dig.
Du skal tage .net 2.0 frameworket. Det ville nok osse være en god ide med sdk'et.

Et ISBN nummer er en bogs "cpr" nummer. Hvis du søger efter isbn nummeret på google kommer bogen frem med det nummer.

Du kan jo installere en IIS server på din maskine. Det vil nok osse være en idé med en database af en art.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2007 - 16:52 #5
jeg fandt selv ud af at få det hele sat op, og det virker fint :)