Avatar billede testpilot_dk Nybegynder
06. april 2007 - 16:51 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Select fra 2 tabeller

Hej!

Jeg har følgende problem i min asp.net kode.

Jeg har lavet en klasse som tager sig af database kald og sådan, denne klasse fungere fint, men jeg har en SQL sætning som fungere fint direkte i min  access Database.

  Jeg forventer at få en IDataReader tilbage hvilket jeg også gør, den er bare tom.

  Min SQL sætning ser således ud.
"SELECT vare_tabel.vare_beskrivelse_header,vare_tabel.vare_beskrivelse_main, vare_tabel.vare_pris, picture.billed_str_x, picture.billed_str_y, picture.billed_link, picture.billed_title FROM vare_tabel INNER JOIN picture ON (vare_tabel.vare_billede2=picture.billed_id) Or (vare_tabel.vare_billede1=picture.billed_id);

I access giver den 4 resultater tilbage og i asp.net kode giver den ingenting tilbage, hvilket jeg ikke lige forstår.

Er der nogen som har en idee om hvad der er forkert.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
07. april 2007 - 08:07 #1
prøv at vise noget kode.
Er du sikker på at din connectionstring er rigtig ?
Avatar billede testpilot_dk Nybegynder
07. april 2007 - 16:03 #2
Hej!

Jeg er sikker på at min connectionstring er korrekt.
For jeg kan sagtens lave andre database kald!

Men min Select funktion ser således ud.

    public IDataReader SelectWithoutCloseOpen(string SQL)
    {
        OleDbDataReader reader = null;
        try
        {
            OleDbCommand oledb = new OleDbCommand(SQL, cn);
            reader = oledb.ExecuteReader();
        }
        catch (Exception ex)
        {
            reader = null;
        }
        return reader;
    }

og jeg  benytter ovenstående SQL sætning.
Avatar billede testpilot_dk Nybegynder
07. april 2007 - 16:04 #3
og den bliver ikke catched, dvs. der kan ikke være  fejl i SQL sætningen eller forbindelsen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
09. april 2007 - 08:37 #4
Hvordan bruger du funktionen og forsøger at læse data ?
Avatar billede nielle Nybegynder
09. april 2007 - 09:31 #5
Hvis du forsøger at fjerne din try-catch blok rundt om dit kald til ExecuteReader ... hvad får du så af fejlbesked?
Avatar billede testpilot_dk Nybegynder
09. april 2007 - 10:37 #6
Svar til nielle!
  Jeg har debugget mig igennem og kan se at den ikke bliver catchet, dvs. at min SQL sætning og forbindelse må være god nok.

Svar til dr_chaos!
  Mit forløb er: jeg åbner database forbindelsen
                  Kalder ovenstående funktion fra min page_load funktion
                  Tester på om den er null eller tom
                  Hvis ikke, så løber den igennem alle records i IDataReaderen.
                  Lukker database forbindelsen.

Det virker fint andre steder fra, men der kalder jeg ikke data fra 2 tabeller, kan det være fordi at jeg ikke giver den nogen værdier til Where klausulen?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
09. april 2007 - 10:49 #7
hvis du har testet den præcise sql sætning i access databasen så burde det virke og give records retur.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
09. april 2007 - 10:50 #8
jeg tror du skal kalde open på din connection .
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
09. april 2007 - 10:53 #9
Nu bruger jeg ikke selv oledb men udfra dette eksempel her:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.data.oledb.oledbcommand(vs.71).aspx
Kalder de open.
Avatar billede nielle Nybegynder
09. april 2007 - 11:03 #10
Får du en reader tilbage med nul rækker (altså en tom reader) eller får du null tilbage i stedet for en tom reader?
Avatar billede testpilot_dk Nybegynder
09. april 2007 - 11:26 #11
Jeg får en reader tilbage med 0 rækker!

Forbindelsen til databasen er åben.
Avatar billede nielle Nybegynder
10. april 2007 - 18:19 #12
Det lyder mystisk.

Et dumt spørgsmål: Der er den samme mdb-fil du har liggende lokalt hos dog og så på dit website?
Avatar billede testpilot_dk Nybegynder
10. april 2007 - 18:43 #13
Hmm!

Det var faktisk ikke noget dumt spørgsmål, det var fordi at min database på websitet ikke havde noget data i de 2 tabeller som jeg forsøgte at hente fra.

Send nogle svar, så deler i point!
Avatar billede nielle Nybegynder
10. april 2007 - 18:44 #14
Svar ;^)
Avatar billede nielle Nybegynder
10. april 2007 - 18:47 #15
Din funktion kan iøvrigt skrives lidt mere kompakt:

public IDataReader SelectWithoutCloseOpen(string SQL)
{
    try
    {
        OleDbCommand oledb = new OleDbCommand(SQL, cn);
        return oledb.ExecuteReader();
        }
        catch (Exception ex)
        {
        return null;
        }
Avatar billede testpilot_dk Nybegynder
10. april 2007 - 18:51 #16
ja, selvføgelig kan den det :D

Takker!

Dr_chaos, send en kommentar eller svar, hvis du ønsker point
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. april 2007 - 19:36 #17
svar :)