Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
28. marts 2007 - 03:27 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

oprettelse af "instance" på ms sql server 2005

Hej

Jeg har lige installeret ms sql server 2005
Når jeg åbner SQL Server management studio for at få adgang til en database logger jeg på med dette server navn "TTTTJ-OADCYDPCU\SQLEXPRESS" og trykker på connect så får jeg denne fejl meddelse :

"An error has occurred while establishing a connection to the server. When connection to sql server 2005, this failure may be caused by the fact that under default settings SQL server does not allow remote connection. (provider: SQL Network interfaces, error: 26 - error Locating Server/instance specified (Microsoft sql server))"

Så går jeg ind i tilføj fjern programmer og trykker på microsoft sql server 2005 og ser at der står "No instances have been installed."

Så er mit spørgsmål:
Hvordan installer jeg en instance for sql server 2005 så jeg kan få adgang til databaserne?

syntes ikke rigtig jeg kan finde noget på nettet omkring det.
Avatar billede bobber Nybegynder
28. marts 2007 - 11:56 #1
Er dette en SQLEXPRESS version eller SQL Server 2005 version?

Hvis det er SQLEXPRESS versionen så bliver der installeret en instance som hedder SQLEXPRESS , hvis det er SQL server 2005 version, havde du muligt for at vælge default instance eller give din instance et navn.

men prøv følgende:

Du skal åbne SQLserver SQLServerManager.msc (den er kun installeret hvis du har installeret klient værktøjerne)

1. Åben SQL Native Client configuration træet i venstre side

2. Vælg klient protocol i venstre side

3. Højre klik på Shared Memory protocol og aktiver(enable) (tjek at tcp/ip også er aktiv)

og prøv at forbinde igen.
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
28. marts 2007 - 20:11 #2
der er SQL Server 2005 og ikke Express

Jeg har været inde og kikke på Shared Memory protocol og kikke og alle er aktivieret.
jeg kan stadig ikke komme ind.
Bobber:
hvis det er SQL server 2005 version, havde du muligt for at vælge default instance eller give din instance et navn.
nej jeg havde ikke mulighed for at give noget et instance navn, det er der problemet er, jeg har behov for at oprette sådan en instance men jeg ved ikke hvordan man gør, når jeg ikke har haft muligheden for at gøre det under installationen.
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
28. marts 2007 - 21:10 #3
Der må være en måde at gøre det på inde fra SQL server 2005. via en wizard eller noget i den stil. jeg ved bare ikke hvordan.
Avatar billede bobber Nybegynder
29. marts 2007 - 08:36 #4
og du har installeret database engine, som du vælger under installation også.

Hvis du kører installationen igen, kommer du igennem menuen hvor du kan vælge at installere det du mangler, her burde du så kunne oprette en ny instance.

Man kan ikke oprette nogen instance inde fra selve Management Studio.
Avatar billede bobber Nybegynder
29. marts 2007 - 08:37 #5
Har du prøvet at connect til kun TTTTJ-OADCYDPCU uden SQLEXPRESS, for som default burde din instance hedde det maskinene hedder
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
29. marts 2007 - 19:09 #6
Ja de ting her jeg prøvet, og database engine er også installeret.

faktisk har jeg fundet en msi fil på dvd (runsql.msi), hvis jeg kører den så kan jeg komme ind og oprette en instance, eller jeg kommer så langt til at jeg kan oprette en instance name men så heller ikke længere for så siger en at jeg allerede har installeret, den component som jeg forsøger på at installere.
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
29. marts 2007 - 19:16 #7
Nu har jeg endelig fået oprettet en instance name. måden jeg gjorde det på var:

jeg uninstallede sql server 2005, og installerede sql 2005 express (læste på nettet at den automatik opretter en instance name), så det valgte jeg at prøve.
derefter installerede jeg sql server 2005 oven i express versionen, så nu har jeg den instance som blev oprettet af sql express, og det gør at jeg nu kan connecte til mine databaser.

Det er nok ikke den rigtige måde gøre det på, men det virker nu, jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke bare kan nøjes med sql server 2005.
Avatar billede bobber Nybegynder
29. marts 2007 - 23:21 #8
Ja det lyder ikke helt rigtigt du burde kunne connecte til den instance du opretter når du installerer SQL server 2005, for når du bruger SQLexpress kan du ikke lave databaser der er større end 4 gb, hvis du har behov for det, da det er begrænsningen på sql express versionen.

Har du prøvet at afinstalleret det hele og kun køre SQL server 2005 ind, for det virker som om du har haft Express installeret hele tiden siden den har prøvet at connecte til TTTTJ-OADCYDPCU\SQLEXPRESS
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
30. marts 2007 - 04:22 #9
Ja det vil jeg mener jeg har.
Den måde jeg har gjort det på er via tilføj/fjern programmer og afinstallere alt det der har med sql 2005 at gøre, men af en eller anden grund så har jeg alligevel være lidt i tvivl over om den nu også har slettet alt som har med sql 2005 at gøre, for når jeg har gjort det har jeg haft problemer med at installere sel 2005 igen..

Jeg har så søgt på nettet og fundet et program på microsofts site som hedder windows install cleanup, som skulle gå ind og fjerne alt det som fx har noget med sql 2005 at gøre. Efter det så har jeg kunne installere sql server 2005, bortset fra den lille/store ting om at den ikke kommer frem med den menu/popup under installationen hvor man kan oprette en "instance name" selv om jeg vælger at den skal installere alt.

Har du en ide om, om der findes en eller anden alternativ mulighed for at oprette den "instance name" som den kræver.

jeg tror efterhånden jeg har prøvet at Af/installere sql server 2005 3-4 gange i håb om at jeg har kunne få den menu frem hvor jeg kan oprette en "instance name"
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
30. marts 2007 - 04:25 #10
uden held
Avatar billede bobber Nybegynder
30. marts 2007 - 12:42 #11
Hvilken version af SQL server 2005 bruger du?
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
30. marts 2007 - 20:23 #12
jeg burger
SQL server 2005 Enterprise Edition
Avatar billede bobber Nybegynder
31. marts 2007 - 17:53 #13
Ja jeg har ikke nogen bud på hvorfor du ikke får muligheden for at vælge instance, det burde være med i guiden.
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
02. april 2007 - 03:21 #14
hmm ok.
crap....det kan være det nemmeste ville være at installere windows igen og prøve fra en start, se om det ændre noget
Avatar billede bobber Nybegynder
02. april 2007 - 09:55 #15
Hvis du har muligheden, så prøv at starte installationen på en anden maskine, og ser om du får flere muligheder, du kan stoppe installationen inden den er færdig så du behøver ikke installere færdig på den anden maskine.
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
03. april 2007 - 18:25 #16
Der kommer muligheden fint frem.
Det er også derfor jeg har prøvet at afinstallere så mange gange i håb om at muligheden kom frem igen, men uden held
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
04. april 2007 - 01:24 #17
Indtil videre bruger jeg Express connectionen, og det virker for mig nu... så installere jeg windows igen på et tidspunkt, så jeg kan få det ordentlig installeret.

Noget helt andet.
Du får alle point hvis du kan give mig en forklaring på dette spørgsmål.

jeg får denne fejl når jeg logger ind på en side på localhost:
An error has occurred while establishing a connection to the server.  When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to SQL Server)

Hvad gør jeg for at få adgang?

Jeg har været inde under "configuration tools/server configuration manager/SQL native client configuration" for at enable tcp/ip, Named pipes (TCP/IP står som nr 2)
Det har jeg læst flere steder den skal, efter hvad jeg har forstået.

Det samme har jeg gjort under "SQL Server 2005 Network Configuration/Protocols for SQLEXPRESS"

Under "SQL Server 2005 Surface Area Configuration/Suface Area Configuration for services and connections/Database Engine/Remote Connections" for at vælge "Local and remote connection" og har valgt "Using both TCP/IP and named pipes"

Under "Microsoft SQL server Management Studio"
Højreklik på "TTTTJ-OADCYDPCU\SQLEXPRESS(SQL Server 9.0.1399 - TTTTJ-OADCYDPCU\tom)"
Vælger "properties/Connections" har jeg sat flueben i "Allow remote connection to this server"

Jeg får stadig fejlen.. er der noget mere jeg har glemt at slå til?
Avatar billede bobber Nybegynder
04. april 2007 - 17:09 #18
Nu ved jeg ikke lige hvordan du connecter via localhost, men et bud er at du skal

Under "Microsoft SQL server Management Studio"
Højreklik på "TTTTJ-OADCYDPCU\SQLEXPRESS(SQL Server 9.0.1399 - TTTTJ-OADCYDPCU\tom)"
og vælge properties - security og sætte den til SQL server and windows Authentication

Hvis det ikke hjælper, vil jeg gerne lige have lidt info om hvordan du connecter via localhost, evt. din connection string osv. (umiddelbart vil jeg tro at du prøver via IIS kontoen og den har konto har formentlig ikke windows auth konfigureret.
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
05. april 2007 - 22:14 #19
Det med SQL server and windows Authentication har jeg sat den til det virker ikke

Det er mine connectionstrings
<add key="ConnectionString" value="SERVER=TTTTJ-OADCYDPCU\SQLEXPRESS;DATABASE=rds;UID=rds;password=rdsrds;Connect Timeout=300000" />

"DRIVER={SQL Server};Address=TTTTJ-OADCYDPCU\SQLEXPRESS;UID=rds;password=rdsrds;DATABASE=rds;SERVER=TTTTJ-OADCYDPCU\SQLEXPRESS;Connect Timeout=300000;Trusted_Connection=yes;"

Det med "trusted_Connection=Yes" ved jeg ikke om man skal sætte til, det vare bare noget jeg lige skulle prøve.
Avatar billede bobber Nybegynder
07. april 2007 - 09:17 #20
Du skal ikke bruge trusted_connection, da den så vil prøve at bruge windows authentication og acountent i localhost for IIS er ikke konfigureret som default til windows authentication.

Du kan også tjekke om din connection string er sat korrekt op her, http://www.connectionstrings.com/
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
10. april 2007 - 02:34 #21
Dem har jeg været inde at kikke på..
Skal lige have kikket en ekstragang på dem

Et sidste spørgsmål:
sql server 2005 express har den, den samme funktionalitet som sql server 2005 enterprise, hvis man ser bort fra den 2 GB grænse?
Avatar billede bobber Nybegynder
10. april 2007 - 09:23 #22
Du kan tjekke forskellen på de forskellige versioner af SQL server 2005 her

http://www.microsoft.com/sql/prodinfo/features/compare-features.mspx

og nej det ikke helt ens.. Express er som sagt et gratis product og derfor mindre features.
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
10. april 2007 - 22:44 #23
oki, det vil jeg lige kikke på.. Takker for hjælpen mester :)