Avatar billede molleren Nybegynder
27. marts 2007 - 15:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

vailidering og setfocus

Jeg har en simpel formular med en række felter fra en tabel.

To af felterne må ikke være tomme, så jeg har sat egenskaberne til obligatorisk og tillad nullængde nej.
Men når man opretter en ny post vil jeg gerne have en fejlmeddelse til at poppe op, og så lade fokus være i tekstboksen.

Jeg har prøvet:

Private Sub Emne_LostFocus()
    If IsNull(Me!Emne) Then
        MsgBox "Der SKAL indtastes en Beskrivelse", vbOKOnly, "Indtast beskrivelse"
        DoCmd.CancelEvent
        Me!Emne.SetFocus
    End If
End Sub

(har også prøvet med Me.Emne.SetFocus, ved ikke hvad forskellen er)

Men så hopper den til næste felt efter msgbox'en.

Jeg har også prøvet det ved "vedudgang" hændelse, og så virker det - men så kan jeg ikke komme ud af formularen ved at trykke på en luk formular knap.... Så det er ikke så godt den vej, da man gerne skulle kunne komme ud uden at oprette, hvis det er det man vil..

Nogen forslag?

Mvh. Morten
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2007 - 08:21 #1
Jeg har oplevet, at man nogle gange skal flytte focus til et andet felt og så sætte det tilbage igen!~)
Avatar billede jensen363 Forsker
29. marts 2007 - 15:02 #2
Du kan snyde ved at indsætte en ekstra SetFocus, svarende til det felt som rutinen naturligt hopper til :

Private Sub Emne_LostFocus()
    If IsNull(Me!Emne) Then
        MsgBox "Der SKAL indtastes en Beskrivelse", vbOKOnly, "Indtast beskrivelse"
        DoCmd.CancelEvent
        Me!NytFelt.SetFocus
        Me!Emne.SetFocus
    End If
End Sub
Avatar billede molleren Nybegynder
29. marts 2007 - 16:44 #3
Det virker. Da Spq kom først kan jeg vel dele det 50/50, men så skal spq lige svare.

Mange tak.
Avatar billede molleren Nybegynder
29. marts 2007 - 16:52 #4
Hov.. Jeg kan så ikke lukke min formular hvis feltet er tomt, og man altså fortryder handlingen..
Avatar billede molleren Nybegynder
30. marts 2007 - 08:32 #5
Nå jeg kan nok komme udenom det ved at køre tjekket ved indgang på det kommende felt, giver point
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2007 - 08:47 #6
Jeg nåede ikke lige at svare, men det betyder ikke noget... Sålænge problemet blev løst (og at jeg ikke gik glip af mere end 10p!~)
Avatar billede molleren Nybegynder
30. marts 2007 - 09:10 #7
ups, det beklager jeg. Var nok også lidt fedtet med de point, gør det bedre næste gang, men tak igen for svar.
Avatar billede jensen363 Forsker
30. marts 2007 - 09:45 #8
spg > jeg deler gerne :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2007 - 11:17 #9
Der bliver da også mere og mere hyggestemning!~)
Avatar billede jensen363 Forsker
30. marts 2007 - 11:44 #10
Solen skinner jo, og jeg skal i Nyhavn i eftermiddag
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2007 - 12:57 #11
Det lyder dæleme godt!~)

Jeg tror også lige jeg tager 10 dages påskeferie, på min lille gård midt i skoven i det midtjydske....