Avatar billede thomasabcd Nybegynder
25. marts 2007 - 17:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hjælp til select statement

Hej,

p.t. hiver jeg de seneste artikler ud således:

SELECT TOP (@count) DateCreated, DateDeleted, Deleted, ID, ItemID, Rating, Text, UserID FROM articles WHERE (Deleted = 0) ORDER BY DateCreated DESC

Jeg vil gerne sørge for, at userid kun optræder én gang, men jeg kan ikke bruge distinct, da de andre felter kan variere og dermed være distinct, selvom userid er det samme.

Nogen, der har et hurtigt bud på en anden query?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2007 - 17:14 #1
Kan du lave en GROUP BY på userid og så tage top derfra ?
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
25. marts 2007 - 17:18 #2
Hvis jeg gør det, bliver jeg nødt til at inkludere alle felterne i min group by, og så ender det med, at jeg får returneret userid flere gange:

SELECT    TOP (5) DateCreated, DateDeleted, Deleted, ID, ItemID, Rating, Text, UserID
FROM        articles
GROUP BY UserID, Deleted, DateCreated, DateDeleted, ID, ItemID, Rating, Text
HAVING      (Deleted = 0)
ORDER BY DateCreated DESC
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2007 - 18:31 #3
hvis de andre felter er forskellige for samme userid - hvilken af dem vil
du så have ?

en tilfældig ? så brug MAX eller MIN på dem !
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
19. april 2007 - 14:42 #4
Smid et svar :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2007 - 15:07 #5
ok