Avatar billede swordcat Nybegynder
19. marts 2007 - 08:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

NAT-fejl Azureus

Hej eksperter

Jeg sidder her med en bærbar computer med winXP installeret og har en 2mbit forbindelse.

Problemmet er, at jeg kun kan downloade med max 50kbit. Jeg har prøvet at slå firewallen fra, men det hjælper ikke. Jeg kan simpelthen ikke finde en åben port, Azureus bliver ved med at vise mig en NAT-fejl. Hvordan finder jeg en åben port....husk at jeg er total newbie.

Har en switch/router fra Allied Telesyn AT-RG613TX
Avatar billede screem_brille Novice
19. marts 2007 - 08:41 #1
du skal logge på routeren og forwarde den port dit program lytter på til din computers IP adresse, gøres det ikke vil trafikken fra internettet aldrig blive sendt til din maskine.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
19. marts 2007 - 09:47 #2
Du kan alternativt aktivere Upnp. Dette gøres i Tilføj/Fjern programmer -> Tilføj/Fjern Windows komponenter -> netværkstjenester -> klik på detaljer.

Sørg for at Upnp også er aktiveret i routeren.
Avatar billede swordcat Nybegynder
19. marts 2007 - 11:07 #3
screem-->og hvordan gør man lige det? Hvad vil det egentlig sige at forwarde?
Avatar billede bergses Nybegynder
19. marts 2007 - 11:16 #4
www.portforward.com ... her finder du en step by step guide til, hvordan du åbner en port i din router. Dog, hvis du allerede har adgang(blot begrænset) tvivler jeg på, at det er problemet...
Avatar billede screem_brille Novice
19. marts 2007 - 11:20 #5
nu kender jeg ikke din router, men hvis du i kør skriver: cmd og tryk enter, så komemr der en command prompt frem, i denne skriver du: ipconfig /all (og tryk enter) den ip adresse du skal bruge til at tilgå routerens web interface er den IP der står i gateway.

den indtaster du så i din browser således http://192.168.0.1 (udskift tallene med hvad IP adressen faktisk er)

Du skal så kende dit brugernavn/kode for at kunne logge på routeren (står i manualen, hvis du har lavet det om, og ikke kan huske det, står der ligeledes hvordan du nulstiller den).

Det du så skal ind under hedder sandsynligvis NAT, eller PORT forwarding, NAT/portforwading er naå en request udefra kommer til in offenlige IP adresse, så kan der ske (groft sagt) 2 ting, 1 den leveres til noget der lytter efter den, 2 den afvises hvis der ikke er noget der lytter på den port.

DErfor er det virgtigt at du fortæller dun router at den trafik der kommer til mig (altså din router) skal leveres til computer 1 (din computer), se det lidt som en alm post adresse, brevet kan godt sendes til paradisæblevej, men står der ikke hvilket nummer på vejen det skal sendes til, så kan brevet ikke afleveres.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
19. marts 2007 - 16:35 #6
Jeg syntes at du i første omgang skulle aktivere Upnp, som jeg anbefaler. Så finder den selv porten. Hvis routeren ikke understøtter Upnp, kan du prøve at forwarde.

Iøvrigt bør du ikke bruge standard porten 6881, da der er en masse problemer forbundet med den. Den kan f,eks være begrænset af din udbyder. Brug istedet en port i området 49152 to 65534.

Mere om nat problemer her http://www.azureuswiki.com/index.php/NAT_problem

Jeg tror dog ikke du for brug for det, hvis du aktiverer Upnp og skifter port
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. marts 2007 - 16:39 #7
mht sikkerhed, så er upnp ikke det bedste, da ondsindede programmer så også har mulighed for at åbne porte i routeren
Avatar billede screem_brille Novice
19. marts 2007 - 16:56 #8
ksoren helt enig, man bør såvidt muligt holde sig fra UPNP.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
19. marts 2007 - 17:17 #9
Korrekt mht Upnp, og jeg slår den også kun til når jeg downloader.

Portforwarding er nu heller ikke uden risiko ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
19. marts 2007 - 17:30 #10
nej men der er det KUN 1 port og ikke op til mange tusinde åbne porte.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
19. marts 2007 - 17:35 #11
Jeps, men til gengæld er den så åben hele tiden. Det er lidt et spørgsmål om pest eller kolera. Jeg foretrækker personligt Upnp aktivering når jeg downloader, og så slå den fra bagefter.
Avatar billede swordcat Nybegynder
19. marts 2007 - 20:14 #12
problemet er løst...

Lig et svar screem brille ;)
Avatar billede screem_brille Novice
19. marts 2007 - 20:23 #13
og et svar ;)